Har lite funderingar på att dra lite 20 mm rör till nästa uppsättningar nätverksuttag jag ska montera. Detta eftersom vi alla vet hur trögt det kan vara att dra många ledare i ett VP16. Finns det prisvärda apparatdosor för 20 mm rör, eller gör man bäst i att införskaffa 16-20 mm övergånsmuffar och sätta dessa vid varje dosa? Tror inte att den pyttelilla sträckan som är 16 mm borde göra stor skillnad i mitt fall så jag ändå kan få igenom kablarna i ett 16 mm, bara att det går trögt, men finns det prisvärda dosor som är gjorda för vp-20 så är det ju inte fel.
 
Mitt tips, köp Eljo's VP-2 dosor med en gång. De är extremt lättarbetade och kan köras med 16/20 strutsar lite hur du vill. Kostar givetvis några kronor mer, men hur många dosor behöver du egentligen till en kåk? Gissningsvis rör det sig om en hundralapp eller två extra för hela anläggningen.
 
Blev förvånad idag. det finns numera 20 mm aparatdosor på biltema. Art. 44081 om någon är intresserad.
Ska köpa hem lite 20 mm rör och testa att installera dem någon dag.
 
Mikael_L
Kul att du nämner Biltema's Ensto-dosa (ja, det är faktiskt fabrikat ensto = en av de stora och bra tillverkarna). Idag var jag nämligen på Biltema och handlade (lite andra saker) och såg de dosorna och tänkte nämna dom i denna tråd. :)

Dom kostar för övrigt 26,90, helt OK för en kvalitetsdosa. Dessa dosor har den trevliga finessen med stutsar åt bara ett håll, vilket ger möjlighet till en del andra montage än traditionella dosor med stutsar åt båda hållen.
 
Mikael, det ska tydligen kunna gå att montera extra stutsar också om det behövs.
 
Jag håller med Emigrating. Eljo VP-2, fast det ska vara kopplingsdosor för att få 20-studsar.

//Patrik
 
är jag då extremt dryg när jag säger 16 mm dosor och dubbla rör/slang till dosan istället?
föredrar den varianten om möjlighet finns då det med en kabel per slang inte kan haka i varandra i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.