Känns som att frågan mer gäller el än vitvaror så jag lägger den här.

Efter att ha scannat utbudet av torktumlare i låg- och mellansegmentet har jag konstaterat att många drar 2500 - 2700 W, dvs mer än vad 10 A tål. Jag vill ju inte säkra upp huvudsäkringen till 20 A, så vad gör man. Hittade igen att det finns 13 A säkringar vilket skulle lösa problematiken antar jag. Är det tillåtet att ha 13 A säkring i kombination med 16 A huvudsäkring, eller hur ska man göra?

Tack för svar
UoC
 
Du ska snarare fråga dig om det är lämpligt att säkra upp från 10 till 13. Det krävs nämligen lite beräkningar för att klargöra om det går eller inte. Och är märkeffekten 2700W så drar den ju inte det hela tiden, en 10A säkring diazed klarar den överlasten väldigt länge, även dvärgbrytare klarar det hyfsat länge.
 
Ja, det är märkeffekten jag talar om + att ex. Samsung angav att den skulle kopplas in på 220V/ 16 A. Men som du säger antar jag att märkeffekten anger extremfallet och då kanske man ska se om det funkar med 10 A och ev säkra om det inte fungerar.
 
Min torktumlare Siemens har två inställningar i setup, en för 10A-säkring och en för 16A-säkring. Har 10A och tycker det ger mer än väl tillräckligt kort torktid. Kanske motsvarande inställningsmöjlighet på vissa nya modeller?
 
Om du bytet kablaget så kan du troligen säkra den 16, även om du har 16 huvudsäkring. Eller har du mycket annat som är strömslukande, tex uppvärmning, vvb etc?
 
Och jag tycker att man ska bojkotta apparater som uppenbart inte är anpassade för det som är "normalt" hos oss. I Sverige är just 10 A "normalt" för 230 volts uttag, oavsett tvättstuga eller bostadsrum. Att vara tvungna att börja säkra upp för att få apparaterna att fungera måste väl vara fel väg att gå.
 
Instämmer. (Gamla) installationer räcker inte till för de apparater som finns i handeln idag. Dammsugare, vattenkokare, ugnar, diskmaskiner mm som ibland kräver en 13A dvärg.
 
Rikard Ågren skrev:
Om du bytet kablaget så kan du troligen säkra den 16, även om du har 16 huvudsäkring. Eller har du mycket annat som är strömslukande, tex uppvärmning, vvb etc?
Nej, inget utöver normalslukande apparater. Jag kommer dra fram ny el till tumlaren och då passar jag på att dimensionera kablaget för en framtida ändring till 13 eller 16 A. Inkoppling i proppskåp övergår dock mina "hemmapuls" -kunskaper men det var bra att höra att jag troligtvis inte behöver beakta märkeffekten vid val av maskin. Det hade varit lite jobbigt att höra att man måste byta huvudsäkring efter man köpt maskinen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Instämmer. (Gamla) installationer räcker inte till för de apparater som finns i handeln idag. Dammsugare, vattenkokare, ugnar, diskmaskiner mm som ibland kräver en 13A dvärg.
Va, finns det till och med dammsugare som drar mer än 2,3kW numera?

Just ugnar och spisar brukar ju ofta gå att "köra snällt" så att det funkar med 10A även om de egentligen vill ha 16A, t.ex. genom att inte använda båda plattorna i samma par och inte använda snabbläget på ugnen.

Snabbläget är ju dessutom bara igång en stund, en 10A trög klarar kanske det tillräckligt länge?
 
Men nu ska man inte "maxa" säkringarna hela tiden utan ha en viss marginal. Vi har flera exempel på trasiga dvärgar här på forumet pga ständig överbelastning.
 
Ja, jag tänkte iofs mer på gamla diazed-proppar, där känns det nästan bättre att "maxa" 10A-proppar istället för att gå upp på 16A, för att behålla lite selektivitet.

(I min stuga är det för övrigt ändå alltid en huvudsäkring som går vid överlast... lagom skoj när mätartavlan sitter på en stolpe några meter in i skogen och det är 7dm snö och 20 minusgrader...) q(;^;)p
 
Man ska framför allt inte maxa diazeder eftersom dom släpper igenom mer ström än dvärgar och blir ordentligt varma - infällda kablar hamnar på gränsen av vad dom tål vilket inte är bra i det långa loppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.