Jag och mina syskon har fått ärva vår fars nedgångna hus. Vi har inget behov av huset så vi vill sälja det. För att kunna uppfatta vad som är ett rimligt pris behöver vi räkna "baklänges". Dvs vi vet vad ett motsvarande hus i bra skick är värt, så vi tar det priset och drar ifrån diverse renoveringskostnader för att få ett hum om vad vi borde kunna få för huset.

Huset är 115 m2 enplanshus, med 115 m2 källare från 60-talet. Gjuten betonggrund med bjälklag av betong (heter det så när även källarvåningens "lock" är av gjuten betong?). Fasad i tegel. Takpannor. Vidbyggt garage, tegelväggar på betongplatta.

Kostnader som återstår att uppskattas:
1. Grunden måste dräneras om osv. Det är fuktskador på insidan av källarens väggar. Trä på golvet har sugit upp fukt. Det här är orosmolnet nummer ett!

2. Nytt yttertak.

3. Garaget grovt fuktskadat. Måste byta hela takkonstruktionen plus innerväggar och port. (Dvs endast tegelväggar plus golvet kvar...)

4. Skorstenen läcker. (Har varit panna plus öppen spis, men efter fjärrvärmeinstallation blir det endast öppen spis.)
 
Jättesvårt, beror på var i sverige.

Vi skall precis byta tak på vår sommarstuga, papp, läkt, pannor, plåtar och stuprör. Det är typ 118 kvm takyta. Vi fick ett pris på ca 120 tkr före ROT-avdrag, samma pris från 2 olika firmor. I Storstockholm.

Iaf en lite prishint.

Vi tittade på ett nedgånget hus innan vi flyttade, var lite samma som ert. Byta tak, dränera installera bergvärme, osv. Vi uppskattade det till 500 tkr innan vi kunde flytta in i huset ens. Sen kommer alla inre renoveringar, kök, badrum etc.
 
Som Noseone säger, det beror nog på var i Sverige huset finns.
Vi dränererade om vårt hus hus i våras och det är i ungefär samma storlek som er fars hus (124kvm + 124 kvm källare. Dräneringsarbetet landade på ca 120000kr.

Vi har fått offerter på takbyte, allt från 70000 - 150000kr. Har ännu inte beslutat hur vi ska göra men lutar åt att byta själva.
 
Tack för svaren.

Huset ligger i Jönköpingstrakten.
 
Varför ska du uppsaktta kostnaderna. Ta dit lite olika mäklare istället.
 
Vi har mäklare, och har precis haft visning. Och vi vet ungefär vad huset skulle vara värt ifall det var i bra skick. (Grannhuset, ungefär lika, fast anigens sämre läge såldes för några månader sedan.)

Så om skillnaden mellan högsta budet plus renoveringskostnader och vad grannhuset gick på blir allt för stor måste vi syskon fundera på ifall det är värt att själva (hantverkare till en hel del) renovera upp huset och därefter sälja det.

Tyvärr är det ingen av oss som bor i närheten. Jag bor närmast med mina 37 mil enkel resa.
 
spontant känns det som om det bästa är att sälja det som det är och slippa allt arbete som det innebär att renovera, otrevliga överraskningar, merkostnader och arbetstid som ni och hantverkare måste lägga ner. om det inte nu är ett hus som kommer öka massor i värde pga hur det ser ut och hur omgivningarna ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.