En röris från Confortbutiken installerade två vattenutkastare. Det tog två timmar och kostade över 6000kr, varav 3000kr arbete. (På K-rauta kostar utkastarna ca 400kr Confortbutiken tog 870kr).
Eftersom det var så litet arbete så frågade jag inte innan vad det skulle kosta. Jag antar att man får skylla sig själv....?
 
Iprincip får du skylla dig själv, men debiteringen ska ju ändå bli rätt.

Jag tycker du ska ringa till Comfortbutiken och fråga vad dom normalt debiterar per timme (anonymt givetvis) och sedan räkna baklänges på hur många timmar dom använt för din installation. Därefter kan du ju fundera över hur denna tid kan ha använts. Du får ju räkna med att man debiterar för restid samt tid för att hämta prylarna. Är det svårt att få ekvationen att gå ihop kan du ju fråga hur man räknat i ditt fall.

Vad säger butiken, har du pratat med dom? Det kan ju faktiskt ha blivit fel också. Om inte så ska jag omskola mig till rörgubbe.
 
Brukar inte alla sådana här diskussioner sluta med att en röris säger att det inte är någon idé att utiblda sig till det för man får inte det att gå ihop ?
:)
 
Milkshaken
1600:- Det är ju ocker....
 
Jag ringde och frågade, de har inte timmpris utan fast pris per aktivitet. Eftersom han som var hos mig "var så erfaren gick det extra fort, andra gånger så kan det kanske ta 6 timmar". Bara ett sätt att ta mer betalt, enl mig.

Jaja, ytterligare en slant på kontot för "läropengar".

Så vänner, glöm inte att fråga vad det kostar, speciellt om ni anlitar Comfort butiken i sollentuna...
 
Fast pris per aktivitet, låter som den perfekta firman att anlita för en installation av avloppsanläggning, 3000 för allt, som hittat.
 
Så om det kommit en helt nyutbildad och oerfaren montör som tagit 6 timmar på sig hade du varit nöjd och glad eftersom du fått så slångt timpris? ;-)

I timpriset ska väl räknas in restid, plocktid mm, så två timmar på plats är 3-4 timmar totalt. 1-2 timmar pålägg på ett jobb är ofta rätt rimligt.
 
Jag hade en diskussion med en röris för ett tag sedan gällande saltade fakturor, och det enda han sa var "det är fri prissättning"...

Att lära sig. Ta reda på vad varenda skruv kommer att kosta, eller se till att rörisen kontaktar dig vid varje del han behöver köpa in extra som avviker från offert.

Själv lade jag ca 8000 kr extra på material eftersom det gick via honom. hade jag vetat detta hade jag köpt in de dyra grejorna själv och hittat en röris som velat montera in dem, och hade inte det gått så hade jag bannemej försökt mig på det själv. Någon måtta får det vara.

Fri prissättning i all ära, men när det går mot orimlighetens gränser, då sätter jag mig på tvären.

Gör upp om ALLT i förväg, vill de inte eller sätter sig på tvären, begär fastpris.

/Steve
 
steve5432 skrev:
Jag hade en diskussion med en röris för ett tag sedan gällande saltade fakturor, och det enda han sa var "det är fri prissättning"...

Att lära sig. Ta reda på vad varenda skruv kommer att kosta, eller se till att rörisen kontaktar dig vid varje del han behöver köpa in extra som avviker från offert.

Själv lade jag ca 8000 kr extra på material eftersom det gick via honom. hade jag vetat detta hade jag köpt in de dyra grejorna själv och hittat en röris som velat montera in dem, och hade inte det gått så hade jag bannemej försökt mig på det själv. Någon måtta får det vara.

Fri prissättning i all ära, men när det går mot orimlighetens gränser, då sätter jag mig på tvären.

Gör upp om ALLT i förväg, vill de inte eller sätter sig på tvären, begär fastpris.

/Steve
Då kommer han väl att debitera för telefonsamtalen och tidsåtgången också... :rolleyes:
 
Men en faktura borde du väl kunnat fått där allt borde vara specificerat typ bilkostnad, diverse matrial, timtid så att man kan överblicka.


Själv hade jag en röris här med som skulle koppla in vatten/avlopp i köket + montera nya blandaren inkl den separata diskmaskinsavstängningen.

Så här blev det, hålet han borrade i den måttbeställda diskbänken för dsmavstängaren kom för nära blandaren så han tog min nya och satte dit en annan så att det gick att vrida på kranarna, mina nya ballofixer tog han och satte dit 2 andra med andra mått som jag debiterat fullt pris på 230kr/st.

Småsummor visserligen men man gör inte på det viset anser jag utan att ha en förklaring till varför, kanske kvittade han mina ballofixer mot bilkostnaden som inte stod med på fakturan men då ska man nämna det.

Inga andra avdrag gjordes att det blev en annan avstängare än den jag köpt.

Sedan så har jag fått "lärt"(vilket är logiskt)mig som servicenisse/hantis att det ska se lika fint ut efter man gjort ett jobb hos en kund ute som inne som det var när man kom, här fungerar det inte så.


Nä ibland suger det rent utsagt att bo i glesbyggden..
 
Om de har "fast pris per aktivitet" så borde de ju ha kunnat säga redan innan vad de skulle kosta?
 
Jag har anlitat Comfort i Sollentuna för installation av bubbelbadkar och fick redan vid första samtalet ett fastpris på det jobbet.
Inga konstigheter någonstans.
Väldigt rimligt och faktiskt konkurrenskraftigt pris.

Jag har nyligen varit i kontakt med Modano bygg som ska ha ca 9000 kr för att koppla in blandare och flytta ett element en liten bit. Jämfört med Comfort Sollentuna som ska ha 3200 kr för samma jobb!
Modano bygg är med andra ord riktiga skojare. q(;^;)p

Comfort Sollentuna d^_^b
 
Alltid lika fascinerande när det är inlägg gjorda av nya medlemmar med ett inlägg som går mot strömmen och hyllar nåt som kritiserats.

:rolleyes:
 
Tyresö
Låter som att man skulle söka lyckan i rörmokarbranschen, låga omkostnader och kombinera det med en hutlös timpenning. Inte konstigt att dom har råd att bara jobba 3,5 timmar/dag och sitta på ett fik med en tidning och en kopp kaffe resten av dagen.
 
timmelstad, jo jag vet exakt vad du menar.
Jag har varit medlem ett tag (jan 2010) här men inte varit aktiv.
Nu håller jag på med att renovera köket och sökte på ämnen om firman Prohem och Bygg-Tore som jag ska dra in offert från och letade samtidigt efter någon sida som pratar om timpenning och vad som är ett rimligt pris för montering av kök och allt runtikring. Jag fick en offert från Modano bygg på ...wait for it... wait for it... 104 800 kr !!!!!!!!!!!
Därför söker jag någon typ av referensram. BKR hade ju angett att man ex tar ca 480 kr per kvm man lägger av kakel/klinkers vilket blir ca 6-6500 kr, jämfört med det Modano offererat var det ca 10 000 kr mindre. Förutom det så uppförde dem sig väldigt oproffsigt och barnsligt när jag hade funderingar om priserna. Dem tyckte jag hade "dålig stil" som sa att "om ni inte vet vad era konkurrenter tar så tycker jag ni är oproffsiga" eftersom dem sa just att dem inte har en aning om vad deras konkurrenter tar och bara kör sitt race... Och det slutade med att jag sa att jag gärna låter dem montera köket iaf då det var ett rimligt pris (16 000 kr ca 13 stommar + 5 vitvaror), då blev han bara sur och sa att "Vi tänker inte hjälpa dig, det får stå för dig!". Seriöst företag eller? nej...skulle inte tro det va...
M a o så vill jag inte rekommendera Modano bygg till någon!

Men jag har bara gott att säga om Comfort Sollentuna faktiskt.
Anlitade dem som sagt i våras för installation av vårt bubbelbadkar. Dem fixade elen och hela installationen för 3000 kr någonting om jag minns rätt. Fick nyligen som sagt offererat också att koppla in blandare skulle gå på 1600 kr och flytta ett element 1600 kr.
Bra bemötande och trevliga killar. Jag har alltid fått fast pris direkt i telefon, detta då dem har fasta tider på alla arbeten. Precis som ni säger så kan det gå jättefort och han tar kanske 3000 kr för en timme, men nästa gång tar det kanske 5 timmar och kostar fortfarande 3000 kr. Jag jobbar i bilbranschen, där har vi exakt likadant med servicear och allt. Finns alltid dem det gynnar och dem det inte gynnar lika mycket, men efter ett par år så blir det ändå plus minus noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.