hallå!!

Har i våran källare ett litet rum som vi kommit att kalla "gillestugan":)

På golvet har vi en heltäckningsmatta som med tiden(om vi inte avfuktar ibland är ngt fuktig.Den ligger direkt på grunden,så det är ju förstårligt.Men funderar nu om det räcker med att jag kan lägga dit någon slags fuktspärr själv?vet att det finns sånna där plast/gummiskivor(med runda upphöjningar),väljer att beskriva det så, då jag som sagt är helt amatör på allt vad bygg heter. dessa skal väll fungera som ett hinder för markfukten att leta sej upp i mattan?

Räcker det alltså om jag lägger ut och täcker golvet först med sådana, är det sedan fritt fram att lägga på en heltäckande matta uppe på?

Konfunderad:S
 
och då får du all fukt under gummimattan med risk för mögel och dålig lukt. Värm hellre din gillestuga och vädra ordentlig om du inte vill avfukta. Ingenting är dock grattis och jag tror att avfuktaren är billigare än att vädra ut varm luft.
Du kan också göra en mer hållbar lösning - lägga klinker på golvet och använda lösa trasmattor som går att tvätta och vädra vid behov. Kan tänka mej att din heltäckningsmatta blir så småningom svår att hålla rent och luktfritt så det är kanske snart tid att lösa problemet ?
gaia
 
tackar för svaret gaia!!

Jopp,det blir ju bättre om jag avfuktar några timmar innan rummet nyttjas,den där lite unkna lukten försvinner (tillfälligt).Men om jag nu väljer att fukta av med jämna mellanrum,du tror inte att det finns en risk att det blir mögelangrepp på mattan?i o m att avfuktningen påbörjas oftast inte innan den där odören känns.....Finns det t e x ingen slags påmålningsbar fuktspärrhistoria som hindrar fukten att tränga igen betongen?
 
Förr så gjorde man allt möjligt för att försöka stänga ute fukten. Man målade med asfalt på utsidan grunden, och ibland tom på insidan. Nu vet man bättre.
Du kan försöka måla golvet med en tät färg och resultatet blir att färgen lossnar efter ett tag. Det går helt enkelt inte att hindra fukt att komma in på så vis. Det enda som fungerar långsiktigt är att låta fukten torka allt eftersom den uppkommer (eller att hindra att den uppkommer med dränering och isolering på utsidan). Avfuktare är bra, och det finns sådana som bara går igång över en viss fukthalt. Värme är också bra, men dyrare. Skall du lägga något på golvet som hindrar att fukt kommer upp i mattan (tex platonmatta) så måste du ventilera utrymmet som blir under platonmattan så att fukten kan försvinna på så vis.
Lycka till!
 
hepp!!

Tackar för ditt utförliga svar magnus:)

då jag har en woods ds 28 dock inte på hela tiden,då vi endast är i huset på helgerna,ibland mer sällan än så,så vill jag ju inte ha den på hela tiden.Men vet att den är effektiv då den jobbar.....

Så, det för väl bli att tuffa på med den ett tag till,verkar vara smidigaste lösningen då,för tillfället.Klinkers som gaia var inne på verkar i o s vara en modell:)

Om jag skulle vilja lägga en sån där platonmatta på golvet/betongen,hur ventilerar man då under, bäst enklast och smidigast? har du någon ide månne,Magnus?
 
Jag vet inte i detalj. Jag vet bara att det finns sådana system som man kan använda om man absolut vill inreda källaren med tex trägolv och gipsväggar. Man skapar hålrum under trägolvet och bakom väggarna sedan låter man en fläkt dra ut luft så att fukten inte stängs in.
 
DET verkar bli ett riktigt projekt.Tuffar nog på ett tag till med avfuktaren.Men tackar ödmjukast för dina tips och pedagogiska svar magnus,även du gaia;).Får nog så småning om flytta tummen mitt i handen till den plats som den bäst fyller sin funktion,och försöka dra igång med det......men har ju lite andra saker att ta itu med först tapetsering mm

Avfuktar jag ibland och "håller efter" kan det väl förhoppningsvis inte bli sämre klimat i källaren,vet att svärfarsan då han levde/bodde där också hade detta rum som gäst/jaktrum,tror att det i princip för jämnan hållit en temperatur kring 15-16 grader då ingen sovit över......(varmare på sommaren då).Är ju inte förns jag och sambon tog över dettta hus som vi valt att ha det då vi är där på helgerna,på ca 20 grader, värma för kråkorna? ja kanske, men vill ju slippa ljudet från avfuktaren ibland också;)Skulle man inte alls hålla efter med värme eller avfuktning,skyndar man då på processen till att snabbare behöva dränera om då?det är som sagt ett äldre hus -63.Har en del fukt insläpp i pannrummet (färgen har lossnat och bubblat till sej så man ser ett par rader av grundstenen,brukar allt som oftast avfukta där då vi är nere.Tror du vi kan hålla på så ett tag?vet ju att det egentligen att ny dränering kommer att behövas....(8 m kortvägg),hantverkare skulle ha ca 20 000 för detta jobb,det låter för mej överkomligt i alla fall.Så länge det inte släpper igenom på de andra väggarna så behövs det väl inte där än i alla fall?

Hepp,nu blev det en hel del funderingar igen då:DAmatörer och hus.....:):):)
 
Om ni ändå dränerar en vägg.... Så är det väl lika bra att dränera resten.
Och om ni ändå dränerar, så kanske passa på att isolera....
Och så blev det genast ett lite större projekt :D

Man kan dränera en vägg i taget, det gör jag. Det gäller bara att hålla reda på vad som är högsta och lägsta punkten på rören så att man kan leda vattnet på ett bra sätt till brunn eller stenkista.

Kör på med avfuktaren ibland. Så länge det bara är betong så blir det inte förstört även om det är aldrig så fuktig.
 
Jodå kan nog förebygga/åtgärda hur mycket som helst har jag förstått:)

Låter betryggande att betongen klarar sej,genialisk uppfining den där avfuktaren.Men men, visst är det skönare att att ha en torr källare från början.Som sagt,är ju själv uppvuxen i hus, farsan o morsan hade det från mitten av 60-talet fram till 2000.Frågade farsan sedermera om han blev klar med huset till slut innan de flyttade.......Klar!!!! jag har ju börjat om och om och....för länge sen,fick jag till svar:D
 
Tyresö
Ja du magnus! jag ser att du jobbar i motvind. Eller ska jag uttrycka mej mer specifiserat: Du kämpar mot en plånbok som är ägd av en Småländsk skogsbrukare!

Jag förstår din kunskap och via min "proffetion" så köper jag allt från dej!

Du använder det sunda förnuftet, blandat med en kundanpassning......Du gör ditt jobb!
Tro mej, den här kunden är missnöjd, bara för att han/hon inser att projektet kostar pengar.
Kunden vill helt enkelt att allt ska vara gratis!

Jag förstår att du sitter inne med enorm kunskap! Var stolt över din kunskap och låt inte dumsnåla människor styra din åsikt!
 
Tyresö skrev:
Ja du magnus! jag ser att du jobbar i motvind. Eller ska jag uttrycka mej mer specifiserat: Du kämpar mot en plånbok som är ägd av en Småländsk skogsbrukare!

Jag förstår din kunskap och via min "proffetion" så köper jag allt från dej!

Du använder det sunda förnuftet, blandat med en kundanpassning......Du gör ditt jobb!
Tro mej, den här kunden är missnöjd, bara för att han/hon inser att projektet kostar pengar.
Kunden vill helt enkelt att allt ska vara gratis!

Jag förstår att du sitter inne med enorm kunskap! Var stolt över din kunskap och låt inte dumsnåla människor styra din åsikt!
Har denna replik hamnat i fel tråd månne? :rolleyes:
Annars fattar jag ingenting....
 
ölk skrev:
Avfuktar jag ibland och "håller efter" kan det väl förhoppningsvis inte bli sämre klimat i källaren,
du kan kanske sätta en timmer på din avfuktare och låta den gå någon timme varje dag ? Det blir jänmare klimat än att bara akut-avfukta och lyska på oljudet medan man är på plats ...
gaia
 
Jag har lagt inomhusplaton i 2 rum, har ingen fläkt utan ev fukt är tänkt att på egen hand ventileras upp genom socklarna. Fanns när jag gjorde i ordning rummen specialsocklar som hörde ihop med mattan. Ovanpå det kan man väl lägga vad man vill antar jag (?) men vi la frigolitskivor med vattenburen golvvärme i :p

I ditt fall avgörs det väl av vad Du ska göra med huset? Är det även fortsättningsvis en plats Ni åker till ibland på helgerna? i så fall skulle jag lösa det annorlunda än om jag skulle bo där permanent.
Fast heltäckningsmattan skulle jag skicka ut igår, :x urrrk va den måste vara full med ......;)
För ett ibland-hus skulle jag lägga klinkers (har köpt skitfint sånt på utförsäljning av gamla modeller på Bauhaus, kostar inte alls så mycket) och ha typ trasmattor som läggs på när jag väl är där och hängs undan när jag åker därifrån, i kombination med avfuktaren borde det funka bra.
Tänker jag bo där så skulle jag först dränera om grunden och täta/isolera med nåt modernt system, sen skulle jag göra i ordning inomhus. "Göra i ordning källare" betyder i mitt liv aningen att lägga inomhusplaton med isolering och vattenburen golvvärme med laminat eller parkettgolv eller så betyder det bila bort plattan isolera, gjuta nytt och sen vattenburen golvvärme med klinkergolv d^_^b

lite OT men >Magnus_Andersson, jag hoppas verkligen att "Tyresö" skrev i fel tråd för annars börjar det nog bli dags att ta sin medicin :D
 
en får tacka!! ni alla som varit med och svarat på mina funderingar.Ser nu att det finns lite olika lösningar för detta projekt.Jag fortsätter att köra ett tag till med avfuktaren,kanske vädrar lite ibland......Tror att jag då kan hålla borta fukten hyfsat bra;)

Var ner nu i helgen och körde då med den under hela helgen,torrt o bra....

En timer som du rek. gaia,verkar högaktuellt att koppla på:D

och som sagt jan Å, klinkersmodellen låter lockande.....

Håller för närvarande på att samla ihop ex antal offerter på BERGVÄRMESYSTEM,det går ju lite slantar till det å....eller kanske man skall säga främst;)

......sen blir det dränage av grund (våren) magnus,därefter kan det nog passa, "gillestugan"....det vore ju synd om man bara blev sittandes på en stol då vi är där nere:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.