Mögel går också att städa bort .... spraya med koncentrerat klorin , låt verka 10 min, skura bort, upprepa om behövs. Vaktmästaren kommer inte och städar hos hyresgäster :) men du kan diskutera ventilation med honom
gaia
 
Mikael_L
Svartmögel börjar inte växa på kakelfogarna bara sådär. Det krävs att det är tillräckligt fuktigt, tillräckligt länge.
Så antingen är Patrik överdrivet renlig av sig och duschar varannan timme dygnet runt eller så har fukten i badrummet svårt för att torka upp, troligen pga dålig ventilation.
 
Skrubba säger jag bara, och ta kontakt med hyresvärden. plus håll koll och ligg på så att de verkligen pallrar sig dit! hade liknande dusch, tog kontakt hyresvärden och fick ingen hjälp, eller ingen som kom och kollade några system. flyttade tillsist (inte bara pga möglet)
 
ekan2010 skrev:
Skrubba säger jag bara, och ta kontakt med hyresvärden. plus håll koll och ligg på så att de verkligen pallrar sig dit! hade liknande dusch, tog kontakt hyresvärden och fick ingen hjälp, eller ingen som kom och kollade några system. flyttade tillsist (inte bara pga möglet)
Drygt, men som tur är så har jag en privat hyresvärd som är väldigt sjyst så ska inte vara någon fara att få hit honom.

Tack för hjälpen alla!

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag bor i en hyresrätt och har märkt att det i duschhörnen i badrummet har fått svårta prickar i fogarna mellan kaklet.
Kan detta vara mögel? Svartmögel? Vad bör man göra, kontakta hyresvärden?

Lägger upp några bilder.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

//Patrik
Sådana prickar får man normalt i badrum. Då och då får man skura med badrumsrengöring.(Ajax badrum funkar bra - Klorin är överkurs mot möglet och funkar inte lika bra mot kalken)

Spraya på, låta verka och skrubba ordentligt med rotborste, sedan skölja av. (jag brukar göra det ungefär 2 ggr/år, dvs när omfattningen på möglet har blivit precis som på dina bilder. Hur ofta du behöver göra beror på ventilation och duschvanor)

Om det är en äldre lägenhet utan mekanisk ventilation så finns fönster i badrummet. Då förebygger man mögelbildning genom att alltid öppna fönstret och vädra ordentligt efter varje duschning. Särskilt viktigt på vintern, när man inte har vädringsfönstrena öppna.
 
Redigerat:
Bra och intressant tråd!

Min bastuvägg blev som ny efter att ha blivit skrubbad med Klorin.
Och det har inte kommit tillbaka på 3 månader!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.