Tja..

Undrar bara va tjockt man bör gjuta när man bytt avloppsrören i källaren?(oisolerad källare)
Plattan jag biliade upp va ca 10-15cm
Har gjutit i tre olika omgåmgar, men sista gjutningen vill inte "torka" utan de ser ut som den är fuktig.
Plattan är lika tjock som den va innan, men jag börja tro att den är för tunn å fukten från underlaget går upp i de nygjutna. kan de vara så?
Ska flytspackla å lägga klinkers, så vill inte ha massa fukt under.

De är ca 1,5-2veckor sen jag gjöt den.

Någon som tro sig veta va de är?

mvh Daniel
 
En gjutning kan ta väldigt lång tid på sig för att torka i en källare.
Torkning går fortare om det är varmt, god luftcirkulation och allra helst en avfuktare.
 
Göran.W
Det är möjligen inte så att du gjutit direkt på marken isf försvinner inte fukten med mindre än bila att upp allt igen och lägga ett kapilär brytande lager tvättad singel i botten.
 
Flytspackla, lägg på fuktspärr och sedan klinker, det gör väl egentligen inget om det är fuktigt under spärren.....(Dagens flytspackel är väl förhoppningsvis helt oorganiska...)..
 
tack för svar.

jag satte in en luftfläkt å en värmefläkt i förrgår, de ser ut att ha torkat upp en hel del redan. ska låta de stå ett tag till så får jag se om de kommer tillbaka.

Och jag har inte gjutit direkt mot backen, har 18-24 eller va f*n de hette:)

Ska förövrigt säga att huset saknar fungerande dränering runt huset.
De är vårens projekt. Huset ska dräneras och ytterkällarväggarna ska täckas med podrän, markduk osv.
Kan en dränering också på verka fukten under plattan?
 
Gravander skrev:
Kan en dränering också på verka fukten under plattan?
Visst.
Bara du lägger den djupt nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.