Hej.
Jag har fått kostnad för 27 kvm utbyggnad av mitt fritidshus.
180 500kr(material och arbetskostnad.
90 000 kr är arbetskostnaden innan rot-avdraget.
Det som ingår är följande:

Torpargrund.
Golvbjälklaget och golvspånskivor.
Stomme och ytterpanel.
Takstolar och shingel.
El (några uttag och strömbrytare).
Två innerdörrar ska dom sätta upp i den gamla ytterväggen.
Dvs dom ska göra det vädertätt.

Är detta en rimlig kostnad?

Sen så ska jag göra allt invändigt.
Såsom isolering i tak och väggar.
Panel i taket
Spånskivor och gipsskivor på väggarna
Laminatgolv.
Jag ska sätta upp en innervägg för att det ska bli två sovrum.
Jag kommer att köpa tre fönster och två innerdörrar.

Vad skulle ni uppskatta materialkostnad för mitt material?
Fönster och dörrar vet jag kostnad på.

Mvh
 
Hantverkardelen låter ganska rimlig, ev. tom billig. Du skriver om golvet: Spånskivor, troligen bör man montera blindbotten och montering innan spånet, inte så kul att försöka göra underifrån senare. Se till att få nogrannt specificerat ang. elen. Risk annars att i princip allt du vill ha blir tillägg.. Rita in exakt var du vill ha uttag osv.

Dina egna materialkostnader. Räkna shablonmässigt med 200kr/kvm väggyta för isolering och skivor (välj OSB istället för spånskivor). Lite drygt 200/kvm för innerväggar, de har 2 sidor med skivor men mindre isolering. Takpanel kan kosta hur mycket som helst, men min. ca 100kr/kvm. Laminatgolv säljs ibland för typ 70kr/kvm.

Isoleringen i taket bör du försöka maxa, men räkna med ca 100 - 150kr /kvm.

Vad gäller fönster och dörrar, glöm inte kostnad för fönsterbleck, även överbläcket. Kolla även hur det skall monteras, det kan påverka monteringen av ytterpanelen (ev. skall blecket dit först).

överhuvudtaget ser jag inga kostnader för plåtarbeten i din kalkyl. Du behöver dels hängrännor och stuprör (ingår kanske i byggarens offert?), dels kan det behövas plåt i skarven mellan gamla och nya delen av huset, beror på hur de hänger ihop.

Sedan bör man komma ihåg att färg, spackel och tapeter kostar avsevärda summor, räkna med 50-100 kr/kvm. Dörr/fönsterfoder och golvsocklar, fönsterbänkar kommer i ditt fall troligen att hamna på 4 - 5000.
 
hempularen skrev:
Hantverkardelen låter ganska rimlig, ev. tom billig. Du skriver om golvet: Spånskivor, troligen bör man montera blindbotten och montering innan spånet, inte så kul att försöka göra underifrån senare. Se till att få nogrannt specificerat ang. elen. Risk annars att i princip allt du vill ha blir tillägg.. Rita in exakt var du vill ha uttag osv.

Dina egna materialkostnader. Räkna shablonmässigt med 200kr/kvm väggyta för isolering och skivor (välj OSB istället för spånskivor). Lite drygt 200/kvm för innerväggar, de har 2 sidor med skivor men mindre isolering. Takpanel kan kosta hur mycket som helst, men min. ca 100kr/kvm. Laminatgolv säljs ibland för typ 70kr/kvm.

Isoleringen i taket bör du försöka maxa, men räkna med ca 100 - 150kr /kvm.

Vad gäller fönster och dörrar, glöm inte kostnad för fönsterbleck, även överbläcket. Kolla även hur det skall monteras, det kan påverka monteringen av ytterpanelen (ev. skall blecket dit först).

överhuvudtaget ser jag inga kostnader för plåtarbeten i din kalkyl. Du behöver dels hängrännor och stuprör (ingår kanske i byggarens offert?), dels kan det behövas plåt i skarven mellan gamla och nya delen av huset, beror på hur de hänger ihop.

Sedan bör man komma ihåg att färg, spackel och tapeter kostar avsevärda summor, räkna med 50-100 kr/kvm. Dörr/fönsterfoder och golvsocklar, fönsterbänkar kommer i ditt fall troligen att hamna på 4 - 5000.

Givetvis så ingår blindbotten och isolering.
Plåt ingår också.
Jag är inte ute efter att köpa dyrt material.
Jag handlar virke och färg på Byggmax.
På Rusta handlar jag tapeter.
Jag har tapeter från Rusta sedan tidigare och jag tycker inte dom är nån dålig kvalite.
 
Byggde ut huset för två år sedan ca 30 kvm, gjorde torpargrunden själv, anlitade hantverkare för stomresning, vindpapp, panel, fönster, balkongdörrar, tak dvs yttersida tät. Det kostade 150tkr i arbetskostnad och lika mycket till för material.

Insidan gjorde jag själv isolering, el, värme vattan & avlopp.

Jag tycker ditt pris verkar vara lågt, har du förtroende för hantverkaren är det bara att köra på !
 
Har fått min offert nu.
 
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.