hej! jag har ett dilemma. :S

Jag är student och jag har en kompis som ska flytta in i en liten tvåa med mig men istället för att hon ska bo i vardagsrummet vill hon sätta in en säng i min stora klädkammare. Det är ett ganska stort rum där det får plats en säng utan problem däremot är det det kallaste rummet då det inte finns några element och detta är norrland så det blir riktigt kallt på vintern..

Vi funderar på att köpa detta elementet: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152501183 på 500w men då är frågan hur dyrt det skulle bli..? om det är tillåtet att ha ett element så.. jag har ingen aning. Vi skulle ju inte behöva ha på det hela tiden men det kanske skulle bli dyrare om man skulle sätta på det och stänga av det hela tiden?

Jag vill ha så mycket info som möjligt! Det skulle verkligen vara toppen ifall hon kunde få ett eget rum och det inte skulle bli så farligt dyrt.. :)

Har ni ett billigare alternativ så shoot!
 
Det går ju att ha en timer som slår på elementet på kvällen och slår av det på morgonen. Det borde dock inte vara så farligt dyrt att värma en garderob. Det bör stå så fritt att man inte riskerar att sparka av sig täcket på elementet eller liknande. Om du skall jämföra olika element så bör du skaffa ett som har elektronisk termostat. Det är alltid att föredra, och i synnerhet när det gäller oljefyllda element och små utrymmen.

Erik
 
Den maximala kostnaden för detta värmetillskott är ca 450 kr/månad d.v.s. om det går för fullt preics hela tiden. Mer troligt är att det behövs max hälften av detta tillskott och gissar snarare på 150-200 kr/månad i extra elkostnad. Eftersom det är ett oljeelement blir det inte så extremt varmt som vissa andra och priset är mycket bra.

En annan sak däremot som ni måste tänka på är ventillationen. Sova med stängd dörr i en klädkammare utan friskluft ger inte mycket kraft till pluggandet.

OBS. Nu vet jag egentligen inte vad kyla betyder eftersom jag är Skåning.
 
450 kr för ett 500 w element? :( det är ju jättedyrt för att värma upp en liten klädkammare.. :( finns det inget billigare alternativ då?
 
storkarp: vad menar du med ventilationen.. och kraft till pluggandet..?
 
Det var maximalt 450 kr. Om elementet går på för fullt hela månaden 31 dagar a 24 timmar kommer det att förbruka 372 kWh. Om du sedan har ett elpris på 1,20 kr / kWh kostar det 450 kr. Om elementets termostat fungerar och du inte försöker ha bastu i garderoben kommer det att kosta mycket mindre. Det finns billigare sätt att värma än direktel, men alla innebär de en mycket större investering som du aldrig kommer att tjäna in i ett så litet utrymme som en garderob.

Om du också skaffar en sådan här så får du se hur mycket det kostar.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152325189
 
All luft i utrymmet ska helst bytas ut helt inom 2 timmar för att den ska vara fräsch och syrerik. Detta kräver normalt uteventil i väggen plus en frånluftfläkt i lägenheten. Självdrag ger sämre ventilation. En klädkammare saknar ofta ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.