Hej någon!!

Har sedan en tid fått en pax fläkt med kallrasskydd installerad i tvättstugan i källaren.Den sitter längst upp mot taket till på murstocken till skorstenen där gamla frånluften gick ur(hade tidigare oljedriven värme så ett visst självdrag skapades ju då,paxfläkten var då ej nödvändig).Men som sagt då vi nu kör med elpatron och skorstenen förblir kall ska ju paxfläkten vara ett bra alternativ till att få ut den fuktiga luften vid tvätttorkningen.Det låter ju rimligt,men det jag nu funderar över är att då vi nu inte har paxen igång (tvättar kanske en gång i månaden p g a att vi endast är i huset på helgerna),är det då inte bra att ha en pax utan kallrasskydd istället? så att det kommer in lite pannrumsluft i just den kanalen då vi inte använder tvättstugan?

Jag menar paxen i drift under torkning och en stund efter,hjälper ju till att hålla kanalen torr, kallrasskyddet då fläkten inte används blockerar väl luften att söka sej in i kanalen och torka ur den t ex vid regn och snö,då vi inte är där?:S
 
fläkten är en pax 231,går det att ta bort kallrasskyddet på denna,har ju inte tittat efter så noga....:S
 
Ansluter du en pax-fläkt till vent-kanalerna i murstocken ska du inte ha något kallrasskydd, alternativt låta fläkten gå konstant på låga varv (pax-fläktar brukar ha denna "finess").

Anledningen är ju att du sätter det naturliga självdraget ur spel annars.
 
hejsan eviljava!!

Det verkar inte finnas någon funktion med lågvarv på min pax,men däremot kan jag ställa in den att gå dels 15 min varje 12 tim,eller 30 min/12 tim.Kan ju vara något,nåt av de allternativen.Men ett litet dilemma är att så fort jag kör igång fläkten i huvudtaget, så behöver den alltså "ny"luft att ta från, t ex tilluftsventil eller dyl.Då jag kört den vid tvättorkning (med syfte att köra ut den fuktiga luften i fr.lu.kan.) så har jag öppnat dörren upp till bottenvåningen där den fått sin luft ifrån,och hållt pannrumsdörren stängd.(verkar att funka).Att köra den konstant eller i intervaller går väl inte så bra då jag helst vill ha dörren stängd till tv.stugan då vi inte tvättar,och den får ju då ingen ny luft?
Allternativet då är att ha stängt till bottenvåningen och öppet till pannrummet (intilliggande).Men det är ju då som den verkar vilja ta luften i första hand från sotluckan där motdragsspjället sitter,detta resulterar i att den då stängs........Då tar den i stället luften ifrån tillftsvent. i pannrummet.Kunde ju vara bra så,men i o m att motdragsspjället hela tiden håller sej stängt, så kommer det ju inte upp någon luft i den kanalen där då detta behövs,(kör ju med kall skorsten).Så jag har förstått att bästa lösningen är en fläkt UTAN kallrasskydd,för visst räcker det med den luft som den släpper igenom, då den står stilla,att ventilera kanalen med?

Om jag nu inte ids köpa en ny fläktdel utan k.ras.skydd,(om det i huvudtaget går),kan jag inte då göra en specialare,ta bort ett par,tre rotorblad på min befintliga fläkt med kallrassk.?

Kanske en otroligt DUM o AMATÖRMÄSSIG tanke....ber om överseende......Kan ju vid närmare eftertanke vara lättare att ta bort hela fläktdelen då vi inte tvättar,men blir kvarvarande hål(ventil) för stort om det nu blåser kallt och är minusgrader på vintern,kan ju bli baksug har jag hört i en kall frånluftskanal.....

Huuuuu....vet att det blev en hel avhandling.....URSÄKTA:blushing:
 
Jag kanske har missuppfattat något, (ber om ursäkt isf). Men det bästa är väl att göra följande:

* Byt fläkt till en utan kallrasskydd och som fixar att köra konstant på låga varv. Helst skall den vara fuktstyrd också.
* Ta upp ny tilluftsventil om det behövs (för att slippa ha dörrar öppna osv)

Jag är medveten om att detta kostar ett par tusen (i runda slängar), men det är enligt mig det bästa alternativet och förmodligen att föredra framför att montera bort rotorblad på den befintliga fläkten?
 
Vill helst inte ha någon fläkt på hela tiden,då vi inte är där dagligen,endast på helgerna och ibland (speciellt nu under vintern) två,tre veckor emellan,desto mindre elektrisk apparatur som går desto bättre...

Kanske kan vara något att bara ta bort själva "fläkt delen" då vi inte är där och samtidigt ha dörren lite öppen till boningsvåningen,kommer väl upp lite luft på det viset i fr.lu.kanalen i tvättstugan,(även med kall skorsten),kan ju kanske emellan varven sätta på den och få upp ett fråndrag och på det viset hålla efter kanalen då vi inte varit där på ett tag,lite aktiv hjälp med draget så att säga:D....om det inte skulle gå att bara köpa en "lös fläkt del" (pax) utan kallrassk.?,skulle ju då kunna ha den att sitta kvar i vent.gången hela tiden.

Vet du eviljava ,eller kanske någon annan här om det finns att köpa,endast pax fläkten utan kall ras skydd? eller måste man då köpa hela infästningen också?
 
Ähh... Det är ju bara 4 watt det handlar om. Som att ha en LED-lampa tänd ungefär.

Jag hade nog kollat lite på denna:
http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_sidor/fakta_260.html

Den kan gå på en konstant låg hastighet och känner den av fukt i luften ökar hastigheten tills dess att fukten är borta.

(tänk på att luftfuktigheten kan stiga även då ni inte befinner er i huset)

Med tanke på att du kan ställa in grundhastigheten klarar du dig förmodligen på mindre än 4 watt?
 
eviljava

Tror du man kan köpa denna modell någonstans med bara själva fläkten?tror att infästningen/ är lika stor på min nuvarande 231:a.,skulle vara genialiskt att bara behöva klicka dit 260:an.Känns ju lite att köpa ytterligare ett helt nytt kitt, då jag bara haft 231:an där i tvättstugan monterad sedan januari......;)
Andrahandsalternativet blir då annars att intervallkoppla 231:an,exempelvis 15 min/12 timme.Kanske bör räcka för cirkulationens skull då vi inte tvättar.
 
Vet ej?

Kolla med bygghandeln om det går att beställa separat? Det är värt att undersöka iaf.

Annars tycker jag att det verkar vettigt att intervallköra fläkten. Det är ju bättre än att inte köra alls.
 
Får nog bli så då,jaga ny fläkt del eviljava,.....Intervallkör den tills vidare;)

Ett litet tillägg...

Visst kan det vara förnuftigt att ha dörren öppen till övervåningen?,(halvtrappa upp till boningsvåning), då vi också har element nog att få det helt uppvärmt i källaren,för att få en bättre cirkulation där.
Vi har ju installerat ett frånluftsystem med bra drag i,.......Har endast en tilluftsventil i källaren,dock ingen mekanisk frånluft.Endast då denna frånluftsutgång i tvättstugan.Att låta alla dörrar i källaren (84 kvm) stå på glänt borde vara bra, om det nu skulle komma upp lite rånig luft,försvinner väl den luften upp i systemet antar jag?:)

Låter snurrigt med alla ventiler kanske:D
 
Hej
Jag har "ofrivilligt" tappat ett par tre rotorblad från min Pax 231....och det drar kallt;)
Är det nån som vet om dessa går att köpa separat och sätta fast igen, kändes onödigt att köpa nytt för att man är klantig...:blushing:
 
vet dessvärre ej någonting om detta......skulle ju var bra om det gick,vet att dessa "rotorblad" också fungerar som just kallrasskydd, sitter ju fast runt dom tre stora rotorbladen....

detta kallrasskyddd vore ju superbt om det gick att byta ut....kanske du kan höra med tillverkaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.