Hej ny här på forumet och dessutom ägare till första huset...

Huset är byggt -46 och har källare. Stomme av trä med tegelfasad som byggdes på under 70-talet. Omdränerat 2005 med pordrän. Tidigare ägare hade problem med puts som föll av väggarna i källaren men efter omdräneringen inga sådana problem.

Vi flyttade in i januari och för en månad sen upptäckte jag rödaktiga fläckar på innerväggarna i tvättstugan. Precis ovanför golvet. Ett par stycken ca 1*1 dm stora.
Vet inte varför men jag gned med fingrarna över dem och får då en svag jordlukt på fingrarna.

Ytterväggarna är av hålstensbetong och innerväggarna av tegel, som sedan putsats och målats. På golvet ligger det klinker. På ytterväggarna har jag inte hittat några fläckar.
Jag är extremt känslig för dofter och känner absolut ingenting när jag går ner i källaren eller i övrigt i huset. Jag har varit i kontakt med en AK-konsult här i sthlm som trodde att innerväggarna "går längre ner i marken än ytterväggarna" (?) och därför drar upp fukt trots omdränering.
Deras muntliga tips (utan att ha besökt huset) var att vart 4-5:e år skrapa bort färgen som är angripen. De sa att det troligtvis bara växer mögel i färgen och ingen annanstans.

Jag blev efter detta lite nojjig.. och har nu gnidit med fingrarna lite överallt på väggar och dörrfoder (ja det är okej att skratta nu!) och finner nu till min stora förvåning/skräck/panik att det luktar lite överallt! På möbler som står i källaren, på dörrfoder/dörrar på övervåningen etc.

Jag känner fortfarande ingen lukt i huset när jag kommer hem och det varit instängt. Har någon några tips eller lugnande ord att komma med?

Ska bara tillägga att i samband med stora snösmältningen så fick vi in synbart med fukt underifrån på golven i källaren. Sprickor i betongen i pannrummet var mörka och fläckvis så var fogarna i dem rum som har klinker på golvet mörka. Detta torkade dock upp på nån månad.

Hoppas på lite input..

//Malin :(
 
Ingen..?
 
När man byggde på den tiden så:
1 Var man inte så noga med att ha dränerande skikt under källargolvet.
2 Tänkte man inte att en källare skulle vara ngt annat än en plats för förvaring, panna och ev tvätt.
3 Placerade man dräneringsrör grundare än idag.

Däremot tror jag inte på din konsults uttalande "innerväggarna "går längre ner i marken än ytterväggarna".
Så byggde man sällan. Oftare tvärt om, dvs ytterväggarna gick djupare ner än innerväggarna.

Att du får det fenomen du beskriver tror jag beror på dels bristande dränering under golvet och dels på att dräneringsrören ligger för högt i förhållande till golvet.

Vilken typ av färg är väggarna målade med?
 
det blir aldrig 100% torrt i en gammal källare och fukten/ markfukten kan vandra genom på olika ställen vanligtvis närmast golvet och dränering kan inte ta bort det. Det som är viktigt är att låta fukten vandra ut och att man får hjälpa till med en avfuktare eller värma ordentligt och vädra kontinuerligt ( dyrare) för att hålla luftfuktigheten under 70 %. Det var den torra,varma sommarperioden som hjälpte till att torka din golv men nu behövs det mer hjälp.

Man kan inte dränera bort markfukten och om marken under huset blir periodvis fuktigare än vanligt ( grundvattens nivå stiger) så syns det och känns. I gamla hus brukar källargolvet vara en tunn betongplatta utan något fuktspärr under. Kolla om det är stopp i dräneringen och spola rent ifall det är stopp. Det kan hjälpa något men ha inga stora förväntningar för grunden är ju konstruerad som den är och det finns ingen fuktspärr varken under golvet eller väggsulor och kapilärkraften kommer alltid att transportera vatten upp.
Torkar du tvätten på linan eller har en tork som blåser fuktig luft in i rummet så blir det bara mer fukt i luften och unken lukt .......

Köp en avfuktare och försök att hålla luftfuktigheten under 70% i din källare. Stäng alla ventilationsventiler i rum där avfuktaren ska jobba. Möbler ska stå på ben och ej på en tätt sockel, undvik ställa trämöbler tätt mot källarväggar, undvik trä så långt det går. Luften ska kunna cirkulera bakom inredningen.
gaia
 
Tack för era svar!
Jag vet inte vilken sorts färg det är målad med idag men tidigare ägare putsade ju om efter dräneringsarbetet och målade så jag antar (hoppas..?) att det är en silikatfärg. Kan man ta reda på det på nått enkelt sätt?

I tvättstugan blir det helt klart fuktigt när vi tvättar och det var ju där jag såg problemet först. I rummet intill har vi faktiskt haft en låg Billyhylla stått mot väggen där jag upptäckte möglet...

Är det en slump att det enbart växer på innerväggarna? Å vad är det som luktar på alla andra.. kan det lukta för att det är fuktigt?

Blir nog till att införskaffa en avfuktare...
 
Om du inte redan har det så kan det vara en bra idé att installera en fuktstyrd pax-fläkt i tvättstugan, som vädrar ut den fuktigaste luften.
 
Vi har nu kört med en fuktmätare i källaren och det pendlar mellan 50-60% luftfuktighet. Detta trots att vi nyss hade tvättat och tvätt hängde på tork! Så det får väl anses bra!

Idag har vi också skrapat bort puts och färg från de drabbade områdena. Knackade loss lite lös puts där det lät ihåligt bifogar en bild på hur det såg ut.

Jag gissar att det är bentong som vittrat sönder nedtill? Man kan se en bit av ett armeringsjärn med. De svarta materialet precis under teglet är det nån slags asfalt eller tjärpapp? Teglet ser torrt ut med blotta ögat men betongen under både ser och känns fuktig ut.
I hålet kan man också känna en svag lukt av jord.

Min fråga är nu, jag antar att det inte är så mycket att göra åt väggen mer än att laga hålet och sen måla med en silikatfärg?
Ska se om jag kan få en färgflaga analyserad nu och se ifall det är rätt färg på väggen i dagsläget, annars får väl alla slipas...

Alla möbler där nere ska få hjul också så de kommer upp från golvet och ut från väggen en bit.
 
  • CIMG5705_källaren_sneak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
allt som syns under tjärrpappen dvs betong med armering brukar man ha som golv och tegelvägg byggs oftast ovan golvet med tjärrpapp emellan men hos dej verkar som om golvet ligger mycket längre ner än tjärrpappen?Eller är jag lurad av fotot?
Om det jag ser stämmer så gissar jag vidare att betongen har direkt kontakt med fuktig mark och den blir alltid mer eller mindre fuktig och mycket fuktig om fukten stängs in med tätt ytsikt. Tjärrpappen ska fungera som en fuktspärr som håller väggar torra ( bryter kapilärsuget) men hos dej verkar den sitta för högt upp i väggen. Vet ej vad som är rätt eller fel men i min gamla källare satt tjärrpappen längst ner där tegelväggen möter golv....
Har ni grävt upp och sänkt golv i källaren? Det skulle ju förklara varför tjärrpappen hamnade så högt uppe.

När jag hängde tvätten på tork så startade min avfuktare innan jag hann ut ur tvättrummet ..... så jag har svårt att tro att du inte får högre fukthalt än 60% när tvätten hänger i rummet. Men du har kanske ingen värme i tvättrummet och tvätten torkar mycket sakta ...mer än 1 dygn?
gaia
 
Nej det stämmer att tjärpappen ligger en bit ovanför golvet. Jag mäter det till 6 cm ungefär. Huruvida golvet är sänkt vid något tillfälle eller inte det vet inte jag. Vi har iaf inte gjort det.

Vad det gäller tvättrummet så ligger temperaturen runt 18 grader. Det finns inga element i det rummet och inga andra värmekällor. I rummet intill finns ett längre element och där håller sig tempen runt 19,5 grad.
Det ställer att tvätten torkar sakta, Jeans tar 24-28 timmar ungefär. (det mesta torkas dock i en kondenstumlare som tömmer vattnet i samma avlopp som tvättmaskinen...)

Är det en rimlig fuktighetsgrad då eller kan vår mätare vara för dålig? Det är en billig variant min sambo köpte.

Min misstanke är att den färgen som använts inte är en silikatfärg och att det blivit för tätt. Att fukten inte kunnat vandra ut alls.
 
Luktar inte tvätten unket när den torkas på linan i så lång tid? hur som helst luktar det unket i källaren så är en avfuktare den bästa lösningen. Mitt råd är att sluta mätta och börja avfukta :).
Ang. tätt färg - om den var tätt så börde den ju flagna först. Det är kanske putsen som var också tätt eftersom det fanns boom bakom. Putsen ser ut mer som en finkornig spackelmassa/husfix än som puts....
gaia
 
Nä den luktar gott... =)

Har testat fuktmätaren genom att ta med den in i badrummet i morse när jag långduschade. Den stannade på 92% så det känns ju som den gör sitt jobb. I källaren pendlar den envist mellan 55-63% men så är det ju kallt där nere också...
Ska testa höja temperaturen i källaren med hjälp av en värmefläkt med termostat.. se vad det gör med luftfuktigheten där nere. (bara för att det är så otroligt roligt att se.... ;) )

Snackade med en färgbutik idag med och sa ta med en bir färg dit så kunde de analysera och se vad det är för typ av färg.

Tack för tipset om putsen med, ska kolla upp det!

Tusen tack för ditt tålamod!

/Malin
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.