Nu har jag varken Milwaukee eller Makita utan en DeWalt tigersåg, vill bara framföra åsikten att Du kommer att ångra alla verktyg för 299 kr på sikt. I alla fall om Du får möjlighet att använda ett riktigt verktyg av samma slag. Har Du ett gammalt hus som ska renoveras kommer tigersågen till användning återkommande.
Det är med tigersågar som med allt annat, det är skillnad på kvalitet och billigt.
Jag har precis bytt ut min gamla gröna Bosch sticksåg mot en Festool (PS 300EQ+) det är enorm skillnad på dom sågarnas förmåga.
 
De Stijl: trist att höra att du har så dåliga erfarenheter av Toolab. Jag skall höra mig för lite mer om företaget innan jag drar iväg en order som nu verkar springa uppåt 10-15000:-...

Jan-Å: det blir inga billiga verktyg. Jag är helt på din sida avseende den saken. Frågan är dock om det är värt att gå från 1350:- till 2800:- på en tigersåg? 3050 är trots allt inte billig till att börja med och 2800 för en 3070 börjar bli riktigt dyrt i mina ögon.
 
antsiranean skrev:
Mats: tack för tipset om självnivellerande laser. Jag vet uppriktigt sagt knappt vad det är för något, men jag får kolla upp saken, liksom vad det kostar. Är det samma sak som en rotationslaser? Vad har du för en, är du nöjd med den?

Jag köpte skruvdragaren från Toolab och det var inga bekymmer. Det tog lite längre tid än beräknat innan den kom, eftersom de inte hade den på lager som de först trodde. Å andra sidan skickade de med mig ett rejält set med bits när jag skrev och anmärkte på den långa leveranstiden.

Nimajneb: varför en ännu bättre tigersåg än 50:an? Det finns säkert en del att vinna mellan en riktigt billig och 50:an, men vad händer sedan? Varför en 3070 eller Milwaukee istället? 3070 kostar mer än dubbelt så mycket och det krävs en del för att motivera den prisskillnaden. Vad har de som 3050 inte har? Och vilken Milwaukee i så fall?
Jag har en Stanley Fatmax Matrix XT (http://www.stanleyworks.de/Laser/Linienlaser/FatMax+Matrix+CL54/SkuDetail.ctlg?ObjectID=77-204). Det är samma som CST Berger och samma som CL54 och... Det finns en tråd där denna laser och andra bättre lasrar diskuteras. Det är inte en rotationslaser, och det är inte en grön laser, så den räcker inte till för att göra bra linjer utomhus (mer än på kvällen, kontrollerade grunden till mitt växthus med den). Den har en lite för bred laserstråle, vilket var känt innan jag köpte den, men genom att referera mot sidan av strålen upplever jag inte det som ett problem. Jag funderade innan köpet igenom vad jag behövde för de jobb jag visste jag skulle göra med mina väggar och tak. så en vertikal strålel var nödvändigt (gipsplattor garanterat vertikala både i vägg och snedtak). En stråle i kryss till den första linjen och i taket var nödvändig (linje för skärning till väggen till vänster och till höger samt taklinjen). En horisontell linje var nödvändig (näst understa raden kakel, den första kakelrad man sätter, likaså referens för mätning av grundens lutning). Då är man uppe i en dyr laser, detta var den billigaste jag hittade bland de som kunde göra detta.

Använt den till att få en referens för att kakla, till att få en referens för att lägga golvet vinkelrätt mot dörrtröskeln, till att lägga takplattor vinkelräta mot dörröppningen, till att få gipsplattor på vägg och snedtak att sitta vertikalt, till att bestämma var "takstolarna" till en väggtillbyggnad skall sitta i taket för att passa ihop mot en väggutbyggnad i rummets ena del, till att passa snedtakskivornas synliga gerade skarv mot takskivornas dito i ett rum med en alkov, till att göra en murad grund vinkelrät samt horisontell, till att ställa in ett monteringsbart växthus vertikalt på runden så alla glasskivor passade i första försöket, ...

Inget verktyg man använder ofta, eller hitta ständigt nya användningsområden för, vilket man annars gör med många verktyg. Men att hyra laser så ofta som man vill kunna göra referensen blir dyrt, den tar inte mycket plats, och att försöka göra sakerna med sågade mdf, eller hyvlade 45*115 och ett kortare vattenpass som referens är mycket bökigare.

Är förresten en av dem som inte insett värdet av de dyra tigersågarna. Tigersåg anänder jag för att ta bort saker, inte såga precisionsjobb. Min första Jula 199-kronors havererade efter ett par års tjänst, nu i somras. Köpte en ny på Jula, nu med starkare motor och starkare fäste, typ 799 kronor. Köper däremot riktiga dyra blad till den.

--- Mats ---
 
H
Har du 2 batteri så kan du t.ex. köpa en Dewalt DC385 tigersåg för runt 1300:- utan batteri på Ebay från en seriös säljare med fulla garantier. Finns även slagskruvdragare, vinkelskruvdragare vanliga skruvdragare mm för runt 1000:- utan batteri. Har man batteri sedan tidigare så är detta ett bra köp. Borde väl vara samma från andra tillverkare att batteri är komplatibla inom samma voltserie. Vill man köpa billiga batteri så finns även detta. Ska du köpa en laser så se till att det är en rotationslaser.
Glömde innan min sticksåg, Festool PS 300EQ+ med massor av Festoolblad köpta billigt på Tradera.
Lenox gör bra tigersågblad, finns även dessa på Tradera.
Kan köpa hur dyrt verktyg som helst, dåliga blad/knivar blir det ändå skit.
Min tigersåg Dewalt, har använts mycket, värt varenda krona med ett kvalitetsverktyd. Jula, Rusta m.fl. som säljer noname eller lågprisverktyg kommer inte innanför mina dörrar!
 
Oj, Mats. Det var inte en billig laser. Jag kan definitivt förstå nyttan du haft av den, men jag får nog klara mig med vattenpass, vinkelhake och dylikt. Tyvärr...
 
antsiranean skrev:
Hej!
Geringssåg Bosch GCM8S med bord GTA3700, 5800:- på Toolab. För sågning av reglar, lister, foder, parkett och framöver alldeles säkert altan och balkong. Det verkar vara den sågen som gäller här på forumet. Bordet är kanske lite overkill, men paketet tycks vara bra valuta för pengarna. Därtill räknar jag med att ha sågbordet till den dag jag dör.
4995:- GCM8S + GTA3700
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5282
:)
 
Följ tipsen med Tradera osv, stirra dig inte blind på den svenska oligopolmarknaden av verktygskrängare. Följ råden med Tysklands o UK shopping. (Maktita 3070 som bla har pendling för styvt 2k hos axminster som ett exempel)
Dammsugaren du specat (har en själv) har tex XL Bygg på rea nu för 1295.
Vill du handla prisvärt så måste du skanna marknaden kanske flera ggr/vecka efter just det du behöver så du inte fastnar i att behöva panikköpa dyrt från tex ToolAB.
 
antsiranean skrev:
Oj, Mats. Det var inte en billig laser. Jag kan definitivt förstå nyttan du haft av den, men jag får nog klara mig med vattenpass, vinkelhake och dylikt. Tyvärr...
Och mycket riktigt köpte jag laser först efter många år. Men fundera då på att hyra en laser ibland. Eller köpa en begagnad. Eller köpa en som är sämre men ger mer än ett vattenpass plus riktbräda. Man har aldrig råd att köpa all verktyg man vill ha. Man har sällan råd att köpa alla verktyg man har nytta av direkt när man behöver dem. Men det är bra att ha en bild av vad som finns och fundera och värdera de alternativ man har.

Specielt i äldre hus vinner man mycket på att bestämma sig för vad man skall utgå ifrån, så att allting därefter är helst antigen vinkelrätt, eller lodrätt eller horisontellt (ta upp alla vinkelfel i en list eller scribad kant mot golvet, taket eller väggen), eller har en lagom beräknad anpassning. Har du inte laser, använd då vattenpass och riktbrädor och snöre medans du räknar ut bästa metoden, men undvik att i efterhand inse att det inte fanns en enda rät vinkel mellan tak, golv och vägg, och att skillnaden blev för stor för att absorberas av konstruktionen.

--- Mats ---
 
FredrikR: Tack för den länken! Guld värd, bokstavligen!

Nimanjeb: är Toolab verkligen dyrt? Jag hittar inte mycket billigare? Men skannar marknaden gör jag... Och jag ämnar inte panikköpa, i god tid innan jag har huset i min hand 29 oktober skall verktygen vara på plats.

Mats: tack för tipset om att hitta något att utgå ifrån. Det är nog läge att göra det på det jag är på väg att köpa. Så att felen blir konsekventa. Mycket bra tänk, som jag inte kommit på själv.
 
antsiranean skrev:
Nimanjeb: är Toolab verkligen dyrt? Jag hittar inte mycket billigare? Men skannar marknaden gör jag... Och jag ämnar inte panikköpa, i god tid innan jag har huset i min hand 29 oktober skall verktygen vara på plats.
.
Normalt är ToolAB kanske 10-20% billigare än din lokala handlare men går du till Lawson, Miles, Axminster, Seltmann, Rubart osv osv så blir det ytterligare 20-70% billigare.
Sedan har du ju Blocket, Tradera o Ebay som du inte ska missa.
 
Nimanjeb: jag ska kolla in de där utländska butikerna du nämner. Tradera och Blocket har jag lite koll på, men som boende i östra Blekinge (Sveriges blindtarm) är den lokala marknaden ganska liten.
 
antsiranean skrev:
Nimanjeb: jag ska kolla in de där utländska butikerna du nämner. Tradera och Blocket har jag lite koll på, men som boende i östra Blekinge (Sveriges blindtarm) är den lokala marknaden ganska liten.
Inte mycket bättre i Västra Blekinge heller så man blir ganska bunden till Nätbutiker, och då det är så markant mycket billigare att gå utanför Sveriges gränser så är det svårt att motivera en svensk nätbutik.

Men som jag skrev tidigare i tråden kan du köpa dammsugaren till bra pris på XL i Jämjö (ligger väl i Östra Blekinge)
 
Aha, så du är också Blekingebo, Nimanjeb? Dammsugaren ska jag kolla in. Dessvärre saknar jag bil, vilket gör mig än mer bunden till nätbutiker.
 
Jag håller också på med renovering av huset. De verktyg jag har är av lite olika kvaliteer... Jag har en blå Bosch kap/gersåg 8s nånting. Grymt bra! En grön Bosch skruvdragare jag har är också den fantastisk! Förutom det har jag samlat på mej en hysteriskt stor samling verktyg som hjälper mej med jobben.
Nu till de bästa sakerna:
Det bästa jag skaffat är en stor fet ARBETSBÄNK so får bo i garaget. Den har två stora lådor med en massa fack där snart sagt alla verktyg får rum. Dessutom HITTAR jag ju grejorna...... På den sitter ett stort skruvstycke. Helt oumbärligt tycker jag.
Jag vill också varmt rekommendera att skaffa en BÄNKSLIP. Att enkelt kunna skärpa knivar och stämjärn och annat sparar både tid, svordomar och plåster. Man gör illa sej när man använder slöa verktyg.
Ett par bar skyddsglasögon måste man ha.
En Sundström-mask med.
Lycka till med renoveringen!
 
Redigerat:
DUAB-huset är helt underbara att ha att göra med! Har handlat både kompressor, sticksåg och annat därifrån. Min GCM 8 S och GTA 3700 köpte jag från Lindarn i Kungsbacka. Samma paketpris som DUAB nu verkar ha, 4995. Apropå sticksåg, så är en bra sådan helt ovärderlig. Där kan jag med varm hand rekommendera Bosch GST 135 CE. Dagens näst sista tips blir att skaffa en öppen verktygsväska av s k elektrikermodell. Jag har en Stanley som inhandlades på Clas Ohlson. Kanon! Slutligen: Vaughan snickarhammare, dyra men oj oj oj så sköna. Och Hultafors torpesvattenpass TVP20. Smidigt och lätt litet pass (20 cm) med magnet. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.