Hej där,

Grannen 2 våningar ovanför höll på att renovera sitt badrum, renoveringsfirman hade råkat såga av vattenröret och flera lägenheter blev skadade pga det, bla min. Lägenheten var fullt med vatten när jag kom hem, det var vatten överallt förutom förrådet, vet inte hur länge det hade dröjt tills arbetarna upptäckte att andra lägenheter hade skadats, det fanns tom vatten utanför fasaden. Arbetarna kom till mig och "vattensög all vatten". Sedan monterade de avfuktare, det dröjde en vecka tills en besiktningsman kom och besiktade lägenheten.

Bifogar en bild på var jag har haft vatten, allt blått är vatten, röda linjer är gipsväggar, har laminat & parkett i vardagsrummet, sovrummet och förrådet, resten är klinker. Tapeter finns endast i vardagsrummet.

Efter besiktningen blev det klart att golvet i sov- och vardagsrummet skulle rivas (men måste stå för halva kostnaden pga att golvet är gammalt trots att det är i bra skick), tapeterna skulle man kunna "klistra tillbaka" sa besiktningsmannen (trots att de lossnat). Det fanns vatten i en vecka mellan gipsväggarna (mellan badrummet & köket). Men badrummet ”kommer att torka sig” sa han.

Jag har fått råd angående badrummet, det sägs att när mycket vatten trängs in genom gipssväggar och varit där så länge så bör man byta dem, för att de inte kommer hålla i längden. Man ser inifrån att gippsväggarna är vattenskadade men besiktningsmannen säger att det är okej!? Men stämmer det? Vad är det man bör kolla upp?

Det som kostar mest att renovera är ett badrum, det är det som gör mig orolig att jag någon gång i framtiden kommer att få stå för det här själv.

Bifogar bilder på gipsväggarna mellan badrummet & köket, en bild utanför fasaden.

Hälsningar /Alan
 
  • soroskada.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle blanda in en jurist!
Det är orimligt att du skall som en blixt från klar himmel få punga ut med en massa pengar för att kunna bo kvar i din lägenhet. Det blir ju någon form av "tvångsrenovering" för dig.

Kolla noga innan du går med på något!
 
Vi hade för ett antal år sedan översväming som orsakades av att en vattenledning i gatan sprack, vattnet pressades upp på vägen och rann ner i vår källare. FB gjorde åldersnedsättning i ersättingen, men VA bolaget gick med på att ersätta oss för de nedskrivningar av värdet som gjordes.
Jag tycker ni tar kontakt med firman som orsakade skadorna och kräv dem på kostanderna som ni får p.g.a detta.
 
Tack för de snabba svaren!

Någon som vet vad man kan göra när det gäller badrummet? Avfuktaren kopplades till det vattenskadade området en vecka efter skadan. Det skadade området är mellan gippsväggarna mellan köket och badrummet. Väggarna har blivit gulaktiga längst ner mot golvet och det måste väl bero på vattnet som funnits där, är det något man skulle kunna ta upp med försäkringen (besiktningsmannen är "ganska" nöjd med torkningen)? Kan man behandla just den skadade delen av väggen eller måste man riva den?
 
VAr kommer besiktiningsmannen från?? Han verkar verkligen partisk för den som skall betala !!

Anser att du inte skall behöva ha det minsta besvär i fråga om kostnader tid flytt av grejer p g a av att någon annan gjort bort sig. Jurist ja - kontakta ditt försäkringsbolag.
Tycker inte du skall behöva finna dig i att acceptera att bo i en vattenskadad lägenhet! Vem vet vad som kommer finnas i de fuktiga väggarna i fråga om mögel mm och vilka hälsoproblem det kan förosaka dig eller andra!
Önskar dig lycka till på den här jobbiga färden!
 
Tack Mia. Det har tagit tid ja, jag har varit med 3-4 ggr (lämnat jobbet & plugget).
(1) När HSB var på plats samma dag som skadan skedde (tog 3-4 timmar). (2) Lämnade nycklarna till besiktningsmannen och visade vad som var skadad. (3) Handläggare från försäkringsbolag på plats och ville se skadorna. (4) Handläggare från försäkringsbolaget & renoveringsfirman på plats igen.
Vet inte vad som dyker upp härnäst, det enda jag vet är att jag måste hitta golv och färg till väggarna plus att besiktningsmannen kommer att dyka upp igen någongång nästa vecka.

Besiktningsmannen kommer från Anticimex, han blev anlitad av renoveringsfirman som orsakade skadan. Alla som hör om det/sett bostaden tycker det låter halvskumt att det går som det gör och jag har knappt tid med att springa runt pga högskolestudier OCH arbete.
 
Kartonggips som blivit blöt och torkas har mist sina tekniska egenskaper, bla därför som man nu använder sk. våtrumsgips.
Är det en stor byggfirma som renoverat?
Möjligen att du bör ringa dit en "egen" besiktningsman och bekosta det själv, fråga någon du känner i byggsvängen eller kanske en på byggnadsnämnden om dom kan rekomendera någon... fråga INTE byggföretaget om vem du ska ringa :)
 
Kartonggips är det mot badrummet med kakel på, mot kökets sida kan vara lättbetong (bild 3), är det samma sak när det gäller lättbetong också? Glömde också att fråga om rörisolering brukar möglas pga fukt?

Renoveringsfirman verkar vara ganska stora, den är "AAA rate'at sedan 2002 och har högsta kreditvärdighet, riskklass 5 enligt UC AB" står på deras sida.

Byggföretaget vill ha sina pengar, spelar ingen roll om det är jag eller försäkringen som betalar.
 
Lättbetongen kan nog klara sig bra, dvs om den tillåts att få torka ur( ej instängd mellan tätskikt i badrum och tex gammal tät tapet). Gipsen är det inte lika bra med. En av anledningarna till att man inte får ha kartonggips längre i badrum beror på att kartongen framställs av återvunnen kartong och har redan svampar i sig ( kommer ej ihåg vad den heter men den är inte hälsosam) vid kontakt med vatten och fukt så gror den och växer sig starkare. Tydligen väldigt ohälsosamt och jag har till omed hört nämnas att den skall vara cancerframkallande. ( inte kul att riva 10 år senare) Den gips som varit i kontakt med vatten bör alltså bytas ut omgående. vet att när liknande scenarion inträffat i modulhus bla. så har gipset kapats en meter ca från golv upp och ersatts med ny gips. Hoppas det löser sig för dig.
 
Tack för alla tips, ska vänta på sista besiktning, är det så att de inte går med på att fixa badrummet och köket får jag gå vidare med ärendet. Tusen Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.