Finns många linjer med 10 o 30 kV här i svea som har dålig lr obefintlig ÅI .. Var med på en linje i vintras som hade en 30 kV stam med ca 20 st 10 kV tappar med några 100 abonnenter på varje, uteslutande 400V abonnenter, nån hsp-kund också. Den linjen matades längst ut från ett ställverk, sen var de väl ca 9-11 km lång, så när en stolpe la sig över trådarna så var det många abonnenter som blev trötta innan man tog sig in till ställverket o kunde slå till brytaren igen. Gammalt ställverk som inte kunde fjärrmanövreras, och matade linjen åt ett enda håll i ena änden, så där vill man inte ha fel... Då blir många lessna innan dom kan koppla in igen. ÅI läggas ofta ur när arbete pågår efter linjen och man inte kan bryta den, lr inte vill bryta p.g.a omständigheterna innan arbetet kan utföras.
 
Vad menas med spoljordning egentligen? Jag verkar ha otur när jag googlar....
 
yxis skrev:
Vad menas med spoljordning egentligen? Jag verkar ha otur när jag googlar....
googla på IT-system, det är ungefär vad det är, trafons nollpunkt är förbunden med jord via en induktans, alltså en spole.
när jordfel föreligger så flyter ström genom denna spole och skapar ett magnetfält som antagligen övervakas och blir det för stor felström så bryts linjen.
 
yxis skrev:
Vad menas med spoljordning egentligen? Jag verkar ha otur när jag googlar....
Sök på Petersenspole, nollpunktsreaktor, nollpunktsutrustning så hittar du allt du vill veta och mer.....:)
 
electrocuted skrev:
googla på IT-system, det är ungefär vad det är, trafons nollpunkt är förbunden med jord via en induktans, alltså en spole.
när jordfel föreligger så flyter ström genom denna spole och skapar ett magnetfält som antagligen övervakas och blir det för stor felström så bryts linjen.
Det är nog ner att spolen/drosseln/induktansen begränsar kortslutningsströmmen, i ett distributionsnät med högspänning kan man ibland tolerera en kortslutning mellan en fas och moderjord under en kortatre tid till dess man kan laga felet.

Isolatorerna på de 2 övriga faserna får visserligen överspänning men systemet fungerar och ger avbrottsfri kraft.

Protte
 
De automater vi får använda i Europa löser ut trots träkäppen, ska inte gå att hålla emot.

Protte
 
prototypen skrev:
De automater vi får använda i Europa löser ut trots träkäppen, ska inte gå att hålla emot.

Protte
Obehagligt om det över huvud taget tillverkas automater som det går att göra sådär med, och som passar på vanliga DIN-skenor...

Fast det kan ju hända att pinnen faktiskt inte fyller nån funktion, typ nån har satt dit den fast den inte "funkar"...
 
yxis skrev:
Obehagligt om det över huvud taget tillverkas automater som det går att göra sådär med, och som passar på vanliga DIN-skenor...

Fast det kan ju hända att pinnen faktiskt inte fyller nån funktion, typ nån har satt dit den fast den inte "funkar"...
Det fyller säkert ingen funktion där heller, det tillverkas nog inga dvärgar av det moderna snitt som syns på filmen utan friutlösning, de till vänster är garanterat ok av fabrikat MG.

Däremot har jag hittat dvärgar med det talande namnet GDS sålda via byggvaruhus och tillverkade i Kina med ett felsätt efter kortslutning som gjorde att man skulle kunnat "kila" upp den och sen fått förlita sig till uppströms säkringar. De var C16 och de identiska C10 uppför sig inte på samma sätt mekanismen är annorlunda i dem.
 
GDS? Kan det vara de här? http://www.gdsel.se/

Har monterat bilvärmaruttag från de. Kvalitén var inte övertygande.
 
Rikard Ågren skrev:
GDS? Kan det vara de här? [länk]

Har monterat bilvärmaruttag från de. Kvalitén var inte övertygande.
Ja, det är samma leverantör, mycket låg kvalite på den batch C16 jag tänker på.
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Ingen "värsta elkopplingen", utan bara en rejäl skarvning. :)

Kan dom inte bara använda Wago?

Eller ubåtar i värsta fall .... :D
 
Mikael_L skrev:
Kan dom inte bara använda Wago?

Eller ubåtar i värsta fall .... :D
Ja, man kan tycka det. Klippa bort alla kardeler förutom en och tälja till den så att den passar i en wago eller så kan de ta Wago X-tra big 773 som är 300 x 300 mm stor och passar upp till 240 mm2. :wow: Sedan lite eltejp lite runt det.

//Patrik
 
Patrik:
Fin film ska se om jag hittar bilder på när vi skarvade en 593 mm2 morkulla.

GK100:
Appropå GDS och Kina säkringar blev varnad av en föreläsare på en kurs att det finns kinesiska kopior av kända säkringar som inte hade någon som helst funktion utom som rena strömbrytare vid manuell manövrering. Va ruskigt lika våra vanliga säkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.