Sitter och tittar på deras rumsaggregat Kuben 50XN (http://www.kubenventilation.se/files/Tekniska data Kuben 50XN.pdf) som har sidoanslutning för frånluft vilket borde göra att man kan ta frånluften från "smutsigt" rum som badrum/tvättstuga och tilluften i ett intilliggande rum. Med två eller tre sådana aggregat skulle man alltså uppnå liknande effekter som en central lösning.

Har annars tittat på en Heru 130S för central ventilation, men ser att Kuben har följande aggregat med liknande prestanda: http://www.kubenventilation.se/files/Tekniska data Luftkuben 150 SE.pdf

Har ni några erfarenheter av dessa, eller kan ser fördelar nackdelar utifrån specarna?

Idag:
Självdrag, 1-plans med inredd källare. 130+88 kvm, gammal del från 40-talet med tillbyggd del början på 80-talet.
 
Kuben 150SE är motströms, inte roterande. Vilket som passar dig bäst vet jag inte, ville bara poängtera skillnaden. Kolla hur avfrostning görs och om du accepterar det.
Filtren är lite märkliga. Ser ut som plan filter. En skiva F7 på en skiva G3. Denna skiva kan inte vara så stor, eller? Måste nog bytas rätt så ofta.

Tips, kolla även in Heru 90S EC och Systemair VR400 DC.

Tack för tipset om Kuben 50XN. Något sådant är jag på jakt efter för att använda i verkstaden. Skulle dock vilja ha lite mindre modell. Bypass spjället styrs tyvärr felaktigt, men det går nog att rycka ur någon sladd så kopplas det bort. Fläktarna går att ställa in för forceringsläget, men inte normal läget. Tvärtemot alla andra aggregat jag kollat på. Extremt konstigt! En termometer på avluften styr avfrostningen, stänger av tilluftfläkten. Hur denna logik ser ut framgår inte, men -12 grader nämns. Någon som vet hur man kan styr detta med avluft temperatur? Finns tyvärr inga uppgifter om strömförbrukning.

Pris?
 
Har kollat lite på Heru 130S EC tidigare, finns mycket att läsa i forumet om både Heru, Systemair. Avfrostningen är just en anledning till att jag vill ha roterande växlare, men det är alltid intressant att kontrollera alternativen.

Vad tänkte du på när Bypasspjället styrs felaktigt? Man kan ju ställa in när det skall gå in, vid vilket gradtal och uppåt. Lite dumt att man måste beställa extra för att få varvtalsreglering på standardläget helt klart.

Har mailat kuben om just strömförbrukning och pris. Postar det här när jag får svar.
 
Bypass'en kommer att värma huset på sommaren, det vill jag inte.
 
Treedz skrev:
Har mailat kuben om just strömförbrukning och pris. Postar det här när jag får svar.
Har du hört något från dom än?
 
Kuben 50XN kostar ca 20625kr. Fart på fläktarna går att ställa in i normal mode också.
 
Har inte fått något svar, men priset du fått Mich verkar dyrt för den typen av produkt. Iaf om man jämför med tex Mitsubishi VL-100 som går att få för 5000:- . I och för sig har den senare inte alls samma styrningsmöjligheter.

Lutar åt enbart frånluft för mig ändå. Blir för dyrt att dra ned alla rör till källarplanet och fördela ut genom betongväggarna där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.