Fick en förfrågan från arkitekten om en tidning kunde komma ut och göra repotage.

Jag är inte helt hemma på dessa bitar och undrar vad det i praktiken det innebär.
Vad jag förstått är detta en utmärkt sätt att marknandföra sig som arkitekt, och jag vill gärna hjälpa dem då det gjort ett kanonjobb på kort varsel.
Men vad innebär det för mig, känner lite att jag lägger ut saker till allmän beskådan, sådant som är lite privat.

Finns det någon här med erfarenheter kring detta och vad det innebär? Hur hade ni andra gjort om ni fått samma fråga?
 
Jag hade sagt ja, men jag hade begärt ersättning. Kolla in prislistor från tex SFF för att se vad bilder använda i press och på internet kostar. Du borde kunna tjäna en hacka på det. Om det inte är aktuellt så hade jag sagt nej. Våga begära betalt ordentligt, det värsta som kan hända är att få nej. Då är det bara att kontra med att det kostar och det är ditt privatliv som kommer i tidningen.

Googla lite på priser för bilder mm så hittar du massor av nyttig info.
 
Redigerat:
Tack för svaret.
Har kollat runt och fått mycket värdefulla tips, det verkar som ekonomiskt finns det inget att hämta direkt. Det innebär tydligen också en del stök och jag är som sagt mycket tveksam till att lägga ut mitt hem.
Detta för att jag byggt för mig och min familj i första hand, delar hellre av mig här om det behövs isåfall.
 
Varför skulle det inte finnas något ekonomiskt att hämta?

Om arkitekten har tillräckligt stort intresse av det, och det dessutom upplevs som ett besvär för dig, då är det ju självklart så att du ska begära ersättning för det. Antingen kommer du upp med en summa själv, eller så ber du arkitekten komma med ett erbjudande om du inte tror dig kunna hitta en lämplig nivå själv.
 
timmelstad skrev:
Varför skulle det inte finnas något ekonomiskt att hämta?

Om arkitekten har tillräckligt stort intresse av det, och det dessutom upplevs som ett besvär för dig, då är det ju självklart så att du ska begära ersättning för det. Antingen kommer du upp med en summa själv, eller så ber du arkitekten komma med ett erbjudande om du inte tror dig kunna hitta en lämplig nivå själv.
Ingen betalar om det inte behövs, jag har aldrig gjort detta innan och jag har hört från andra att det handlar om småsummor (under 5000).
 
Begär 5000 pix då, det är ingen jättestor summa iofs men å andra sidan räcker det faktiskt till en blå Bosch borrhammare tex eller en Festool sticksåg :) Men det beror på vad besväret består i? Hur länge ska dom vara där? vad krävs av mej och min familj? etc etc. Jag skulle i vart fall inte göra det gratis.
 
Förra månaden upplät jag min trädgård för inspelning av en reklamfilm, som för övrigt nu visas i TV:s reklamkanaler. Och, ja ersättningen understiger 5000kr. Men det är ju som sagt bättre än ingenting. Dock har jag ännu inte fått några pengar, men de kommer väl vad det lider får man hoppas.
 
Vad är det egentligen reportaget skall gå ut på, är det byggstilen, hur bostaden är möblerad eller är det ett reportage om personerna som bor där? Skäms man för sitt boende/möbleringen, är det enkelt att säga -NejTack.
Det finns ganska många Hemma hos repotage i våra tidningar, så ett mer eller mindre spelar nog ingen roll.

Ett av problemen här på Forumet, är just avsakanden av bild/foto av det man talar om. I trådarna på köksavdelingen, kan det finnas 100 inlägg, alla talar om hur fint deras jobb blivit med köket, ingen visar bild??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.