Hej!
Jag är på väg att köpa el-radiatorer (element säger jag)
Är i det stadiet att jag skall dra el till dem (renoverar huset nu) Kan ingenting om element. 230V eller 400V? Vilket märke är bra och förbrukar "lite" ström/effektiva ? Hur många watt / m2 behövs. Tacksam för Er hjälp.
mvh Christer
 
Tillverkarna brukar rekommendera c:a 70W/kvm golvyta i rummet. Alla är praktiskt taget lika effektiva. Se bara till att få elektronisk termostat. 230 eller 400 V är inte heller så viktigt. Skall du dra nytt från centralen är kanske 400V att föredra. Det kan bli lite jämnare belastning mellan faserna.

Erik
 
Dra för 400V och se till att köpa oljefyllda radiatorer.
 
Oljefyllda, eller inte. Det finns många åsikter om vad som är bäst, med eller utan olja. Ett bra reglersystem kan vara bra att kosta på sig, behöver inte kosta skjortan heller.
 
Vat inte om jag vill ha oljefyllda element. Känns som om de har sämre livslängd då olja kan gegga ihop sig samt att de drar mer ström. Är väl viktigare att ha jämn värme då man har oljefyllda???
 
Självklart ska du inte välja oljefyllda elelement, de ger inga som helst fördelar. Länken från bonnier säger det mesta, med nutida termostater eller effektreglering är det ingen tvekan. Eventuella fördelar hör till en sen länge förfluten tid.
 
Livslängden vet jag inget om, men de oljefyllda lär inte dra mer energi. Vill du inte ha oljefyllda så räcker det som argument. Det är inga avgörande skillnader mellan dem i funktion. Inga stora fördelar, men heller inga stora nackdelar.

Erik
 
Laurentiuz skrev:
Vat inte om jag vill ha oljefyllda element. Känns som om de har sämre livslängd då olja kan gegga ihop sig samt att de drar mer ström. Är väl viktigare att ha jämn värme då man har oljefyllda???
Dom geggar inte igen som du tänker dig för oljan i fråga har ungefär samma konsistens som utspädd filmjölk, även som kall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.