Skall bygga helt nytt, 200 kvm i två våningar (100 per plan) med källare under som rymmer garage och förråd och stort härligt teknikrum. Funderade först på bergvärme, vattenmantlad kamin och solpanel, allt kopplat till acc tank. Vid nybyggnad får man fjärrvärme för 10.000 kr indraget och klart med växlare, undrar om jag tänker rätt då jag funderar på att ta fjärrvärmen som bas istället för bergvärme som kostar +100.000 och sedan beroende på årstid köra ved i kamin resp sol. Ser fördelar med fjärrvärmen i att den är underhållsfri. Törs man ens nämna fjärrvärme på detta forum ;-)

Vad gäller vent tänker jag mig ett FTX system typ Heru som jag har goda erfarenheter av. En fördel som jag såg med bergvärmen var möjligheten till frikyla under sommaren.

Tacksam för alla kommentar, lovar att skriva och berätta om min val framöver om det kan intressera någon, planerar byggstart tidig vår.
 
C
Bergvärme behöver du inte komplettera med något, det blir billigast som det är. Den ska inte ladda mot en acktank då det ger avsevärt sämre verkningsgrad än om du kopplar den direkt mot värmesystemet, såkallad flytande kondensering. Komplettera om du vill med en vanlig kamin, eller kanske en vattenmantlad kamin som laddar en tank, vilken används för att värma slingorna under den halkiga nerfarten till källaren?
Självfallet FTX. Solpaneler lönar sig inte samma århundrade höll jag på att säga, men det är inte långt ifrån.
 
Givetvis kan man diskutera fjärrvärme - och mitt råd till dig i ditt läge är att välja fjärrvärme. Se dock till att ha en murstock, alternativt plats för framtida skorsten ifall du vill välja annat uppvärmningsalternativ.
 
Mycket intressant, två olika synpunkter, vore skoj med fler synpunkter, och mer faktabaserade inlägg, detta borde väl vara en intresant tråd, dvs då min fråga egentligen är "vad är det optimala systemet?" Har möjlighet att dra in fjärrv för 10.000kr, kan också borra för bergvärme, dock för liten tomt för jordvärme. Har tak i solläge så jag kan ha solslingor på taket, skall också ha kamin inne för mysfaktor kan dock köpa en vattenmantlad, har dessutom gott om utrymme för prylar i källaren som annars mest skall innehålla garage och förråd. Snälla hjälp mig med lite faktabaserade råd i detta projekt.
 
Fakta är att fjärrvärmen är i princip underhållsfri och går många år innan nåt måste bytas. Värmepumpar utvecklas kontinuerligt så ingen vet svagheten i just den du köper men underhållskostnaden och ett byte om 5 - 15 år blir garranterat dyrare än fjärrvärmeunderhåll. Så man ska inte stirra sig blind på energikostnaden. Detta gäller även sol och kamin som har lång pay-off.
 
pipewelder skrev:
Givetvis kan man diskutera fjärrvärme - och mitt råd till dig i ditt läge är att välja fjärrvärme. Se dock till att ha en murstock, alternativt plats för framtida skorsten ifall du vill välja annat uppvärmningsalternativ.
--håller med-kanske lite högre månadskostnad med fjärrvärme men låg investering/anslutning
bekymmerslöst :D
 
Murstock eller i alla fall fundering vart kaminen skall stå i framtiden;),,Framtiden=om du väljer f-värme=Alla f-värme producenter godtar inte massa andra alt bredvid f-värmen...Alltså om du väljer f-värme så dundrar du in en kamin SEN, när du fått beviljat..för en kamin har du nytta av både värme mässigt och mysa mässigt:p....Väljer du bergvärme så är kaminen ett x-tra pluss att du kan sänka tilloppet ännu mera och ha ett rioktigt låg låg system...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.