Går i husplaner och har fastnat lite för Björklidenhus, huset Villa Listig.

Tycker det känns som ett rejält hus med platta o golvvärme, råspont, ballingslöv kök, kakel o klinker i WC, 3glas fönster, som standard.

Även isoleringen tycker jag verkar bra.

Isolering:
Platta; 300mm cellplast
I väggar har dom 260mm (eller 265mm, har ej mina anteckningar nu)
Tak: 450mm lösulls isolering.


Om man hör och jämför lite med andra hus verkar det ju sämre på just isoleringen iaf. T.ex. Myresjöhus som jag pratade med för några veckor sedan och dom hade 245mm i väggar och 400mm i tak med de nya energikraven, 300mm på platta. Den från myresjöhus jag pratade med fick dessutom be om att återkomma med frågan om vilken tjocklek isoleringen i taket var då hon påstod att hon aldrig fått den frågan under hennes långa arbetserfarenhet... Fick ett svar via mail 1 timme senare men det gjorde inte direkt så jag tyckte det var ett bra första intryck...

Åter till Björklidenhus...

Som sagt så har jag fastnat lite för de då det känns som ett gediget hus.
Nyckelfärdigt huspris på Villa Listig 1 699 000kr.

Ofta får man upp ett par tre hundra tusen och mer om man väljer ett "likvärdigt" hus
från ex; Myresjöhus, Värsåsvillan.

Har letat och läst om Björklidenhus och de allra flesta verkar nöjda med både huset och processen. Dock många trådar från några år tillbaka.

Samt att det är Totalentrepenad med ett kontrakt vore ju rätt skönt.

Ni experter på forumet, synpunkter önskas, är detta något att ha med tanke på
husets väsentliga delarna?
 
Ingen som har någon åsikt?
Eller nån som byggt med Björklidenhus och processen flöt på bra och är ni nöjda såhär i efterhand?
 
HusFunderare skrev:
Ingen som har någon åsikt?
Eller nån som byggt med Björklidenhus och processen flöt på bra och är ni nöjda såhär i efterhand?

Folk har ju en tendens att skriva mest om dom är missnöjda, så är det ingen som svara så är det nog ett bra tecken !!
 
Vi tänkte bygga Björklidenhus men valde bort dom för att det inte gick att få ryggåstak i vardagsrum samt högre takhöjd överlag vilket vi tyckte var viktigt.

Jag tror att Björklidenhus är ett mycket prisvärt hus om man tycker om planlösningen och inte behöver göra så mycket ändringar. Vi kollade på de i höstas och då fick man betala extra för att få den isolering som nu är standard. Sen skulle vi behövt betala extra för isolerade innerväggar också. Men det hade vi fått göra med Myresjöhus också så det är ju inte något ovanligt. Så utan att ha någon större erfarenhet av dom egentligen (så du kanske inte ska lite för mycket på mig...) så tror jag att det är ett bra val av husleverantör. Tror man får mycket för pengarna.
 
Malmöbyggaren
Folk har ju en tendens att skriva mest om dom är missnöjda, så är det ingen som svara så är det nog ett bra tecken !!
Jag tänker så också.... ;)

byggankanVi tänkte bygga Björklidenhus men valde bort dom för att det inte gick att få ryggåstak i vardagsrum samt högre takhöjd överlag vilket vi tyckte var viktigt....
Vi känner att vi inte behöver ändra nåt speciellt på deras hus om vi skulle välja dom och då spelar det ju mindre roll för våran del.

Tror också att det kan vara ett prisvärt hus men alltid skönt att höra fler som tror det och skönt att höra folk som vet att det är det men får väl tänka som jag och Malmöbyggaren att de som är nöjda inte skriver lika friskt :)
 
Har du funderat något mer på Björkliden eller har du rent av slagit till?
Vi har lite icke konkreta funderingar på att bygga Listig i Umeå, men som sagt det känns som man vet lite för lite om dem. Någon som vet om båda badrummen kommer komplett med fungerande duschar, eller är det bara förberett?
 
Jag har inte byggt med Björklidenhus, men när jag gick igenom samtliga husleverantörer kom jag också fram till att det verkade vara en bra kompromiss mellan pris och specifikationer. Men detta är som sagt bara på pappret, kan inte svara på hur de är i verkligheten... Mina krav var då isolerad platta på mark, golvvärme, kaklade badrum, bra isolering och råspont. Jag kunde inte heller hitta några negativa kommentarer, så antingen är de bra eller så bygger de väldigt få hus... ;)
 
Björkliden verkar vara en bra leverantör i mina ögon och vad jag har hört. Men deras koncept bygger ju på att du ska ta det som du blir erbjuden. Större tillval och ändringar är liksom inte deras sätt att jobba. Du kan ju så klart få en del men då kostar det och vips är du uppe i samma klass så många andra tillverkare.
 
Funderar fortfarande och jämför med lite andra husfirmor men tycker
fortfarande Björklidenhus verkar mest intressant!

Ang duscharna så kommer båda duscharna i "Listig" färdiga.
Du får då duschen fastmonterad och inkopplad och fungerande men glas
dörrar eller dylikt för att stänga in dig är tillval....
Deras tillval är väl troligt dyrare än att köpa själv och sätta upp....
 
Vi är också inne på villa listig och ska bygga i norra skåne.
Vi ska dock flytta upp köket till de två sm¨å sovrummen och ha f.d köket som sovrum. I f.d lilla allrummet gör vi större tvättstuga och klädkammare. Säljaren ska titta på våra ritningar och komma tillbaka med ett pris för dessa ändringar.
Björkliden tycker vi verkar vara väldigt mycket hus för pengarna och säljaren har såhär långt gjort ett väldigt gott intryck på oss:)
Hur har det gått för er andra?
Fler som bygger med Björkliden???
Erfarenheter välkomnas!:)
 
Det blir Björkliden för oss :)

Hur det kommer gå vet jag inte ännu men vi har startmöte nu på onsdag så hoppas det hela (byggnationen alltså) drar igång snart!

Vi har den "gamla" planlösningen vi på listig utan några ändringar.
Dock inte så stora skillnader mot för den som är nu. Köket har vi två ingångar till och där kyl å frys står på den nya planl har vi omvänt mot hallen så lite mer yta där.

Danielssons ni verkar ju ha ändrat er planlösning rätt smart. Blir nog bra det.
 
Va kul!:)
vad landar er summa på? Vilka tillval har ni gjort o vad får ni betala för det?
 
Huset landar på 1,8 istället för 1,699 000. Så tillval ca 100´
Har inte papprena nu men ca priser då:
Tillvalen är:
Kamin: 58 000:-
Spottar 6st i skåp ovan diskbänk ca 3600:-
Spröjs: ca 4000:-
Rostfira vitvaror: 10 040:-
Fläktkåpa (istället för fläkt under skåp): 2000:-
byte till Bergvärmepump; Nibe F1245, 8000:-, Frånluftsmodul + expansionskärl 20 000:-
Tror det var allt :)

Sen tar vi även ett Garage NyckelFärdig men oisolerat, 169 900:-

Vad har ni tänkt er för eventuella tillval?
 
Kamin för 58k?? Känns svindyrt, dessutom med bergvärme så lär det vara 20k för mkt.
 
Tillvalen skulle vi behöva hålla nere, men vet inte riktigt hur det blir med det...;-)
vi har inte kommit så långt än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.