Börjar bli helt knäckt efter allt letande och frågande om hur jag ska göra med min golvvärme.
Vill inte att det ska bygga så mkt på höjden. Kommer ha kvar mina vattenburna radiatorer (endast 7 cm isolering under plattan)har vattenburen elpanna som väl kommer bytas inom något år.
Har 15 kvm hall + två badrum på 6 kvm vardera.

Har pris på lösningen med vattenburet i hallen, det kommer kosta ca15k men bygga en del på höjden.

Om jag lägger in elslingor på dessa ytor, hur mkt dyrare tror ni det blir per år? Är det bara en minimal skillnad som tar flera år att tjäna in pga den dyrare investeringskostnaden för vattenburet?

Snälla hjälp, jag vet varken ut eller in längre.
 
I bästa fall kan en vatteuren installation endast bygga ca 12 mm. Dvs man bygger inget ovanför rören alls, eller inte mer än att det blir slätt för klinkers.
Vill man ha det varmt året om är el att föredra, då vattenburen golvvärme stängs av från pumpen någon gång i april då dygnstemperturen är tillräckligt hög.

Jag har vattenburet i hallen och lider inte nämvärt att värmen är avstängd på sommarhalvåret.
 
Det torde bli samma uppvärmningskostnad eftersom det är el i båda fallen? Fördelen med vattenburet blir att det går att byta värmekälla och på så sätt få ner månadskostnaden.
 
Vill du bara ha mysvärme på golvet så kör på el. Se bara till att välja en med termostat du kan programmera (det har de flesta tillverkare nu för tiden), så kan du t.ex. ha golvet påslaget 06-09 och 16-22, och avstängt resten av dygnet.
 
Ska du mata vattenburna från en panna med återvinning bör det taga 20-30 år i återbetalning.
Ska du mata den med vanl elpanna/egen patrong = samma driv kostnad som elslingor.

Med andra ord. Har du ingen panna med hög COP, satsa på el med programmerbar termostat
 
En fundering kring programmerbara termostater, lönar det sig verkligen?

En del golvvärmetillverkare rekommenderar inte sådana eftersom dom dels kostar mer och dels är det inte säkert att det blir någon besparing eftersom golvet hinner kallna och du måste kräma på ordentligt för att få upp värmen.

Mitt motto är att man inte skall vara dumsnål, har man installerat golvvärme kan det vara skönt att ha den påslagen när man går upp och pissar mitt i natten...:)
 
Buttox skrev:
En fundering kring programmerbara termostater, lönar det sig verkligen?

En del golvvärmetillverkare rekommenderar inte sådana eftersom dom dels kostar mer och dels är det inte säkert att det blir någon besparing eftersom golvet hinner kallna och du måste kräma på ordentligt för att få upp värmen.

Mitt motto är att man inte skall vara dumsnål, har man installerat golvvärme kan det vara skönt att ha den påslagen när man går upp och pissar mitt i natten...:)
Det beror på.
Är dom gjutna i 10cm betong, är det lika bra att ha på hela tiden.
I 15mm flyttspackel tar det en kvar att värma upp. På öv har jag med programmerbar termostat. Fungerar hur bra som helst. Men dom är gjutna i ca 15mm flyttspackel. På bv måste den vara på hela tiden. Ca 8 cm betong...
 
Faktum är att det inte kostar mer, flera tillverkare har det som standard nu. Och visst kanske det tar en timme (t.ex.) att värma upp en oisolerad platta, men det är ju inte så att den, när uppvärmd, hade dragit 0w den timman.
Så dygnet runt eller 4-8 timmar gör tveklöst stor skillnad.
 
  • Gilla
thedeejay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.