Har helt glömt bort o lägga in en ny bild efter vi fick hem och satte upp handfatet  :surprised:
 
  • badrum_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korsriddaren skrev:
Ni skulle nog skippat plasten över isoleringen mot ytterväggen, då ni med tätskiktet nu skapat två täta skikt mot varandra. Får hoppas att ni inte får påväxt mellan gipsskivorna.

Jag har hört så många olika bud angående ångspärrens vara och icke vara i gamla tegelhus.
Mitt beslut grundade jag på att när jag rev satt det ångspärr och både gips och isolering var helt fräscht.
 
Var den ångspärren i form av nån "tjärpapp" eller var det byggplast som man sätter idag? Det är nämligen så att pappen tilllåter litet "vandring" av fukt och ventileras medan plasten helt håller kvar eventuell fukta. Men visst man skall kanske inte jaga upp sig i onödan ;) Jag har också ett 60-talshus och jag fimpade det där med plast mot ytterväggen i mitt badrum.
 
Korsriddaren skrev:
Var den ångspärren i form av nån "tjärpapp" eller var det byggplast som man sätter idag? Det är nämligen så att pappen tilllåter litet "vandring" av fukt och ventileras medan plasten helt håller kvar eventuell fukta. Men visst man skall kanske inte jaga upp sig i onödan ;) Jag har också ett 60-talshus och jag fimpade det där med plast mot ytterväggen i mitt badrum.
Det var byggplast som satt där innan också och jag var faktiskt något överraskad att det var i så pass bra skick med tanke på hur klantigt byggt allt annat jag gett mig på har varit. Huset består av en hel del "man tager vad man haver" bygge. Lite masonit här, lite spånskiva där ;)
 
Ja då klarar det sig kanske i framtiden också, skillnaden är dock att även om det sitter plast i väggarna i ett 60-tals hus, så satt det inte diffusionstät fuktspärr på väggarna i badrummen, det är det som kan vara faran om det skulle kondensera emellan de två diffusionstäta ytorna.

I övrigt kan jag hålla med om att 60-talet har litet överaskningar att erbjuda vad det gäller husbyggen, inte minst när man kikar på elen från den tiden *ryys* ;)
 
Korsriddaren skrev:
Ja då klarar det sig kanske i framtiden också, skillnaden är dock att även om det sitter plast i väggarna i ett 60-tals hus, så satt det inte diffusionstät fuktspärr på väggarna i badrummen, det är det som kan vara faran om det skulle kondensera emellan de två diffusionstäta ytorna.

I övrigt kan jag hålla med om att 60-talet har litet överaskningar att erbjuda vad det gäller husbyggen, inte minst när man kikar på elen från den tiden *ryys* ;)
Lyckost dig, mitt hus är från 1860 talet, med en massa klåpare som renoverat genom tiderna........Mardröm så fort man börjar dra i saker :)
:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.