Vi har känt en konstig lukt i ett par veckor och efter besiktning via anticimex var vi lättade då inget mögel kunde konstateras. Igår kröp jag ner och konstaterade att det stod vatten i grannens del av grunden ( parhus). Detta vatten luktade avlopp. Min granne skall snarast åtgärda detta men under tiden undrar jag om det är klokt att tillfälligt sätta ner en värmefläkt (i min del av grunden) för att få ner RF något ( är nu mellan 70-80). Eller kommer detta leda till att mer vatten dunstar från "vattenpölarna" och RF stiger?

Jag "fick" ju med en trådlös RF mätare i samband med besiktningen och passade på att köpa ytterliggare en sändare av sammanslag på Kjell. Problemet är att trots att de är placerade med 10 cm avstånd diffar 10% i RF... Vilken skall jag lita på?
 
Hyr en avfuktare istället. Kan ni kanske gräva en grop och pumpa ut vatten?
 
Skall du tillfälligt få ner fukten är det nog bättre att lägga pengarna på en kondensavfuktare. En sådan kan man alltid ha nytta av senare. Än så länge är det väl tillräckligt varmt i grunden?

det viktigaste är naturligtvis att rätta till läckan snarast möjligt innan du också drabbas av fuktskador. 70% innebär ingen omedelbar katastrof och inte ens 80% i några veckor.
 
En kondensavfuktare... Hur stor kapacitet krävs tror ni? Det är inga enorma mängder vatten, kanske 3 vattenpölar ovanpå plasten - totalt kanske 10l vatten eller nåt. Det är 15,5 grad i grunden just nu. Hur ofta måste jag tömma kondensavfuktaren?
 
Grunden är ju inte tät men spelar det någon roll för tillfällig avfuktning?
Duger det med en billig enkel maskin eller krävs en Woods ds15?
 
Har själv positiv erfarenhet från Woods samt noggrant tätad grundmur och genomföringar i blindbotten (måste täta för att få aktiv avfuktning att fungera). Rejält byggda i plåt och stora luftöppningar bak/fram lämpliga för placering i krypgrund. Verkar hållbara för att klara krypgrunden kritiska perioden här från april till oktober. Finns även andra märken som fungerar bra men också dåliga dito. Även extra byggfläkt som går på bara fläkt (t.ex. Biltema) man vara bra för hjälpa till vispa runt luften i krypgrunden.

RF 80% kan det vara i max 16 dagar för att mögel inte ska börja gro enligt ispleth-diagrammet LIM I, dvs för något mer mögelkänsliga byggmaterial och dammig/smutsig krypgrund.
 
Redigerat:
Men gör det mer skada än nytta att köra med varmluft?
 
Att värma upp luften i krypgrunden med en värmefläkt gör nytta eftersom RF% sjunker med stigande temp i samma luftmassa. Men det flesta ventilerna behöver säkert tätas (men inte alla) för att det ska fungera bra eftersom det annars blir korsdrag med kallare uteluft hela tiden.
 
Josth skrev:
Att värma upp luften i krypgrunden med en värmefläkt gör nytta eftersom RF% sjunker med stigande temp i samma luftmassa. Men det flesta ventilerna behöver säkert tätas (men inte alla) för att det ska fungera bra eftersom det annars blir korsdrag med kallare uteluft hela tiden.
Är det inte precis tvärt om, varm luft kan hålla mer vatten en kall luft? Eller missar jag något i resonomanget?
 
Fasse-tullinge skrev:
Det är inga enorma mängder vatten, kanske 3 vattenpölar ovanpå plasten - totalt kanske 10l vatten eller nåt.
ta en hink och trasa och torka upp det i stället för att stirra sej blind på en fuktmätare eller investera i en avfuktare.
Vad ni krånglar till för att bli av med några liter vatten som dessutom ligger på plasten :)
gaia
 
Lite OT, men jag letar efter en extra RF-mätare till kitet jag fick från Anticimex. har du en länk till den du köpte på Kjell?

/B

Fasse-tullinge skrev:
Vi har känt en konstig lukt i ett par veckor och efter besiktning via anticimex var vi lättade då inget mögel kunde konstateras. Igår kröp jag ner och konstaterade att det stod vatten i grannens del av grunden ( parhus). Detta vatten luktade avlopp. Min granne skall snarast åtgärda detta men under tiden undrar jag om det är klokt att tillfälligt sätta ner en värmefläkt (i min del av grunden) för att få ner RF något ( är nu mellan 70-80). Eller kommer detta leda till att mer vatten dunstar från "vattenpölarna" och RF stiger?

Jag "fick" ju med en trådlös RF mätare i samband med besiktningen och passade på att köpa ytterliggare en sändare av sammanslag på Kjell. Problemet är att trots att de är placerade med 10 cm avstånd diffar 10% i RF... Vilken skall jag lita på?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.