Om det läcker ur "röret" som sitter i fälgen som sedan ventilen är nerskruvad i så borde det räcka att rensa eller byta själva ventilen. Känner man inte för att experimentera så lär ju däckverkstan fixa det på en minut och i bästa fall kanske utan kostnad.
 
Sen är det ju skillnad på om det är slanglöst eller med slang, storhjulade moppar har väl generellt sett slang medan scootermodellerna oftast har slanglöst. Har moppen slang och det läcker kring ventilen är det mest troligt punka i närheten av ventilen.
 
Crossmoppe och det läcker ut i ventilröret så att säga.
Moppen är väl från mitten 90-talet kanske så jag har svårt att tro att det är slanglösa däck
 
Nimajneb skrev:
En av grabbarna kom hem i natt med punka på moppen. Visar sig att det är ventilen som är otät.

Kan den ha lossnat så det räcker att dra åt ock kanske rengöra ventilnålen med en sådan::S
[länk]

Eller måste hela ventilen bytas ut... mao dra till närmaste däcksverkstad?

Kanske enklast i fall 1 åxå.
Om det är samma typ av ventil som det är på bilar så kan du byta ut ventilnålen. Jag fick göra det på ett av mina släpvagnshjul. Jag köpte verktyg + reservventiler på OK för många år sen.
 
Läker det ur ventilröret är det ganska säkert sjävla ventilen som är paj eller att det fastnat nåt skräp i den. Förutom utskruvningsverktyg finns det även en sorts ventilhatt med utskruvningsverktyg i sig, den är gjord i metall och har ofta en gummihatt på själva utskruvningsdelen, kanske har du nån sån ventilhatt på nåt annat hjul? I nödfall brukar det gå med en liten spetsig spetstång också, men det brukar vara bråkigt jämfört med specialverktygen.
ventilkappe.jpg
 
En sådan ventil har jag ju sett här hemma någonstans här hemma, får väl leta runt lite:wow:
 
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.