Tja, har man den inställningen till spabad så förstår jag att priset verkar orimlig ;)

Vi kollade runt rätt mycket innan vi köpte vårt bad och bl.a. på de från Importlagret. Ett av problem med de från importlagret och andra "kinakar" är att de är grundare än de från etablerade firmor och en decimeter gör rätt stor skillnad.
Dessutom hade Importlagret inte tillräcklig koll på elinstallationen och det är inte kul att få hem ett kar som ska ha 1-fas 60A-säkring... Köper man ett "etablerat" så får man 2- eller 3-fas 16A så att installationen blir smärtfri.
När man sedan tittar på bilder från innanmätet på ett "kinakar" och jämför med ett dyrare så kan man liksom ana vart prisskillnaden kommer från.

Jag tror att dessa importkar kan komma att bli starka konkurrenter till de amerikanska karen om ett par år men näår vi kollade för ett år sedan så kändes det att de inte var mogna att lägga så mycket pengar på. Badkar för inomhusbruk från motsvarande fabriker i Kina får ju ofta bra omdöme och är väldigt prisvärda men de verkar också mycker mer just "mogna" än spabaden.

Så vi köpte ett oceanspas/masterspa från Spacenter och är mycket nöjda. Kostade runt 50% mer än ett "kinakar" och det känns det klart värt nu ett problemfritt år senare.

/Ola
 
Ett råd är faktiskt att vänta till Hem & Villa mässan. Då säljer de ut sina spa för halva priset minst...

Det tänker vi göra iallafall. Finns det någon som gjort det kanske?
 
Minns inte om det var just den mässan men vi köpte vårt spa till "mässpris". Inte ett som stått demo på mässan men de sänkte alla priser under mässan så vi slog till. Tyckte dock att priserna på de som stått demo var alldeles för litet rabatterade. 5000 kr mindre än vad vi gav för ett sprillans nytt där vi fick välja färger själva. Långt ifrån halva priset alltså men det kan säkert variera jättemycket mellan olika leverantörer. Kanske har de som har störst påslag bästa rabatterna?
 
C
Vi har penetrerat marknaden för spa i nästan 2 år..... efter många om och men köpte vi ett Trendsetter (Hot Spring),efter att nästan ha köpt spa från Spacenter respektive Polarbad,tack Frank Vedeld för ett utmärkt bemötande. Så här långt känns det bara bra,vi har haft den en vecka. Djupet på badet betyder mindre än man kan tro...däremot anser vi att reningen och avsaknaden av kanter mellan sittplatserna är ack så viktig.

carra
 
För mig är djupet på badet jätteviktigt men det beror ju förståss på hur lång man är och framförallt på hur man uppfattar badandet beroende på om man har axlarna ovan eller under vattenytan. En del "störs" inte alls av att ha axlarna ovanför och kanske t.o.m. föredrar det medan jag tycker att det är viktigt att komme ner ordentligt i vattnet. En bekant till oss funderar på att byta spa till ett djupare (som vårt) av den enkla anledningen.

Ni som är ute efter ett spa, försök verkligen provbada så ni känner vad ni tycker är viktigt.

Bra rening däremot tror jag inte någon har något emot :) Jag trodde verkligen att det skulle vara mera jobb att hålla badet fräscht men det är ju en barnlek att hålla efter.
 
Jag letar också och kollar på catalina spas, goarctic, och cal spa. Har någon köpt något av er andra än? Verkar en djungel - varit på mässan idag. Ska man ha plast eller cederträ? Hur många pumpar? Livstidsgaranti säger en del - för plasten kan spricka? Ej isolering sprutas - då kan man inte laga läckande slanga så enkelt säger något. Finns det någon som vet om några ligger på ARN. Tacksam för alla tips jag kan få. Hade tänkt 6 pers, med liggsäte, cromade jets..  :-/
 
Har beställt Spa från Spa-Expo. Det blev en Olympia...
Kommer i början av november. Hoppas att det inte blir några problem.
Lääängtar!
 
I dag har vi beställt ett spabad från Bauhaus, ska bli härligt när det kommer!

8 jets, varmt och skönt, vi tog det största de hade, jumbo oval, 1600 l.

Återkommer med recension när det har kommit från Tyskland!
 
OlaF skrev:
Tja, har man den inställningen till spabad så förstår jag att priset verkar orimlig ;)

Vi kollade runt rätt mycket innan vi köpte vårt bad och bl.a. på de från Importlagret. Ett av problem med de från importlagret och andra "kinakar" är att de är grundare än de från etablerade firmor och en decimeter gör rätt stor skillnad.
Dessutom hade Importlagret inte tillräcklig koll på elinstallationen och det är inte kul att få hem ett kar som ska ha 1-fas 60A-säkring... Köper man ett "etablerat" så får man 2- eller 3-fas 16A så att installationen blir smärtfri.
När man sedan tittar på bilder från innanmätet på ett "kinakar" och jämför med ett dyrare så kan man liksom ana vart prisskillnaden kommer från.

Jag tror att dessa importkar kan komma att bli starka konkurrenter till de amerikanska karen om ett par år men näår vi kollade för ett år sedan så kändes det att de inte var mogna att lägga så mycket pengar på. Badkar för inomhusbruk från motsvarande fabriker i Kina får ju ofta bra omdöme och är väldigt prisvärda men de verkar också mycker mer just "mogna" än spabaden.

Så vi köpte ett oceanspas/masterspa från Spacenter och är mycket nöjda. Kostade runt 50% mer än ett "kinakar" och det känns det klart värt nu ett problemfritt år senare.

/Ola

Tjenixen!

Tänkte delge lite info om Kina kar!
Jag har tittat runt en hel del och det finns Kina kar som har en bra installation Ex 1*16 A + 1*10A. Var runt och frågade på hem och villa mässan i gbg häromsistens och ställde säljarna lite mot väggen om vad dom tyckte om Kina SPA? Det största argumentet dom hade var att Kina Åf inte har några reservdelar hemma? När jag berättade att det fanns företag som hade reservdelslager och mer isolering än vad vissa hade på mässan, så blev dom tysta när jag också nämde priset. Så mitt tips, Om ni letar efter ett SPA i "rätt" prisklass så forska runt MKT, För det finns skit på marknaden!!! En sak jag också upptäckt är att det är inte alla som har en liten pump som sköter cirkulationen när du inte badar? Detta gör att du får använda dina stora pumpar = dyr drift + onödigt slitage på dom?

/Jrz
 
Låter som om min gissning "importkar kan komma att bli starka konkurrenter till de amerikanska karen om ett par år" stämde rätt bra. Egentligen är ju den gissningen från mars 2005 när vi bestämde oss för ett "USA-bad" :)

Kul att vissa av dessa importörer har ansträngt sig helt enkelt. Vilken/vilka importörer tyckte du var bra jrz?

/Ola
 
Jag hittade en ny aktör som jag skall handla av som ligger i Kungsbacka. Dom har 10 cm skum på karet 2 cm frigolit på kabinettet en glasfiberskiva på 2 cm under karet (för möss od) 1 liggplats 4 sittplatser plastkabinett rostfri stålställning mm mm . Reservdelslager och bra servicetekniker. Får mitt kar (om jag beställer denna veckan) i mitten på  Nov. pris 45000:- inkl allt... Känns som det blir riktigt bra :)

Jrz
 
Blev det någon levernas i November Jrz och hur var det i så fall??
Du måste ju skriva vem du handlade av också. Kolla själv på "dyra" amerika-kar och hoppas på att man känner att det var lönt att lägga dubbla pengar för att man får bra kvalitet (men vad vet jag)
 
jrz skrev:
Jag hittade en ny aktör som jag skall handla av som ligger i Kungsbacka. Dom har 10 cm skum på karet 2 cm frigolit på kabinettet en glasfiberskiva på 2 cm under karet (för möss od) 1 liggplats 4 sittplatser plastkabinett rostfri stålställning mm mm . Reservdelslager och bra servicetekniker. Får mitt kar (om jag beställer denna veckan) i mitten på *Nov. pris 45000:- inkl allt... Känns som det blir riktigt bra :)

Jrz

låter som ett säljargument..... är du återförsäljare eller?
 
Nu vill jag inte trampa någon på tårna och visst kan jrz vara "legitim" kund men min erfarenhet sedan när vi letade spa säger att någon som dyker upp i en tråd om "kinakar", lägger sina första inlägg någonsin om hur bra kinakar är och sedan inte postar vidare... brukar vara återförsäljare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.