Har slitit upp golvet i ett stort rum i källaren pga felbyggnad och mögel i trägolv som de lagt direkt på ett grovt betonggolv :O :@

Luktar huggorm...

Hursom... har beställt shuntgrupp och 17mm värmeslang som kommer att delas i 2 längder över 35kvm.

Nu är frågan den... kan jag bara klamma fast slangen mot den råa betongen och sedan gjuta över något typ 25mm? Fungerar det?

Jag vill inte bygga för mycket på höjden... måste jag ha armering ovanpå slangen?


Vad ska jag gjuta över med?
Lägga ut riktrör, kasta ut något och dra av med rätskiva? Något slags flytspackel? :S
 
Det funkar bra att fästa slangen direkt mot betongen och gjuta över den. Hur har du med isolering under betongen, risk för värmeförluster. Sedan flytspacklar du över slangarna. Glöm inte att prima underlaget först.
 
Har använt armeringsmatta i ett badrum på inrådan av killen som hjälpte mej flytspackla men i badrummet i källaren använde vi flytspackel som enl säljaren gick att gjuta upp till 35 mm per gjutning utan armering och det har också fungerat.
Jag har använt flytspackel varje gång jag lagt golvvärme med klinkers på om jag förstått rätt så har betong betydligt längre torktid så Du får vänta länge innan Du kan lägga klinkers och eftersom Du inte ska köra igång golvvärmen förräns tidigast 30 dagar efter att att klinkergolvet är klart dröjer det innan Du får varmt. Flytspackel är dock betydligt dyrare än betong.
Men har Du ingen isolering under golvet är det en dyr lösning som dessutom kan orsaka fuktproblem.
 
Så i princip så behöver jag...
- damsuga och prima betonggolvet.
- Dela upp slingan i 2 lika långa delar.
- klamra fast slingorna i betonggolvet.
- vattenfylla slingorna + trycksätta
- och sedan.. ja hälla ut flytspackel så man når över 17mm slangen?

Har jag förstått rätt då?

Var köper man lämpligt flytspackel? eller fungerar det att bara jämna ut med något blöt cement?
 
Vid betong (cement) har du som sagt problemet med att du måste låta det brinna ordentligt innan du får sätta tätskikt och klinkers. Vid en tunn gjutning ~2 månader. Är du beredd att vänta på det så kan du köra bong

Kör du flytspackel köper du lämplig bygghandel, kolla bara att typen du köper klarar att gjuta upp höjden du vill i ett svep.

Här är det egentligen med isoleringen under? Kommer du värma upp det duktigt åt daggmaskarna?
 
Jag handlade en större mängd flytspackel från kakelplattan.se. De skickade ett ton som postpaket (hemkört), frakten låg på ca 600kr, men priset mindre än hälften mot vad jag hittade på andra ställen.
 
myrstack skrev:
Vid betong (cement) har du som sagt problemet med att du måste låta det brinna ordentligt innan du får sätta tätskikt och klinkers. Vid en tunn gjutning ~2 månader. Är du beredd att vänta på det så kan du köra bong

Kör du flytspackel köper du lämplig bygghandel, kolla bara att typen du köper klarar att gjuta upp höjden du vill i ett svep.

Här är det egentligen med isoleringen under? Kommer du värma upp det duktigt åt daggmaskarna?
Ja jag har tid att låta det ligga och brinna...
Det är ju ett gammalt 50-tals hus.. så daggmaskarna borde ha det bra... om det inte vore för att det är byggt på en sandås ;).. väldigt tunt med mask mao.

Huvudproblemet till hela skiten är att det aldrig har funnits något dagvatten avlopp :x.
Gubben har bara låtit stuprännorna rinna ut direkt vid husgrunden :O !!??
Helt otroligt att det ändå har kunnat gå i över 50 år utan att problemet har blivit akut...
(fattar inte)
 
Jag gissar att du eldar med gratis ved? Annars lär det inte bli billigt att värma upp marken under betongplattan. De flesta brukar knacka bort plattan, gräva ur och isolera innan de gjuter ny platta med golvvärme.
 
Till 90% med sjövattenvärmepump... resterande 10% med gratis ved från byggen etc... i panna och braskamin.
Hacka ut 35-40 kvm skulle bli ett oerhört jobb....
Fast egentligen tror jag att värme vandringen pga vattentransport under är lika med noll... huset står på en torr sandås...
Ursprungsproblemet var att huset har gått i 60år UTAN några som helst dagvatten ledningar :O Stuprören har bara gått direkt ner och ut vid grunden..:S :x q(;^;)p

får bli till att värma lite maskar.
efter ett par år så har man väl värmt upp sanden under :|
 
Vet du om den gamla plattan är armerad eller inte? Är den oarmerad (vilket det oftas är om det är 50-60 år gammalt) så går det ganska fort att hyra en maskin och bila bort skiten. Visst blir det en hel del mer jobb men resultatet blir ju betydligt bättre också. Har själv gjort det (ca 40 kvadrat) och ångrade inte en sekund.
 
Åskar skrev:
Vet du om den gamla plattan är armerad eller inte? Är den oarmerad (vilket det oftas är om det är 50-60 år gammalt) så går det ganska fort att hyra en maskin och bila bort skiten. Visst blir det en hel del mer jobb men resultatet blir ju betydligt bättre också. Har själv gjort det (ca 40 kvadrat) och ångrade inte en sekund.
Hmm.. jag ska följa ditt råd och kolla..
Återkommer i denna tråd om en vecka
 
Är det dessutom ett bygge på sandås låter det som en dröm för ett källarprojekt. De flesta känns det som brukar knäcka ryggen pga antingen stenar eller tunga lerjordar :)
 
andypandy skrev:
Hmm.. jag ska följa ditt råd och kolla..
Återkommer i denna tråd om en vecka
Oj.. vissa veckor går fort...

Tänkte att "Vad f.. nej..."

Ut i garaget i kallingarna.. greppade den största 5 kilos släggan och det största spettet...

... Skyddsglasögon och hörselskydden... (plus starkölen då förstås)

5 feta dunk i plattan på olika ställen med 90 kilos tyngd bakom... "Oarmerat ... yea.. sure.. det här ska han få höra.."
men så... på det 6:e slaget... släggan går igenom betonggolvet 2cm!?
Hmmm...

Efter att ha slagit upp golvet där ca 50x70cm... så kan jag konstatera att det var rätt, till typ 50%.

Armering cc40 i längd med 70cm på tvären.... liggandes underst på sanden utan stoser eller nåt.. endast najat ihop...
(Guuuud... vilket fuskbygge.. och tidigare ägare sade att han lät en firma bygga denna utbyggnad av huset.. 2.5 plan, + 4m söderut)
Lurad, ja fett...
..å det kostade honom där 400' ytterligare i lägre försäljningspris på ett ynka fuktskadat rum i källaren.

Nåväl.. tillbaka då... det var torr sand under... vete tusan om jobbet att hacka upp golvet.. uppväger gratis ved under 3 månader på året...
 
andypandy skrev:
Oj.. vissa veckor går fort...

Tänkte att "Vad f.. nej..."

Ut i garaget i kallingarna.. greppade den största 5 kilos släggan och det största spettet...

... Skyddsglasögon och hörselskydden... (plus starkölen då förstås)

5 feta dunk i plattan på olika ställen med 90 kilos tyngd bakom... "Oarmerat ... yea.. sure.. det här ska han få höra.."
men så... på det 6:e slaget... släggan går igenom betonggolvet 2cm!?
Hmmm...

Efter att ha slagit upp golvet där ca 50x70cm... så kan jag konstatera att det var rätt, till typ 50%.

Armering cc40 i längd med 70cm på tvären.... liggandes underst på sanden utan stoser eller nåt.. endast najat ihop...
(Guuuud... vilket fuskbygge.. och tidigare ägare sade att han lät en firma bygga denna utbyggnad av huset.. 2.5 plan, + 4m söderut)
Lurad, ja fett...
..å det kostade honom där 400' ytterligare i lägre försäljningspris på ett ynka fuktskadat rum i källaren.

Nåväl.. tillbaka då... det var torr sand under... vete tusan om jobbet att hacka upp golvet.. uppväger gratis ved under 3 månader på året...
I mina ögon så ska du definitivt bila ut skiten och göra det riktigt en gång för alla.. ;)
 
Åskar skrev:
I mina ögon så ska du definitivt bila ut skiten och göra det riktigt en gång för alla.. ;)
Är helt trasig i hela kroppen och det domnar i händerna... :(

Kört en stor Hilti bilmaskin + slägga + spett i en och en halv dag... hela huset satte sig av vibrationerna....

Var 2.. och vissa timmar 3 man... (och ingen av oss är klenisar, vi är byggkillar)

... och 40-50 skottkärror med betongskrot och armering...

Jag är helt slut som människa..:S

Dottern får sandgolv i sitt rum... så är det..
 
  • Gilla
Alebob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.