Jag är mycket förundrad över hur denna funktion över huvuid taget kommit till, introducerats och funnits kvar i så många år på Husqvarnas och E-lux spisar. Har själv haft det i 11 år och när nu ny spis skall inhandlas upptäcker jag att ski--en fortfarande finns på dagens spisar. Ingen säljare kan förklara eller försvara dess funktion. Jag tror personligen det är samma från kundperspektivet distanserade utveckingsingenjörer vilka konstruerar strykjärn som också kommit på den obegripliga Automaxfunktionen.

För er som inte vet vad Automax är så är det ett sätt att styra temperaturinställningen av spisens enskilda plattor. Man väljer lämplig temperatur för smältning (1-3), kokning(4-6) eller stekning(7-8). Då går plattan först upp i maxläge 9 en stund för att sedan gå ned och ligga stabilt på vald temperaturinställning. Låter det bra? Ja kanske, men det fungerar definitivt inte i praktisk matlagning - notera mina 11 års erfarenhet...

Nej, om vi tar potatiskokning som exemplel, så fungerar automatiken endast vid en exakt, given mängd innehåll i kastrullen av både vatten och potatis. Även vilken typ as kastrull som avänds har betydelse. I praktiken innebär detta att antingen att 1) vattnet hinner inte koka upp innan automax drar ned värmen från 9 till 5, Då kan det ta en evighet innan potatisen så småning om börjar koka. Alternativt 2, vid en mindre mängd i kastrullen så kokar det upp och ligger sedan en stund på maxnivå 9 och hårdkokar innan värmen efter en stund går ned till läge 5 för lagom kokning tills potatisen är klar. Ni kan tänka er resultatet av detta då man tex kokar ägg, sparris eller liknande.

Nej jag har inte hittat en enda matvara eller lämplig mängd i kastrullen för att kunna säga att automax har ett konsumentvärde.

Vad vill jag då säga med detta? Tja, som rubriken slår an undrar jag om det finns någon på forumet som kan säga något positivt om automax. Som kan säga sig använda funktionen frekvent i sin matlagning? Slälv kan jag bara avråda från automax. Fråga gärna en butikssäljare vad den reella nyttan är, mht olika mängder mat i kastrullen etc.
 
Jag kallade det pannkaksläge då jag jobbade med vitvaror förut.
Eftersom smeten kyler ner stekpannan så boostar den upp för att nå tempen igen.
 
Har funktionen på min Husqvarnahäll,, omdöpt till uppkokningsautomatik.
Enda gången jag använder den är när jag sjuder upp Bullens pilsnerkorv, då funkar den helt perfukt.
Men man skulle klara sig utan, egentligen.
 
För mig funkar den vid riskokning. Men endast då så nyttan är begränsad
 
Siemens har något liknande på sina dyrare hällar som jag känner mig skeptisk till. Man får trä ett metallband runt kastrullen 5cm ovanför hällen och sen är det nån infraröd historia som läser av temperaturen på det här metallbandet och reglerar temperaturen med hjälp av detta. Känns som om det kommer att funka sådär....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.