Hej!

Är helt ny på området men har murat upp en mur (se bild!) med lösa stenblock och funderar på vilket material som är bäst att fylla upp med bakom muren. Vilket material skulle ge lägst tryck på muren? Det översta lagret blir förstås matjord eftersom jag vill så gräs där men vad skulle man kunna ha i botten?

Vilket material skjuter minst vid tjäle och väta? Skulle de fungera att ha makadam/singel som "bärlager" hela vägen upp till jordlagret?

Tacksam för svar!
 
  • 61131_428560921587_689181587_5041273_5898347_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställer en följdfråga då vi också byggt mur. Är det nödvändigt att fylla upp bakom muren om muren bara är ca 40cm?

Jag tänker mig ett lager planteringsjord på 20 cm för häck (låter nog för lite...?), resterande 20 cm blir i så fall icke tjälskjutande material.

Om svaret att man bör fylla upp, hur tjock ska det vara då?
 
Tror det finns en hel del trådar om uppfyllnad på forumet.

När jag själv byggde mur fogade jag med cement mellan blocken, samt förankrade muren med en tillböjt armeringsjärn i uppfyllnaden bakom. Siiter som berget...
 
Det beror pa hur hog/bred/dranerad muren ar. Ar den val dranerad och bredare an den ar hog kan du fylla med vad som helst. Om inte far du nog komma med mer detaljer om du vill ha mer detaljerade forslag pa losningar.

Pa bilderna ser jag inte om den ar dranerad eller inte. Men tjusig ser jag att den ar!
 
Tack!

Muren är närmare en meter hög vid högsta punkten och endast 21 centimeter bred (blockens bredd).

Muren står i en urgrävd klack på ett lager packad bergkross (0-35), markduk och ett tunnare lager stenmjöl. Jag har inte använt dräneringsrör. Marken i övrigt är i princip bara sand och sten. Jag har förstått att man bör fylla ca 30 cm med dränerande material typ makadam/singel bakom muren för att hålla vattnet borta, men min fråga är alltså om jag (för att minska på eventuell skjutning/jordtryck) kan fylla upp HELA svackan med singel/makadam och sedan bara ha ett lager matjord ovanpå för att så gräs i. Blir detta ostabilt?

Annars har jag som sagt enorma mängder sand/sten att tillgå om det kan vara ett alternativt fyllnadsmaterial. Något som inte är tjälskjutande antar jag är bäst!

Nu ligger blocken lösa på varandra. Kan man stryka betonglim på baksidan (i fogarna) för att säkra lite? Kanske vore ett dräneringsrör på sin plats längst ned mot murens fot?

Tackar som svarar!
 
Redigerat:
Det är viktigt att du har väldränerat bakom muren. Jag har en 2m hög mur som jag fyllde med upp med grus bakom. Sista ca 50 cm är matjord. Har du sten är det ju utmärkt att lägga, sen fylla på med grus, markduk och jord.
 
  • Gilla
Kesko
  • Laddar…
Lägger du ett tunnt lager matjord på makadam så kommer jorden dräneras ner i makadamet. Lägg istället makadam bakom muren, så att det är torrt närmast bakom muren.
 
Tack för svaren! Skulle man kunna lägga markduk mellan fyllnadsgruset och matjorden för att undvika att matjorden sjunker ned i gruset?

Alternativt fyller jag som föreslagits med grus närmast muren (30 cm?) och därefter sand/sten i resten av utfyllnaden och matjord därpå. Jag skulle ju helst vilja slippa ha tjälskjutande material i utfyllnaden (räknas sand som ett sådant material?). Visserligen borde väl gruset närmast muren fånga upp skjutningarna och dämpa dessa eftersom det kan röra på sig. Hmmm. :)
 
  • Gilla
Miktof
  • Laddar…
Ja du behöver ju bara grus närmast muren, och markduk mellan det och matjorden. At tliksom skotta upp gruset mot muren blir ganska bra. Då trycker inte jorden på om det blir regnar mycket, och du kan ändå ha lite tjockare jordlager ganska nära muren
 
Tusen tack! Så får det bli. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.