Jag värmer mitt hus och garage med fjärrvärme. Hus 160 m2 nybyggt, treglas, 45 cm lösull på vind 20cm isolering i vägg 21-22grader rumstemp. Frånluft utan återvinning.

Garage 60 m2 nybyggt, 40cm lösull på vind 145 cm isolering i vägg. 18-20 grader rumstemp.
Årsförmrukning (juni 2009-juni 2010) 18000kwh.
Eldar med vattenmantlad kamin (stryper automatiskt fjärrvärmebehovet vid eldning) Brände ca 10-12 m3 ved vilket motsvarar ca 10000kwh. I så fall har jag förbrukat 28000-30000 kwh! Tycker det är ganska mycket! Någon som vet om detta är rimligt?
Tacksam för svar!
 
Hej,

Spontant tycker jag det låter mycket, vad har du för typ av hus?

Vi har funkis på ca 130 kvadrat, två lika stora plan och ligger på ca 12000 om året. Då har vi golvvärme nere och radiatorer upp och en kulvert från förrådet på ca 10m inräknat i de.

Jag har förstått(min uppfattning, inget proffs) att du ska ha så hög framledningstemp som möjligt utan att skada ev golv vid golvvärme och det ger i sin tur lägre flöde för att få fjärrvärme så ekonomiskt som möjligt.

Mvh
 
Tack för svar Bambi!

Jag har ett enplanshus. Glömde skriva att det är golvvärme och 30cm cellplast under betongen...
Jag är heller inte proffs på detta område. Jag hade fått för mig att framledningstemperaturen ska vara så låg som möjligt i utan att det blir för kallt inne... Är jag ute å cyklar nu?
 
Så körde jag också i början och hade då hög fart på cirkulationpumpen=högt flöde och tyckte det var smart och gav jämnare värme över golven. Men fick lära mig att vid fjärrvärme var det ekonomiskt att föredra högt delta T(skillnaden på tilllopp och retur)=hög framledning och lågt flöde, dock inte så hög framledningstemp så golven tar skada(olika för olika golv, men brukar ligga runt 40grader i framledning).

Sen får det vara någorlunda vettigt, du kanske kan höja lite på framledningen och sänka cirkulationspumpen ett snäpp till att börja med så du inte tullar för mycket på komforten. Sen tänkte jag lite på din förbrukning igen och den var inte jättehög med dina förutsättningar, 220m2 golvyta varav 60m2 inte jättebra isolerat.
 
Jag ska försöka hjälpa dig lite till, ta råden med en nypa salt :)

Fjärrvärmeförbrukningen= flödet(förbi mätsensorerna)X delta T(skillnaden i temp på tillopp och retur vid sensorerna)

Alltså blir det samma sak teoretiskt om man har dubbla flödet och halva delta T osv men för mig blev det billigare med högre framtemp och cirkulationspumpen på lägsta. Vet att fjärrvärmeverken gillar låg returtemp, växlarn i fjärrvärmecentralen kanske också blir mer effektiv med låg returtemp som blir följden av låg cirkulation då mer värme hinner avges.
 
Bambi skrev:
Jag ska försöka hjälpa dig lite till, ta råden med en nypa salt :)

Fjärrvärmeförbrukningen= flödet(förbi mätsensorerna)X delta T(skillnaden i temp på tillopp och retur vid sensorerna)

Alltså blir det samma sak teoretiskt om man har dubbla flödet och halva delta T osv men för mig blev det billigare med högre framtemp och cirkulationspumpen på lägsta. Vet att fjärrvärmeverken gillar låg returtemp, växlarn i fjärrvärmecentralen kanske också blir mer effektiv med låg returtemp som blir följden av låg cirkulation då mer värme hinner avges.
Nja, du ska ha med vätskans specifika värmekapacitet oxå för att beräkna värmeeffekten. Denna är vid vatten ca 4,19. Ska vi vara riktigt petiga ska även vätskans densitet räknas men eftersom den är 1 för vatten utlämnas den oftast vid räknande.

En av anledningen till att det är bättre med hög "delta T" och lågt flöde är att då behöver du inte så stor (kraftig) cirkulationspump. Mindre pump = billigare i inköp och att den är billigare i drift.
 
Redigerat:
Hej byggarebubben,

Jag har ett hus från 1929 + 1969. Boyta 135 kvm, garage på 30 kvm samt två radiatorer i källaren och allt värms med fjärrvärme. Vi har 20 grader i sovrumsdelen och 18 i köket (dåligt isolering som nu ska åtgärdas...). Vi förbrukar ca 24 000 kwh/år. Om jag ska ha 20 grader i alla rum dvs det dåligt isolerade köket så kommer jag upp i ca 31 000 kwh. Så din förbrukning känns ganska rimlig i min värd. MEN å andra sidan har du ett nyare hus och då känns det som om förbrukningen är högre än medel.

Personligen så funderar jag på att göra en liknande lösning som du har dvs med en vattenmantlad kamin som går in och sänker fjärrvärmekostnaderna. Om du har lust så får du gärna beskriva mer om hur ditt system fungerar? Kanske du kan lägga upp en skiss på hur allt är kopplat? Jag tror att det kan vara fler som är intresserade av detta:)

Hälsningar
JonN
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.