Som rubriken lyder, kan man bygga egna ljuddämpare? Tittade på en flexdämpare på k-rauta idag och det såg ut som en vanlig flexslang med lite isolering lindad runt. Består inte en ljuddämpare av mer? Priset jmf med vanlig flexslang + isolering är ju stötande:@
 
Innerst är det flexaluminium med massa hål. Sedan isolering, här bör det nog vara någon typ av skydd på innersidan så det inte kommer partiklar i luften. Ytterst en slang av plast eller aluminium.

PS. Flexdämparna är väl billiga, men allt är relativt.
 
Ahh, hål i flexslangen, det missade jag. Ja, då blir det ju lite svårare...
 
Tänk på att flexdämpare är inte alltid dom bästa ljuddämparna.
En "riktig" ljuddämpare t.ex. Lindan (PDF) är lättare att rensa med rensviska och dämpare mer ljud om man ser till samma längd.
Men flexdämparen är väldigt smidig att använda vid don, aggregat m.m.
 
Jamen, det är ju kanon. Har sett ölburksfångaren förut men tänkte inte på ljuddämparen då.

Finns ju tusenlappar att tjäna :)
 
Så här ser en färdig ljuddämpare ut från Lindab, knappast värt besväret att laborera med själv, denna är testad, utprovat och funkar bra, kostar ca en femhundring

IMG_0747-1.jpg
 
Jo, iof men runt 600-800 får man ge för de längre varianterna i 125- och 160-storlek. Ska man sen ha runt 10st så blir det ju lite pengar. Eftersom jag ändå gillar gör-det-själv-grejer så ska jag nog testa det här också, återkommer med resultat
 
Tänk på att det ska bli tätt med. Vet dock inte hur mycket en fiberduk släpper igenom
Inte roligt med gigantiskt läckluftflöde på varje ljuddämpare,
så man tvingas köra aggregatet på fullt ös för att få ut luften i donet med lägst tryckfall.
Bara en tanke.
 
Mikael_L
saturnus skrev:
Så här ser en färdig ljuddämpare ut från Lindab, knappast värt besväret att laborera med själv, denna är testad, utprovat och funkar bra, kostar ca en femhundring

[bild]
Gick bilen snabbare sen, med den ljuddämparen ... :D
 
No, this muffler will give to low backpressure. Det här var på skoj, jag är med i ett am forum för HEMI bilar, och så undrade man i fjol vad medlemarna hade fått i julklapp. Jag visade dämparen vid bilen, och menade att här skulle trimmas. Det blev ca 15 inlägg, och tyvärr tog alla det på fullt allvar, så jag hade en del jobb med att få det hela på rätt köl igen. Förmodligen lever uppfattningen om den tokiga svensken kvar, sen Muppet show.
 
Tjoa skrev:
Tänk på att det ska bli tätt med. Vet dock inte hur mycket en fiberduk släpper igenom
Inte roligt med gigantiskt läckluftflöde på varje ljuddämpare,
så man tvingas köra aggregatet på fullt ös för att få ut luften i donet med lägst tryckfall.
Bara en tanke.
Man får väl linda in den i plast och tejpa tätt. Jag har lite diffusionstät plast och åldersbeståndig tejp liggande, det borde duga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.