Jag förstår självklart att de tekniska prylar som följer med som premier när man tecknar en prenumeration inte är av toppklass … men är de ”bra nog” för en hemmafixare för vardagliga projekt? Jag är lite inne på att teckna en prenumeration på tidningen Gör det själv (brukar roa mig med det då och då:)).Vet inte om någon av prylarna är något att ha eller om jag ska satsa på boken.

Just nu kan man få
1) en gör det själv-bok med samlade tips från tidigare nummer av tidningen
2) en avståndsmätare med laserljus (ultraljud)
3) en krysslinjelaser
4) en infraröd termometer

De två första premierna kan man läsa om här:
http://bonniershop.nu/node/8831/form?prize=true&popup=true
De två sistnämnda kan man läsa om här:
http://www2.bonniershop.dk/public/x-microsites/GDS/2010_uge04/se/info.html

Vilken premie skulle du satsa på (förutsatt att du inte redan har någon liknande produkt)?
 
Antar det handlar om GDS

1. Kan du som prenumerant ladda ner från deras hemsida artikel för artikel
2. Ultraljud = NONO
3. Kommer du ändå att köpa en riktig av en dag.
4. Inget man kanske riktigt behöver samt att det nog inte krävs jätteprestanda. Hade varit mitt val.
 
Nimajneb skrev:
Antar det handlar om GDS

1. Kan du som prenumerant ladda ner från deras hemsida artikel för artikel
2. Ultraljud = NONO
3. Kommer du ändå att köpa en riktig av en dag.
4. Inget man kanske riktigt behöver samt att det nog inte krävs jätteprestanda. Hade varit mitt val.
+1 på valet av 4an.

2an är intressant bara med hög noggrannhet, och det finns inte ännu inom rimliga prisnivåer.

--- Mats ---
 
Japp, det är GDS.

Kul med två röster på samma alternativ. Jag tänker lite i samma banor: tipsen i boken finns på nätet, avståndsmätaren kanske inte är så exakt och även om det är en kul pryl så funkar tumstock utmärkt. Samma sak med krysslinjelasern, kan ersättas med vattenpass (men det är denna pryl jag lutar mest åt om jag inte väljer fyran).
Nr. fyra, infraröd termometer är alltså en termometer som man använder för att hitta brister i isoleringen i huset. Den är nog inte heller så exakt, men kan kanske ge en fingervisning (åtminstone om man riktar den mot de punkter där man redan anar att det är bristfälligt isolerat;-) ) och är väl en "kul pryl". Ja, lite så får man väl se det oavsett, "en kul pryl".

Tack för era åsikter!
 
Fick "4:an" när jag började min senaste prenumeration...funkar, men har inte använt den "på riktigt" ännu, vad det nu skall bli.
 
Har just fått 4:an efter att ha väntat en evighet. Egentligen brydde jag mig inte om mätaren men när jag tog en testprenumeration men när de tog 7-8 veckor hann jag givetvis tänka ut ett gäng användningsområden så det blir att undersöka om den är skräp eller faktiskt användbar. Den är slående lik den mätare som Jula säljer för inte allt för lite pengar, frågan är om det är samma

EDIT: Förmodligen inte samma, minnesbilden var nog lite luddig hur Julas såg ut
 
Redigerat:
Väntar på fyran just nu. Mest en kul grej (som de flesta saker de brukar erbjuda), men med vattenburet otätt gammalt hus kan man säkert hitta något givande ;)
 
Det blev alternativ fyra för mig med :)
 
Jag fick en optisk termometer av en polare när han jobbade som säljare av olika instrument.
Den kan va bra att ha till lite av varje.
Kollade temp på omgivande material när jag installerade kamin, kollade golvvärmens tempskillnader när det systemet trimmades in och framför allt så är den utmärkt som febertermometer på små barn som inte tycker om att få vanliga termometrar stoppade i div. kroppsöppningar
 
Stefan o Anna skrev:
som febertermometer på små barn
På krogen kanske? för att se om det "tänder" till. :D
 
Jag hade också valt 4:an, kan tänka mig en hel del praktiska användningsområden för en infraröd termometer (datorer, motorer, maskiner etc). Var nära att signa upp mig på en prenumeration av GDS häromdagen, men då jag till slut lyckades leta reda på vad det kostar efter att erbjudandet gått ut tvekade jag (58:-/nummer, lite häftigt för en tidning IMO).
Sedan verkar det inte vara Bonniers som ger ut tidningen utan Bonnier (renommésnyltning?).
 
Efter att ha använt 4:an några timmar nu får man väl konstatera att det är en billigt verktyg som ibland har vissa praktiska önskemål. Första intrycket var att den var snabb och stabil men när man börjar köra flera mätningar mot samma yta börjar i alla fall mitt exemplar ge skilda värdel. Runt 0,5 graders skillnad (både upp och ner) om man kör 2-3 mätningar. Speciellt på rör verkade den ha riktigt svårt. Testade runt lite för att se skillnader på yttemperatur där slingorna låg i badrummet och givetvis hittade den lite skillnader och på plana ytor verkar den rätt okay. Mäter man ett blankt spirorör verkar den konsekvent mäta 2-3 grader lägre än verkliga temperaturen så vilken yta som mäts verkar spela stor roll.

För mig hittade den direkt en köldbrygga i en dåligt isolerad yttervägg så jag får väl säga att pengarna förmodligen är insparade. Inte för att jag tjänar på energin utan för att jag slipper åla omkring på en trång smutsig kattvind i 2 timmar och stoppa in mer isolering för säkerhets skull
 
M
Jag tog en provprenumeration och valde krysslinjelasern, delvis med samma resonemang som Nimajneb, dvs förhopningsvis kommer jag att skaffa en riktigt bra en dag men fram tills dess....

Den är specad till +-0.5mm/mm och är över förväntan användbar, lättåtkomligt transportlås och drivs med två vanliga LR6.
 
Ja, kanske får man ta mätvärdena med en nypa salt, se dem mer som en uppskattning ...
Ang. att mäta på blanka ytor läste jag att det ofta är ett problem med ir-termometrar men att man kan komma runt det genom att fästa en bit maskeringstejp på den yta där man vill mäta och rikta strålen mot den.
 
MathiasFr skrev:
Den är specad till +-0.5mm/mm och är över förväntan användbar, lättåtkomligt transportlås och drivs med två vanliga LR6.
hmm slant du inte på m-tangenten där..... +/- 30grader låter ju inte så värst imponerande;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.