Det är flera företag som har lämnat anbud i den prisklassen, så jag har inte reagerat på att det skulle vara nåt konstigt. De ska sätta nytt kakel och klinker, govlvärme och spotar i taket. Vi har köpt all inredning, och de behöver inte flytta eller göra iordning brunn då det är stamrenoverat 1994.El finns redan indraget i badrummet till en fd tvättmaskin. Alla som har lämnat anbud säger att det är ett ganska litet och enkelt jobb. I köket ska de bara ta ner kakel och sätta nytt.

Jag har skrivit i kontraktet att 15'500 betalas vid byggstart, och resten efter genomgång och godkännande av beställare och oberoende besiktningsman. Godkänner de inte det så backar vi direkt. Vi ska även ta hit en kille som är snickare och kolla att tätskikt etc ser okej ut under själva renoveringen, liksom fota varje dag efter att de har gått hem. Obehagligt att ni skriver att det luktar dålig ekonomi, börjar få kalla fötter, men nu har vi ju förberett så att vi kan "bli av" med våra småbarn första veckan när de river, det andra företaget vi hade som vi gillade tar 25'000 mer och kan inte förrän i höst...
 
hempularen skrev:
Det är INTE normalt att man förskottsbetalar någonting överhuvudtaget på ett jobb för drygt 50 000. Om jobbet förväntas dra ut på tiden i mer än en månad så kan man tänka sig en delbetalning under tiden, men då bara för material som redan levererats till plats, och för faktiskt utfört arbete.
Instämmer!
Inte ett öre i förskott anser jag att man skall behöva betala.
Däremot kan man komma överens om att de får betalt när leveranser skett. Seriösa entreprenörer har ju 30 dagar netto på sina fakturor till leverantörer och underentreprenörer, så om slutkunden betalar 10 dagar netto så behöver de inte ligga ute med några pengar alls.
Förskottsbetalning luktar desperation.
 
Vi betalade 15.500 före start, men resten efter godkänd slutbesiktning. Tycker att det funkade ok. Påpekade att det inte är normalt att betala innan slutfört arbete, de skulle ändra det sa Patrick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.