Hej. nu har jag den äntligen nästan på plats min andra tank (kommande tekniktank)
Jag har länge varit säker på att jag vill ha dem seriekoplade för att få ut bästa möjliga lagrings effekt för att de är två olika modellere den jag har nu AKVASAN 0,7 E (700l) ren accumilator anslutning nere och uppe, och min andra som jag "nästan fick" JÄPSI GTV 500-80-1,5 ( 500L med en varmvatten slinga som enlig dem kalarar 80l/min).
För tillfället använder jag laddomat 4030 och tar värmen ur min panna men det är tänkt att det skall ändras på när radiarorkretsarna förnyas.
Hur fungerar det t.ex. sommartid och jag tar varmvatten ur tankens slinga är det bara den som kan accumulera värmenn då (med tanke på att det inte finns nån sirkulation)?

Går det att få jämn laddnind av två olikatankar med paralellkopling? (kommer inte att kulla lyfta upp den som är lägre pga. låg takhöjd och varmvatten slingorna koplas uppifrån på GTV:n)

Tänkte även sätta inn en värme stav för ev. framtida bruk i tekniktanken skall den vara i botten eller i mitten för bästa möjliga effekt?
 
Det är riktigt som du säger att sommartid kan du bara nyttja tanken med slingan för varmvatten som ackvolym.
Med den lilla skillnaden i volym är det nog bäst att du kopplar dem parallellt trots allt, då drar du nytta av lagringen i båda även sommartid.
Låt du dem stå på golvet i samma höjd, kopplar du samman dem med rejäla rör utjämnas tempen bra vid långsam urladdning. Vid laddning spelar det inte så stor roll du får bara lite högre retur tidigare än om allt varit idealt.

Värmestaven sitter bäst på mitten, finns ingen anledning att värma onödig volym med dyr el.
 
Tackar för den informationen och nu med den och lita andragodbitar här från forumet så tyder det på tre ventiler och några meter extra rör så jag kan koppla om dem från serie till paralell. skall också försöka få så att jag kan köra på bara teknik tanken...

Ventil kommer att sitta i alla hittills oanvända anslutningar så det skall vara lätta att kopla in värme väkslare m.m. utan att tömma tanken. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.