Hej.

jag har två futtiga meter där min högtalarkabel är synlig. jag vill inte dra om den eller bygga låda, så jag vill ha snygg kabel. snygg i in värld är alla former av "strykjärnssladd" (vävt ytskikt). det finns högtalarkabel i sånt utförande i vissa superbutiker, men ingen nära mig och till galna priser.

fråga: kommer jag få en relevant förlust om jag klipper sladden på ett gammalt strykjärn (eller köper ny mer lätthittat elkabel)?

Jag bryr mig mycket om vad jag lyssnar på, men snäppet mindre om ljudkvalitet.

/Dan Å
 
Går alldeles utmärkt om du klarar dig med 1 mm2 ledararea, en kort bit gör inte så mycket om den skulle vara lite klenare än resten.

Protte

((Nu kommer alla ljudnissar att resa ragg och påpeka att den kabeln inte är OFC, fel impedans, ljudet kommer att trassla in sig i textilflätningen, att det är fel sorts isolering, kabeln har fel transient respons och att 2 extra skarvar kommer ge reflexioner så 2 gitarrer kommer att låta som 4))
 
Bara att prova.

prototypen skrev:
Går alldeles utmärkt om du klarar dig med 1 mm2 ledararea, en kort bit gör inte så mycket om den skulle vara lite klenare än resten.

Protte

((Nu kommer alla ljudnissar att resa ragg och påpeka att den kabeln inte är OFC, fel impedans, ljudet kommer att trassla in sig i textilflätningen, att det är fel sorts isolering, kabeln har fel transient respons och att 2 extra skarvar kommer ge reflexioner så 2 gitarrer kommer att låta som 4))
(Klart som f-n det blir reflektioner, frågan är i vilken grad det märks. Själv åker jag Biltemakabel...)
 
Det fungerar fint, använde själv tygövertragen strykjärnssladd på min förra stereo eftersom den ser trevlig ut. Köpte 3m på netonnet för 39kr och klippte stickproppen.
Bra combo av billigt och snyggt
 
Vill man få till en fetare look på kabeln kör man med trädgårdsslang.
 
Eller kebab-slang som mina vänner i monterbyggarbranschen kallar så där lysande transparent plastslang som det siter dioder i ;-)
 
protte, det mesta av elkabel brukar just vara OFC :)
Var så vitt jag vet tex standard från ericsson cables
 
Om du vill ha den bästa högtalarkabel som finns så skall du använda dig av enkardelig koppartråd sådan som finns i vanlig EKK tyvärr så har vi bara 3 kardelig EKK i Sverige Det går att specialbeställa två kardelig
Om du har mer än 3 m från förstärkaren till högtalaren så använd 2,5mm2
upp till 1,5m 0,75 mm2 där i mellan 1,5mm2
Det bästa med den kabeln är att den är vit och väldigt billig nackdelen är att den är styv

Du kan utan tvekan använda den kabeln du vill använda utan någon hörbar verkan om du nu inte vet vad du skall lyssna efter.

Mvh Pär H

Ps hur många meter kabel tror du dom använde vid inspelningen av det du lyssnar på och inte använde dom någon super duper svindyr kabel !
 
zeus_axel skrev:
[länk]

Finns andra som säljer. Massor av färger och inte alls dyrt!
60 kr metern för en 0,75 kabel är ju absolut inte dyrt. Ingen kommer se att kabeln har fläta på sig så man kan lika gärna köpa en vanlig. Så blir den dessutom lättare att torka damm ifrån.
 
pär h skrev:
Om du vill ha den bästa högtalarkabel som finns så skall du använda dig av enkardelig koppartråd sådan som finns i vanlig EKK tyvärr så har vi bara 3 kardelig EKK i Sverige Det går att specialbeställa två kardelig
EK = En Kardel
FK = Få Kardeler
MK = Många Kardeler
RK = Rikligt med Kardeler

Du måste mena EKK har tre ledare tex brun, blå och grön/gul. Det finns visst enkel EK. Då i 100m förpackning.
 
Jag måste vara döv. Körde i flera år med vanlig av mig tvinnad FK 1.5. I en HK med Audio Pro. Mycket nöjd med ljudet. Det tyckte alla! Tills dom sett den blå bruna flätan! Hehe
 
Kabelstrumpa snyggar till vilken EKK som helst :)
 
Du har rätt spinout. Det var slarvigt av mig.
Man använder då så klart bara två av tre ledare.

Mvh Pär H
 
Kolla en 4g1.5 parkopplat och jämför mot dyr kabel. Ni märker ingen skillnad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.