Hej

Håller på att bygga en bastustuga på 3,2x5m

Kommer att isolera väggar samt tak, och i bastudelen kommer jag att sätta folie på väggarna, Har hart mycket om att man ska ha en luftspalt på ett par cm, imellan folie och panel

Hur har ni gjort??

Kommer att bygga bastulaven efter 2 väggar, så det kommer att gå åt ganska mycket virke, Vad har ni använt till bastulav, som inte kostar en mindre förmögenhet?

Mvh
 
  • DSC00993.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00959.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lajkare skrev:
Hej
Kommer att bygga bastulaven efter 2 väggar, så det kommer att gå åt ganska mycket virke, Vad har ni använt till bastulav, som inte kostar en mindre förmögenhet?
Mvh
Asp tycker jag du ska ta, OK det kostar mer än furu/gran men det är det värt. Jag fick tag i 21x65 för 35:-/m på Beijers och det tyckte jag var OK. Nu ser jag att dom listar det för 45:- på nätet så det kanske var nån kampanj när jag köpte.
 
Vedeldad eller el? Är alltid tveksam till folie i fristående bastu som inte skall varmhållas. Låter som ett trevligt projekt. Är just själv färdig med min trädgårdsbastu. Basta på!
 
Det blir en vedeldad, en Narvi 25 står och väntar i garaget,

Blir ASP som bastulaven , var och fällde några bjässar i skogen idag, , kommer att gå åt ca 300lpm 28x45 så det skulle bli extremt dyrt att köpa
 
Lajkare skrev:
Det blir en vedeldad, en Narvi 25 står och väntar i garaget,

Blir ASP som bastulaven , var och fällde några bjässar i skogen idag, , kommer att gå åt ca 300lpm 28x45 så det skulle bli extremt dyrt att köpa
Säker på att du inte ska ha den lite bredare än 45 mm. Låter smalt och ribbigt, speciellt om du nu ska täcka så stora ytor att det går åt 300 lpm. 60 någonting låter som en bättre dimension.
 
Vill göra ergonomiska bastulavar samt ryggstöd, blir lättare att forma med smala bitar.

Men inget är spikat än, kanske fungerar lite bra med 50 el 60mm, För göra några testbitar och prova mig fram
 
Lajkare skrev:
Vill göra ergonomiska bastulavar samt ryggstöd, blir lättare att forma med smala bitar.

Men inget är spikat än, kanske fungerar lite bra med 50 el 60mm, För göra några testbitar och prova mig fram
Då är jag med. Med svängda/skålade former så blir det nog bra med en smalare bit. d^_^b
 
Att skåla själva lavarna man sitter på skulle jag nog tänka över en stund, dels så blir man lite låst i hur man sitter och dels så blir det inte skönt att ligga på om man skulle vilja det. Ryggstöd kan man gärna ha, jag hade själv tänkt göra ryggstöd men nu är jag tveksam. När man tänker efter så sitter man ju oftast framåtlutad med armbågarna på låren men visst, ibland är det skönt att luta sig mot väggen.

Kjell
 
Tanken har slagit mig att det kan vara skönt att lägga sig ner ibland, Får försöka göra en model som även fungerar om man vill lägga sig ner
 
Skippa folien och sätt masonite i stället med en liten luftspalt mellan panel och masonite. Jag utgår från att du inte kommer att hålla varmt i bastun hela vintern... Du kan annars få problem med fukt som kondenserar vid folien.
 
Thomas_I skrev:
Skippa folien och sätt masonite i stället med en liten luftspalt mellan panel och masonite. Jag utgår från att du inte kommer att hålla varmt i bastun hela vintern... Du kan annars få problem med fukt som kondenserar vid folien.

Ska kolla runt lite och kolla vad som är bäst. har fått många olika bud
 
Nu är golvet lagt i bastun, och snart är det dax för innertaket

Efter som jag kommer att ha stjärnhimmel, 81 st tunna fiber trådar, så blir det lite tight och besvärligt, med isolering i taket.

jag har ca 16cm imellan ytter och innertak, undrar om det kommer bli problem med kondens om jag skippar isoleringen i taket?

Och om det kommer att bli mycket längre uppvärmningstid?
 
åh vilket nostalgitripp det blev för mig att öppna den här tråden. är uppväxt med bastustuga nere vid sjön och den användes flitigt. det är något av en dröm att själv ha en sådan stuga. tack och lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.