Ställer fråga i byggnadsvårdsforumet eftersom utseendet på den blivande inglasade verandan/entrén är viktig. Det måste passa ihop med huset, trots att sådana här hus här i grannskapet oftast hade öppna entréer.

Tanken är att vi ska hitta begagnade fönster och en passande pardörr. Veranda skulle bli oisolerad och kall. Innanfönster skulle saknas (det blir isigt på vintern, vi vet...). Eftersom vi har en hög gjuten betongtrappa där vi inte vill bygga ett vilsteg skulle pardörrarna helst öppnas inåt. Själva entrégolvet är också gjutet.

Nu börjar vi fundera om det är dumt att bygga oisolerat? Borde vi klura ut en lösning så att vi kan isolera lite och ha innanfönster och dubbla pardörrar? Golvet kommer ju fortfarande vara oisolerad betong, så det blir väl inte direkt innetemperatur ändå.

Min tanke var att om man bygger isolerat så skulle vi kunna byta ut vår fula ytterdörr, till en snygg originaldörr som är otät som 17 och saknar innerdörr.

Skickar med lite länkar så ni får en bild av dagsläget. Originaldörren ser ut som balkongdörren på bilden och vilar just nu i garaget.

http://solhaga.blogspot.com/search?updated-max=2009-02-28T21:39:00+01:00&max-results=7

http://solhaga.blogspot.com/search?updated-max=2009-10-11T20:03:00+02:00&max-results=7

Det kanske finns helt andra idéer på hur man kan göra? Eftersom vi i princip är totalt ohändiga båda två så kan vi inte riktigt lösa detta, känner vi. (Och troligen inte heller genomföra det utan hantverkarhjälp :))
 
ett mycket trevligt hus, fullt av liv, till att börja med, och då även enkelt att sabotera, om man väljer fel stil och material i fortsättningen. Normalt är att Ni har en egen idè, och en sådan brukar man låsa sig vid. En arkitekt hade nog ritat något som skiljer från husets stil, men som ändå passar in. Men oisolerat skall ni inte eftersträva, men att få det så isolerat som inne i bostaden, går ändå inte att få på denna utbyggnad. Fundera därför på 45X95 reglar till bygget, för att stämma med dörr/fönsterkarmar, så finns även plats för isolering, annars blir det nedisat på insidan när ni öppnar dörren in till bostaden. Framifrån sett, en dubbeldörr med bröstning och glas. Ett smalt fönster vid var sida dörren (fast glas). På sidorna, 2 eller 3 smala fönster (fast glas) på var sida, = ett förslag
 
Videung=Bifuel i denna fråga och tvärt om...

Du röstar för att bygga isolerat alltså. Spelar det någon roll att golvet blir oisolerad betong?
Vad gäller fönster och dörrar så är det något sådant som du föreslår som vi tänkt oss. Däremot är jag sugen på att ha en annorlunda spröjsning tex av denna typ:
http://www.blocket.se/alvsborg/Glasveranda___Verandadorrar_28750291.htm?ca=17&w=2

Det finns nämligen ett liknande hus (dock rappat på utsidan) ett par km härifrån som har det i original (tror jag) och det ser riktigt bra ut!

Vi vill dessutom att det (svårt att förklara) ska se ut som en veranda fortfarande. Dvs man ska SE att vi "bara" glasat in något som redan fanns. Helst vill jag ha kvar staketspjälor och allt (har inte löst hur man gör då bara..). Men även att bygga i nån liggande v-spontpanel skulle funka tror jag. Jag vill ha "ett sprött" uttryck.

Gissa om min brorsa som är byggare/konstruktör hisnar över mina uttryck. Han tycker jag ska rita hur jag vill ha det så kan han lösa konstruktionen senare. Att hitta en hantverkare som förstår mig, verkar omöjligt:)

Jag tackar för dina synpunkter saturnus!
 
Vill se den bilden igen, med linoljemålad fasad och röda fönster! Kanske nästa år? Tittade lite på bilderna på fasaden och huset känns väldigt resligt, dvs proportionerna på en veranda bör också ge en känsla av höjd. Om det ska vara isolerade väggar och fönster så tror jag att det blir ytterst svårt att bevara känslan av ursprungsverandan, spjälorna kan bara vara kvar om man klär insidan med glas,

Det självklara är att fylla ut utrymmet mellan pelarna med fönster, för att behålla proportionerna. Ta ut spjälorna, göra eller hitta (med rätt mått svårt) fönster med en enkel riktigt tunn spröjs. Indelningen på de på blocket var jättefin. Under fönstren, fyllningen, tycker jag att det kan passa med stående panel och använda de gamla spjälorna som locklist.

Det svåra är att få till foder och lister så att glasrutorna får samma storlek över hela verandan. En tanke kan vara att ha samma proportioner som på fönstren i fasaden, kanske på andra ledden om det blir för smalt.

Det känns som ett ganske avancerat jobb om man vill få det riktigt bra, läge för finsnickare?
 
  • IMG_9934.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har också tankar på att glasa in vår veranda! Vi har dock bestämt oss för att isolera den för att spara på väggar och fönster och kunna använda den som förvaring. Den kommer inte värmas upp i samma temperatur som övriga huset, men det kommer att fungera som en "sluss" som sparar ytterdörren litegrann. Vet inte om detta hjälper er det minsta i funderingarna i att isolera eller inte, men i alla fall så har vi tittat mycket på den här sidan http://www.snickarglädje.se/bildarkiv.htm för inspiration till verandan mm. När du skriver att du vill ha staketspjälor och att det ska synas att det bara är inglasat är det något sånt här du menar då? http://www.snickarglädje.se/AutoGen/h011.htm
 
Ja, huset är resligt och ligger dessutom högt. Nästan kvadratiskt till formen

Jag hoppas vi hinner med att skrapa och måla både den gavel som syns på bilden och framsidan nästa år. Men om jag ska vara helt realistisk så får jag kanske nöja mig med gaveln (det kommer förhoppningsvis lite personliga bekymmer i vägen som ankomst av barn nr 2...:) ) Halva gaveln ungefär från mitten av de nedre fönstren och upp är målad med plastfärg och panelen under mår inte alls bra. Den piggnar dock på sig när den får chans att torka ut. Nedre delen av gaveln är skrapad och imålad med nån form av gul lasyr? Den går fort att skrapa bort!
Framsidan och gaveln som inte syns på bilden verkar ha en annan typ av färg (nån modern oljefärg) och är inte i lika eländigt skick. Värst får åtgärdas först helt enkelt:)

Nog om detta.

Klart man kan ha stående panel och spjälorna som locklister. Det ska jag fundera mer på. Det var en bra ide! Då kan man kanske ha kvar en del av överliggaren också, så man ser att det varit ett räcke? (På nåt vis, jag kan ju liksom inte lösa det praktiska).
Halvstolparna inne vid väggen har fina "utfräsningar" medan de yttre stolparna är bytta någongång och består av 4 ihopslagna reglar. Vår målsättning är att få lika fina stolpar där. Sen syns det kanske inte så mycket när man monterar fönster emot. Balkongen är också ombyggd och ser betydligt klumpigare ut än vad den gjorde i original. Det måste vi också åtgärda på nåt vis.

Men vi måste ha tag i en riktigt intresserad och duktig snickare (och ska det inte bli för dyrt så får vi vänta på brorsan).

Jag gissar att det är bygglovspliktigt eller åtminstone anmälningspliktigt att glasa in, så vi får väl börja där och därefter skaffa fönster och dörrar.
 
Intressant projekt ni har tycker jag. Det påminner om vad jag vill göra och mina funderingar. Skillnaden är att jag ska bygga en veranda från noll, men försöka göra en i gammal still i "spröd" (bra ord du hittade som sammanfattar känslan) stil.

Jag kollade länken på de verandafönster ni tänkt er och de faktiskt rätt lika de jag har köpt just på Blocket. Också inklusive verandadörrar som saknar karm, och verandafönstren är inte kopplade (d.v.s. enkla bågar) utan gångjärn och karm. Så fönstren kommer inte att vara öppningsbara, men det var det vanliga i gamla verandor som glasades in i efterhand, har jag hört.

Jag håller nu på som bäst att kitta om fönstren och ersätta trasiga rutor. Men jag har det lättare än er för jag kommer att kunna anpassa verandakonstruktionen efter storleken på fönsterbågarna och dörrarna. Jag är rädd för att ni kommer att få mycket svårt att hitta fönster och dörrar som passar i er veranda. Jag skulle råda er att förlika er med tanken att anlita snickeri för att tillverka måttanpassade fönster och dörrar. Det kommer att kosta en häftig slant. Men då kan ni få fönster som går från räckets överliggare ända upp. Skippa karmar så blir glasytan större och det blir smäckrare.

Vad gäller fråga om isolering är det knepigt med tanke på isbildning som nämndes. Själv kommer jag att ha det kallt. En veranda är ett utomhusutrymme enligt min mening, fönstrena skyddar mot vind och regn men inte mer. Sedan får ni på nåt snyggt sätt behålla räcket men ändå täcka för för att skydda mot vind. Kan man kanske fästa slätspont liggande på insidan så att man ser räcket från utsidan?
 
Redigerat:
Moltas skrev:
Vi har också tankar på att glasa in vår veranda! Vi har dock bestämt oss för att isolera den för att spara på väggar och fönster och kunna använda den som förvaring. Den kommer inte värmas upp i samma temperatur som övriga huset, men det kommer att fungera som en "sluss" som sparar ytterdörren litegrann. Vet inte om detta hjälper er det minsta i funderingarna i att isolera eller inte, men i alla fall så har vi tittat mycket på den här sidan [länk] för inspiration till verandan mm. När du skriver att du vill ha staketspjälor och att det ska synas att det bara är inglasat är det något sånt här du menar då? [länk]
Jag är tydligen helt blind Moltas, för ditt inlägg såg jag inte alls:blushing:

Det var fina sidor du bifogade, det är ungefär så jag menar med staketspjälorna, fast vårt hus ser ju annorlunda ut. Jag hittar inte riktigt nån veranda som ser ut så som jag vill att vår ska göra, men man kan ju plocka lite godbitar från olika ställen:)

Jag tror jag blivit övertygad om att en isolerad, men ändå inte helt uppvärmd veranda blir bäst!
 
Sveaman, jag har funderat på nytillverkat men hittills har jag inte sett något där detaljabetet faller mig i smaken:) Det är ofta raka och lite tjocka fönsterkarmar utan frästa kanter osv... Fula moderna beslag osv... Men uppenbarligen har vi inte letat tillräckligt, för visst finns det proffsiga fönstersnickare någonstans?

Sen avskräcker priset. Vilket jag säger utan att ha tagit in en endaste offert:) Jag tror att detta projekt blir tillräckligt dyrt ändå eftersom vi båda på nåt vis är födda med tummen nästan centralt placerad (kanske inte riktigt så illa) och vi därför inte ens törs försöka med ett sånt här projekt själva:)

Det som skulle vara bra med nytillverkat är ju att det går att få en isolerad dörr, utan att ha dubbla pardörrar. Det känns som dubbeldörrar går bort. Att både öppna utåt och inåt på denna lilla yta känns bökigt. En kompromiss är ju att leta gamla fönster och låta nåt proffs göra en halvmoderndörr med samma spröjsning.

Jag blir klokare av svaren och idéerna, men det är långt kvar innan projektet känns som något vi kan påbörja...
 
Att köpa nya standardfönster är tyvärr nog inget alternativ om man vill få en gammal spröd stil. Även om man väljer "allmogeprofil". Dels har spröjs och båge grövre dimensioner än gamla fönster, dels blir det fönster med dubbla bågar och då minskar utekänslan.

Eftersom ni säger att ni är ohändiga undrar jag om ni inte tror er gå hem med ett projekt att köpa gamla fönster och renovera dem. För om de behöver omvårdnad tar det mycket tid att ta bort gammal färg, ta bort gammalt kitt, ta bort glasrutorna och sedan sätta ihop det igen med nya stift och kitt och sedan målning.

Jag tror nya specialbeställda fönster är den enda vägen om ni vill behålla den ljusa, öppna och lätta känslan hos era veranda. Jag vet inte hur dyra enkla bågar men med komplicerad spröjs är men det bör ni kolla upp i alla fall.

Jag har fått uppfattningen att nytillverkade pardörrar enligt gammal teknik är svindyrt. Därför kan gamla vara ett alternativ. Leta efter gamla verandadörrar på typ Blocket och byggigen.se. Finns ingen karm, låt tillverka det. Det blir arbete med målning etc även här men det är bara två dörrar så det kan ni kanske överväga.

Om jag utgår från mig själv så skulle jag nog försöka förverkliga detta:
- låt verandan vara ett uterum d.v.s. ingen isolering och värme
- köp begagnade verandadörrar
- låt tillverka nya fönster med spröjs som liknar den i verandadörrarna för att få enhetlig stil
 
Om ni har tänkt ha samma mått som idag tycker jag också att ni ska köra oisolerat. Det var ganska vanligt. Det har funnits på vårt hus, även om någon - troligen på 70-talet - isolerat den och satt i 70-talsfönster istället. Visst det blir en annan användbarhet, vi har den som förstuga och hall, men den är inte smäcker och vacker som den var på den gamla bild vi har, när den var nästan bara fönster.
Så här såg vårt hus ut en gång. Det gör det INTE längre. Men kan kanske ändå vara någon inspiration.

3995087773_f289177d1f.jpg
 
Jodå, Sveaman, renovera gamla fönster fixar vi. Vi ska renovera alla husets övriga fönster. Med renovera fönster menar vi: ta bort färg, glas, sätt tillbaka, kitta och måla med linoljefärg. Börjar det behövas bytas ut delar får vi ta hjälp (min pappa, har tex hjälpt oss med balkongdörren som torkat isär flera cm). Om du tittar i länken nedan så ser du exempel på vilka kunskaper vi saknar:)

http://solhaga.blogspot.com/2009/09/en-dorr-aterupplivas.html

Det är framförallt själva snickrandet och framförallt hur man löser det tekniksa som vi liksom inte "har med oss naturligt". Visst kan vi båda skruva upp en gipsskiva, eller sätta upp lister (kanske inte totalt proffsigt, men så det duger). Men det där "finsnickrandet" gör i alla fall mig livrädd:) Jag vill ju att det ska se riktigt proffsigt ut med snygga detaljer:)

Att köpa nya standardfönster har vi inte sett som ett alternativ. De är liksom alltid fula, hur mycket "allmogeprofil" de än levereras med :) Vi har gjort ett undantag och det är kattvindsfönstret i badrummet, där det gamla var helt förstört och vi behövde ett liknande. Men inte är det lika snyggt som det gamla...

AstaS, vi har tänkt att ha samma mått som idag. Vi gillar husets proportioner och man ser så ofta hus där proportionerna är störda. Att ha en kall veranda funkar för oss. Vi vill mest ha det regnsäkert, kunna ställa lite skor där, fixa en mysig bänk till katterna att sova på och så blir det en bonus om man kan sitta och fika i vårsolen förståss, driva upp nåt litet frö kanske...
En gång i tiden (40-50 tal?) har verandans staket täckts med skivor just för att det regnar in så fruktansvärt där. Något vi hört från sonen till de som byggde huset en gång i tiden. Tydligen var de inte nöjda med sin öppna veranda ens när huset byggdes:)

Vad tror ni om att försöka hitta gamla dörrar och fönster och sedan nytillverka innanbågar till fönstren. Då borde ju fönstren hålla sig ganska isfria även om de enkla pardörrarna kanske isar igen. Ser det konstigt ut, tror ni?
 
Fantastiskt hus AstaS!
 
Videung - det ser tyvärr inte alls ut så längre.
 
AstaS skrev:
Videung - det ser tyvärr inte alls ut så längre.
Nä, jag ser det nu på din lilla bild. Tänk vilken skillnad en hårdhänt renovering kan göra! (Nu tar jag alltså för givet att det inte är du som åstadkommit den stora förändringen, det lät som du menade så iaf.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.