Patrik_Hed skrev:
Ja, man kan tycka det. Klippa bort alla kardeler förutom en och tälja till den så att den passar i en wago eller så kan de ta Wago X-tra big 773 som är 300 x 300 mm stor och passar upp till 240 mm2. :wow: Sedan lite eltejp lite runt det.

//Patrik
Hehe, men det är ju aluminium, då får man ta sånadär motsvarande grejer de har i USA eftersom de där har en del gamla installationer med aluminiumledare...

När jag var liten fick jag tag på någon spillmeter av nån liknande kabel, vad jag minns så var kardelerna ungefär stora som EK 1.5mm2 eller nåt sånt, så det borde faktiskt gå att skarva kardel för kardel med wago/utbåtar (förutsatt att man har grejer avsedda för aluminium alltså)... Att isoleringen inte duger är ju en annan sak :)
 
Svetla skrev:
Patrik:
Fin film ska se om jag hittar bilder på när vi skarvade en 593 mm2 morkulla.

GK100:
Appropå GDS och Kina säkringar blev varnad av en föreläsare på en kurs att det finns kinesiska kopior av kända säkringar som inte hade någon som helst funktion utom som rena strömbrytare vid manuell manövrering. Va ruskigt lika våra vanliga säkringar.
Det där är ju riktigt obeahgligt. Ska man behöva testa nyköpta automatsäkringar för att vara säker på att man inte blivit lurad?
 
Hittade följande bild på nätet. Innehållet stämmer till 100% med en 10-20 år gammal Biltema-Dvärg jag plockade isär i helgen...Den skall dock lösa ut även om man håller manöverarmen i till-läge. Jag tog även isär en ny Biltema-dvärg, den ser lite annorlunda ut, men har samma principer (Större gnistsläckarkammare och brytstället placerat mellan spolen och bimetallen, annorlunda rörlig mekanik, fler men mindre nitar som håller ihop det lite större höljet)

Notera att det sitter en liten justerskruv som man trycker på bimetalldelen (Vid pilen "bimetal") antar att det är den man justerar för att ändra karaktärisktik (B/C) på brytaren ?? (Man kommer åt den om man skruvar ur kabelfästskruven, genom ett litet hål på undersidan av dvärgen)-..

Sen förstår man ju att det inte är lämpligt att ha dvärgar i utrymmen där luften kan kondensera & frysa, funktionen är ju beroende av en massa små rörliga plastdetaljer och tunna fjädrar..
 
  • Miniature-Circuit-Breaker-DZ47-type-inside-parts-.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yxis skrev:
Det där är ju riktigt obeahgligt. Ska man behöva testa nyköpta automatsäkringar för att vara säker på att man inte blivit lurad?
Jag tror inte du behöver misstro varenda säkring. Speciellt inte om du köper den i en butik. Däremot är det som vanligt. Hittar man ett stort parti nya jätte billiga säkringar på blocket är dom antagligen stulna och kanske 0,1 procents av fallen är det farliga plagiat från Kina.

Grämer mig bara att jag inte kommer ihåg vilket fabrikat det var kopior på. Hur som finns det kopia på ett märke kan det finnas på andra.
 
Patrik_Hed skrev:
Ingen "värsta elkopplingen", utan bara en rejäl skarvning. :)
[länk]

//Patrik
Jag som tycker det är surt när man glömt trä på höljet till stickkontakten och måste göra om det igen (händer inte så ofta nu när man är äldre), tänk att missa en strumpa eller två här... :)

Jag gillade speciellt att man pluggade groparna i presshylsan med lera för att undvika luftbubblor; man måste ta hänsyn till helt andra effekter vid 24kV än vid 230V.
 
Man funderar både en och två gånger innan man slår i hop skarven och pressar hylsorna :)
 
Det värsta är att man allt oftare ser dessa dimensioner som solid ledare.. Fast den stannar ju på sin plats när man väl fått dit den. Men bra mycket enklare med värmekrymp än tejpskarv iaf.d^_^b Sen har vi kallkrymp också. Och skruvskarvhylsor givetvis.
 
Idag skulle jag byta ut en trasig motorvärmare på en husvägg, jag sökte långt och länge efter trefasgruppens säkringar utan resultat och hade under ett svagt ögonblick tänkt att skjuta säkringen för att hitta vilken grupp den matades ifrån, lyckligtvis avstod jag från detta!
Efter viss spårning av kabeln uptäcktes följande:
Motorvärmaren matades med 5x2,5 eklk men var inkopplad på en skarvdosa med övriga motorvärmarstolpar!
Dessa matades med 50A på en 4x10/10 vilket gjorde att 2,5 kvadraten också var säkrad 50A.. Inte undra på att spänningen var på fast hela huven var demolerad av nån traktor i fjol vinter!
Förutom detta var instalationen snyggt gjord så man kan undra om detta var ett 10 år gammalt provisorium av nån yrkesman..
Huga! Blir mörkrädd för mindre!
 
img0099tb.jpg


En liten modifierad säkring jag stötte på idag =)
 
Vad är det innuti huven? Först såg det ut som att man vänt säkringen fel väg

Propphuvar utan glas är läskiga
 
Horizontalmontage? Ja, fotot är taget upprät

Photo%20okt%2001%2C%207%2034%2001%20fm.jpg
 
Redigerat:
Det är väl ändå inte så farligt med horisontal montage?
 
Rikard Ågren skrev:
Vad är det innuti huven? Först såg det ut som att man vänt säkringen fel väg

Propphuvar utan glas är läskiga
Hemma håller jag helt klart med. Men när jag lekte industrielektriker på 80-talet så var det regel (hittade vi ett glas så sprätte vi bort det) eftersom man annars blivit tokig när man snabbt skulle kolla 100+ säkringar och fabriken stog still. (Man kunde ju nämligen ge sig på att indikatorploppen *inte* sprätt iväg, utan satt kvar.)

Nu satt ju dessa centraler inte allmänt åtkommliga. Det sprang ju inte några barn omkring i närheten. Om man inte räknar mig och mina kollegor då. :)
 
Rikard Ågren skrev:
Horizontalmontage? Ja, fotot är taget upprät
Ja, fast är det verkligen det värsta med den bilden?
 
Nej självklart inte. Det finns mer än det som syns på bilden :) Ser dock inte så yrkesmässigt med en central på sne

Edit: det värsta är nog att en elektriker påstås ligga bakom röran.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.