Bör villan/bostaden vara larmat?

  • Nej

    21 Röster 19,1%
  • Ja

    77 Röster 70,0%
  • En hund räcker

    12 Röster 10,9%
  • Ja och tex galler i alla fönster

    5 Röster 4,5%
  • Antal röster
    110
  • Omröstningen stängd .
Bricco skrev:
Det bästa måste väl ändå vara en ilsken arbetslös fru med PMS?
:rolleyes:
 
janwide
Vi har larmat. Tror inte att det avskräcker alla men jag vet i varje fall att ingen bryter sig in och lastar en lastbil med i stort sett allt vi har för att sedan gå på toa innan de lugnt åker iväg med prylarna. Har bekanta som råkat ut för detta. Nu bor de i och för sig mer ensligt än oss, men är det larmat har tjuven inte lång tid på sig att rota runt för att hitta godbitarna. Likaså är det skönt att veta att dörrar och fönster inte står uppbrutna så att det snöar in en hel långhelg om man är borta. Vi har även brandlarm kopplat till SOS. Sector tar dock för bra betalt, så vi kommer nog att byta leverantör vid nästa "brytpunkt".
 
Just detta är den största vitsen med larm/larmcentral. Även om någon går in så blir denne förhoppningsvis lite stressad av sirenen och vetskapen att väktare är på väg att han nöjer sig med TV:n och datorn och inte tar sig tid att slå sönder resten av hemmet och sätta sig och skita på köksgolvet (jodå, vet om ett sådant fall). Även om det inte stoppar alla tjuvar så minimerar man förhoppningsvis skadan.
 
Sen tycker jag det är skönt att ha larmat nattetid utifall någon ger sig på huset. Då vet man iallafall att hjälp är på väg. Låt säga man blir illa knivskuren i sitt hem. Med fjärren kan jag larma och prata med operatör var jag än ligger i mitt hus och utan att nå telefon. Det är ett par hundra kronor per månad vi pratar om. Folk lägger samma pengar på betydligt mindre betydelsefulla saker nuförtiden anser jag.
 
Jag begriper inte detta. Larma bv medan man sover uppe. Hur gör 1 plans ägarna?
 
kamilenski skrev:
Jag begriper inte detta. Larma bv medan man sover uppe. Hur gör 1 plans ägarna?
Skalskydd! D.v.s. man larmar dörrar och öppningsbara fönster med magnetkontakter, och alla glaspartier med glaskross, limmade eller akustiska.
Sen de rum som man inte vistas i på natten, där kan man aktivera rörelsedetektorerna.

Kallas nattlarmning/delskydd o.s.v.

Sen om man behöver det är ju en annan sak... ;)
 
System som är gjorda för att försvåra för andra kommer förr eller senare att försvåra för en själv. Antingen på grund av tekniska fel eller på grund av handhavandefel. Den ene går hemifrån och larmar på då han glömmer att den andre är hemma. Husdjur löser ut larmet. Kablar grävs av eller korroderar med tiden. Tillförlitligheten hos de flesta system brukar avta med ålder. Med detta vill jag inte säga att larm uteslutande är av ondo, men att jag föredrar att bo på en plats där det inte behövs, och då även vara utan det. Givetvis finns det fördelar även med att vara utan larm.

Erik
 
Bästa inbrottsskyddet måste vara 2 dobbermanns som är vad det nu heter öhhh... klippta i läppen och öronen, sånt får man inte göra idag och det är djurplågeri blablabla men jag vet om jag hade varit en inbrottstjuv med en 42 tummare tv i armarna och möta på dessa 2 bestar så hade jag sprungit för kung och fosterland iaf.

Kopplat larm till Securitas eller liknande på vischan betyder lite, det man ska ha där i larmväg är ett högljutt larm och blixtar och sirener och ett par 1000 wattare som lyser upp hela gården då kan dem nog bli lite rädda att grannarna ska komma och storma in.

Är rädd för att inbrott blir vanligare och vanligare med åren tyvärr, så den inbrottsfobi man har så blir det väl till att ha 2 meter höga stängsel runt huset med ett par vakthundar patrullerandes tillslut.
 
Jag tror inte larm är dåligt, men man skall nog akta sig för övertro på just larm
Annars tror jag följande åtgärder är de mest effektiva:
1. Låt inte datorer och smycken/dyrbarheter ligga framme. Varken i fönster eller när hantverkare osv kommer.
2. Bra lås - alla dörrar skall ha ett lås som inte kan öppnas utan nyckel när man låst utifrån (antingen sjutillhållarlås i ytterdörren eller modern lås med den funtionen)
3. Hund - slår nog larm alla dagar. Förutsättningen är väl att man har en hund som kan skälla till om ngn obekant närmar sig och att man sätter upp skyltar "varning för hunden osv". En inbrottstjuv lär nog ogärna tampans ens med en labbe eller en schäfer - ett larm där det tar 5-40 min för en väktare att komma och TITTA är mindre avskräckande - då är tjuven ändå långt därifrån...
4. Larm med tjut och bra grannar
5. Larm med uppringning - det kan nog vara bra ändå fast inte lika bra som ovanstående :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Jag tror inte larm är dåligt, men man skall nog akta sig för övertro på just larm
Annars tror jag följande åtgärder är de mest effektiva:
1. Låt inte datorer och smycken/dyrbarheter ligga framme. Varken i fönster eller när hantverkare osv kommer.
2. Bra lås - alla dörrar skall ha ett lås som inte kan öppnas utan nyckel när man låst utifrån (antingen sjutillhållarlås i ytterdörren eller modern lås med den funtionen)
3. Hund - slår nog larm alla dagar. Förutsättningen är väl att man har en hund som kan skälla till om ngn obekant närmar sig och att man sätter upp skyltar "varning för hunden osv". En inbrottstjuv lär nog ogärna tampans ens med en labbe eller en schäfer - ett larm där det tar 5-40 min för en väktare att komma och TITTA är mindre avskräckande - då är tjuven ändå långt därifrån...
4. Larm med tjut och bra grannar
5. Larm med uppringning - det kan nog vara bra ändå fast inte lika bra som ovanstående :)

/K
Man ska absolut inte ha nån övertro på larm, det är rätt, men min personliga åsikt om din punkter är följande;

1. Smycken/Dyrbarheter - Självklart ska man inte ha dom framme, men man kanske inte alltid kan låsa in tv, hemmabiosystemet och den där dyra tavlan på väggen...
2. Bra lås - En självklarhet! Fast många lås dyrkas upp på mindre än minuten, se bara ASSA 2000 som öppnas på under 10 sekunder utifrån, utan nyckel! (Fast det har de väl åtgärdat nu om jag minns det rätt...). Ring en låssmed och be dem öppna er dörr så ser ni hur snabbt det går, även om de flesta tjuvar inte behärskar den här tekniken.
3. Hund är bra såklart och kan sätta respekt i de flesta. Sen att en bra vakthund sätts ur spel på ett par sekunder (utan att den skadas) måste man nog tänka på...
4. Larm med siren - Siren har nog alla larm, även om man medvetet kan koppla ur den ibland. Men siren och blixtljus ute är att rekommendera.
5. Uppkopplat larm - Enligt mig det enda som gäller för att man ska kunna kalla det ett larm. Ett larm som inte berättar för någon att det löst ut funkar bra tills nån klipper sladden till sirenen eller sätter hammaren i den trådlösa sirenen... Och glöm inte GSM:en. Annars kabelklipp på telelinan och så är det "klippt" ändå... ;)

Så ska man vara säkerhetsmedveten så är det mycket att tänka på, men en "normal" inställning till säkerhet tror jag är det bästa. Man behöver inte investera i det allra dyraste larmet eller ha galler för sina fönster. Lite sunt förnuft kommer man långt med och inbrott sker i hus som är larmade, olarmade eller gallerförsedda ändå!
 
Tycker att det i själva verket är sorgligt att man måste ha larm på sina hus.

Men som svar på frågan: Ja! jag har det. Och det känns tryggare. Jag tror att om man står och väljer på mitt och grannens hus tar man grannen utan larm... Tråkigt men antagligen sant.

Att det skulle vara meningslöst tror jag inte ett dugg på... Mitt försäkringsbolag ger mig billigare försäkring eftersom att jag har larm. Hade deras statistik visat annorlunda kan du ge dig på att det hade tagit bort den rabatten illa kvickt...
 
Jag har larm mest av den anledningen att jag har brandlarmet kopplat till det precis som någon skrev tidigare.

Det jag är mest nojig är dock att någon ska gå in när man är hemma så jag undrar om någon känner till om man kan köpa någon pryl som man kan sätta vid dörren som piper till när någon går förbi(så man hinner ladda och förbereda sig mentalt)?

En grej som hände hos grannen var att en naken kvinna plötsligt stod i hans hus en dag, men det lär väl inte hända så ofta :rolleyes:
 
Vissa tillverkare har den här funktionen inbyggd. När magnetkontakten på ytterdörren, eller annan magnetkontakt, påverkas så får man en signal i manöverpanelen. Det bygger ju då givetvis på att man har magnetkontakt på alla de dörrarna som man vill "övervaka".
 
Jag har ju magnetkontakter men då måste jag ha larmat på för att de ska funka. Jag tänker mer på att jag sitter på altanen så är ytterdörren öppen då skulle det var skönt att ha en "pling" Oftast låser jag dörren men tycker det är tråkigt.
 
Alltid skrämmer det någon - men vill någon ta sig in så gör de det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.