Hej. Blandaren i köket är inte längre vad den brukar. Den kärvar, är svårstängd och, ja den är helt enkelt inte en fröjd att ha att göra med längre.

Det är FM Mattsson Garda III från 2007.

Vad ska jag göra? Jag är inte i sak förvånad. Kranen används ju 30 gånger per dag eller så...

Jag kikade på deras hemsida, men jag är inte hjälpt av kompletta sortimentslistor. Vad gör villaägaren?

:D / Dan
 
Maila dem och fråga.
 
raveper skrev:
Maila dem och fråga.
Gjort. Återkommer efter svar.
 
4 timmar:

Hej Dan!

Givetvis ska du kunna sätta på och stänga av din fina köksblandare med
samma glädje som tidigare Så jag skulle vilja muntra upp dig genom att
skicka en reservdel med tillhörande instruktion och verktyg till dig.

Det som förmodligen har hänt är att själva "keramikinsatsen" har börjat
kärva och då du inte hunnit njutit av din blandare allt för länge så
skickar jag en ny insats kostnadsfritt till dig. Men för att göra det
behöver jag din adress, så återkom med din adress till mig så snart du kan.


Jag är inte bortskämd med den här typen av reaktioner, och det var verkligen inte den jag fikade efter. Jag ville bara slippa läsa 3 sidor tekniskt trams och sen beställa fel del ;-)

Tummen upp för FM Mattsson!
 
Gjorde samma sak med en ny kran som läckte så det sputade ner hela köket. En liten gängad ring som vart lite feltillverkad. Istället för att gå tillbaka och tramsa med återförsäljaren skickade jag ett mail till Fm direkt och hade efter ett par dagar en ny kranböj med ring i postlådan. Sådan service skulle fler ha.
 
Trevlig läsning i denna tråd. Det är därför vi vvs-are alltid rekommenderar de kända fabrikaten, även om de kostar lite mer. Har man en lågbudget-blandare som går sönder och kanske, om man har otur, orsakar en vattenskada, så får man oftast till svar av återförsäljaren "jaha, det var ju tråkigt.. köp en ny"
 
Min billiga blandare började läcka lite i diskmaskinsavstängningen efter ett par år. Jag ringde till IKEA och de skickade ett litet paket innehållande i princip alla lösa delar inne i kranen. Så nu har jag ett reservdelslager om något skulle krångla. Dock så har IKEA 10 års garanti på sina kranar. Läckan lagade jag genom att skruva ur avstängningskranen och sen skruva in den igen och dra åt lite. Har inte läckt något sen dess.

/John
 
Kitet är numera hemma, och min kompis reparatören är inbjuden på fika till söndag. Jag strängar om hans sons gitarr, å han lagar min blandare...
 
Som du fick på svar av FM, en keramisk "kula" med tillhörande säte kärvar ihop. Far min bytte på sin FM tre ggr och det bara kom tillbaka, samtal till FM och dagen efter kunde han hämta ut en sprillans kran hos den lokale krämaren. Föredömlig service.
 
Jag fick insatsen bytt på goodwill strax före midsommar, en Garda II med diskmaskinsavstängning.
Försökte smörja upp och fixa själv, men den gick lätt ~1dygn sen började den kärva - så jag ringde upp FMMs kundtjänst och blev småpaff när hon sa 'javisst, får ja din adress' när jag frågade om dom stod för utbytet av insatsen som hon sekunden innan rekommenderat som lösning på vårat problem. :)

Mer sånt - dock lär de väl vara så att dom haft problem med nån viss serie, iom att många verkar drabbas av det och dom tar på sig det utan knussel.
Våran inhandlades i början av 2008.
 
Jag tror också att dom haft problem med insatserna tillverkade ca 2007-08 och att det är därför dom är så tillmötesgående. Vår köksblandare inköpt 2008 kärvade också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.