Thomas59 skrev:
.
Garderober i sovrum är en styggelse som sabbar alla möjligheter till snygg och praktisk inredning.
Väl talat!
 
Måste också säga att skafferi är helt fantastiskt, ångrar inte en sekund att vi ritade in det. Vi ritade även in 3 st stora klädkammare (var av den ena kan användas som sovrum om man vill) och 1 st liten vid tvättstugan.
 
Thomas59 skrev:
Plats för förvaring är klart underskattat när man tittar på kataloghus. Tycker nog även att många arkitektritade hus missat den delen. Det är kanske inte så sexigt med förvaring.

Vårt hus beställdes från Trivselhus men planlösningen och en del annat löstes av en arkitekt med lite koll måst jag säga.

-Dubbeldörr i entrén samt gigantisk hall med stora inbyggda garderrober med skjutdörrar.

-Klädkammare i alla sovrum

-Separat dressingroom i anslutning till Master bedroom som i ändå har två klädkamrar (hans &hennes)

-Skafferi på 7 m2 som man går in i (bästa med hela huset)

-Tvättstuga med massor av garderober samt lång arbetsbänk med över och underskåp.

-150 m2 vind öven ena delen av huset inrett för förvaring, andra halvan har tak upp till nock

-Stort förråd, hobbyrum i garaget

-Separat cykelförråd, vedbod och redskapsförvaring

Inte en vanlig garderob i hela huset utom den i hall/tvättstuga. Garderober i sovrum är en styggelse som sabbar alla möjligheter till snygg och praktisk inredning.

Skulle inte byta någon av våra förvaringsplatser mot annan yta.

vad heter huset och hur mycket fick ni ge för det?
 
Thomas59
Jucismacker skrev:
vad heter huset och hur mycket fick ni ge för det?
Skalet är ett Trivselhus 270 m2 men inredningen/planlösningen är arkitektritad. 2.70 i takhöjd i större delen av huset och ryggås (tror jag det heter) dvs upp till nock ca 4 meter i resten.

Priset säger ju inte så mycket men ok vi fick huset, som ligger 20 min från Sthlm centrum och 50 meter från vattnet, till ett bra pris vilket är ungefär hälften av vad vi fick för vår drygt 200m2 stora lägenhet i Stockholm city.

För att bli lite mer On Topic så är det faktiskt unikt bra förvaringsmöjligheter i och kring huset utan att förvaringen inkräktar på resten av planlösningen.

Älskar skafferiet (förberett för frikyla från bergvärmeanläggningen men vi har inte bestämt om vi vill koppla in) och vårt dressing room som är ett stort fd sovrum som vi byggt om. Där får ALLT plats.

Klädgarderoberna som finns i alla sovrum, som är ganska stora där en tidigare användes som kontor, har alla dubbla skohyllor, lång klädhängarstång och dubbla överhyllor med fullhöga trådkorgsstaplar i bägge ändar. På motsatt sida är det hyllsystem från golv till tak. Allt från ELFA.
 
Redigerat:
Vi ritade om det hus vi var "tvugna" att köpa (beroende på att vi ville ha tomten). Vi har många ungdomar hemma just nu, så därför behöver vi sovplatser, men om 5 år är vi förmodligen betydligt färre hemma och då ska ett rum på nedervåningen bli utökad hall. Vi planerar redan nu för det genom att vi kaklar även det som i hallen (utan tröskel). Sen tycker jag att många kataloghus har alldeles för små badrum så det gjorde vi större (drygt 10kvm). Vi minskade också på vårt sovrum till förmån för en större garderob, liten walk-in-closet. Jag håller verkligen med TS annars, att det är för lite förvaringsutrymmen i kataloghusen. Du kan se mer av vår planlösning på vår blogg www.salstatosee.blogspot.com
 
carinpeter skrev:
Vi ritade om det hus vi var "tvugna" att köpa (beroende på att vi ville ha tomten). Vi har många ungdomar hemma just nu, så därför behöver vi sovplatser, men om 5 år är vi förmodligen betydligt färre hemma och då ska ett rum på nedervåningen bli utökad hall. Vi planerar redan nu för det genom att vi kaklar även det som i hallen (utan tröskel). Sen tycker jag att många kataloghus har alldeles för små badrum så det gjorde vi större (drygt 10kvm). Vi minskade också på vårt sovrum till förmån för en större garderob, liten walk-in-closet. Jag håller verkligen med TS annars, att det är för lite förvaringsutrymmen i kataloghusen. Du kan se mer av vår planlösning på vår blogg www.salstatosee.blogspot.com
Kan tillägga att vi också bygger en Friggebod på 15 kvm.
 
Thomas59
Sen handlar det ju inte bara om att ha utrymme, man bör ju ha lite ordning också.

Har ägnat ohemult mycke tid till att rensa upp bland alla våra kläder och prylar och börjar väl se målet.

Var sak har sin plats till att börja med. Kartonger och lådor är märkta. Kläder är sorterade efter användning och säsong och ALLA kläder hänger på hängare. Helt hopplöst med vikta kläder på hyllplan i stora högar.

Saker är sorterade efter användningsfrekvens. Det man använder dagligen är lätt tillgängligt i dressing room, utdragsskafferi och hall. Sällananvända saker finns i stora skafferiet, tvättstugan och till viss del i sovrummens klädkammrar.

I tvättstugan finns också lite akutverktyg och en låda plugg/skruv och en dragare.

Klädkammrarna innehåller ytterkläder som inte används för tillfället samt säsongskläder.

Garagets hobbyrum har en lång arbetsbänk (som ska bytas ut, se annan tråd) på ena sidan och en hyllvägg (IKEA's Ivar) på andra långsidan. Hyllväggen har stoooora plastbackar från IKEA med lock och lådor för allt från trädgårdsslangtillbehör till skruv/spik/plugg. Arbetsbänken har lådor under och verktygstavlor för alla verktyg och sedan dubbla hyllor överst.

Verktygstavlorna och hyllorna kommmer från TELLBE AB. Ganska dyra men toppenbra. Finns allt från pennhållare till smådelsförvaring, trådhyllor, däckhållare, sopsäckshållare osv osv i all oändlighet.

I garaget har en lång- och en kortsida ELFA-skenor med cc 60. Där sitter en blandning av hyllor och krokar för allt från möbelvirke till skidor. Den motståendelångväggen har krokar för allt från stegar till slangar, högtrycken osv.

Målsättningen har varit att gruppera förvaringen efter användningsområde och att inte ha något på golvet samt inte behöva leta varje gång man behöver något. Det gäller även cykelförråd, redskapsbod och andra förvaringsutrymmen där allt från slangar, hinkar, spadar, pirra, vinterdäck mm mm hänger på krokar eller ligger på hyllor.

Det har tagit ca 1,5 år av periodiska ansträngningar och är väl till ca 90% klart.

Nu återstår vinden där ett 10-tal vindsgarderober ska fixas till och ett 100-tal flyttkartonger med "jag-vet-inte-vad" ska sorteras.

Helst skulle jag även vilja bygga en liten maskinhall för gräsklippare, ATV, jordfräs och snöslunga. Vi får se hur det blir med det.
 
Orkar inte läsa precis alla inlägg, men att ha förråd i huset känns rätt lyxigt också, med tanke på kvadratmeterpris på nya hus blir det jäkligt dyra förråd. Billigare då att bygga en oisolerad bod på tomten för allehanda bråte.
 
OCH oavsett hur mycket utrymme man har så blir det fullt, jag har totalt sett mycket mera utrymme än vad ni har och det är FULLT.

Protte
 
Generellt så gäller regeln: man har lite mer prylar än man har plats för. Minska förvaringen så köper man inte på sig så mycket skit :).
 
Ska bygga med Trivselhus nu i höst och vi har ritat om en del av huset för att passa oss bättre. Vi har fått in två walk in closets i de två största sovrummen, har vanliga garderober i barnens rum, den bästa lösningen är att vi använder oss av utrymmet under trappan till ovanvåningen som förråd. Har valt en "två stegstrappa" dvs man går upp hälften av trappan så kommer ett "viloplan" sedan kommer resten av trappan. Under denna trappa bygger vi alltså ett förråd som vi tror kommer täcka våra behov.

Sen beror det ju på hur stort man bygger hur mycket förvaring man kan ha i huset, vi har valt att ha kvar den öppna planlösningen i sällskapsutrymmena på ovanvåningen.

Låter som en dröm det som Thomas59 har byggt, men det är också enormt stort... (avis)

Vår säljare på Trivselhus tycker själv att det är för lite förvaring i standardhusen, så hon kom själv med förslag när vi pratade förvaring.
 
Vi har också ritat med trivselhus, men inte börjat bygga än så det finns tid för ändringar. I nuläget har vi bara en walking closet i anslutning till master bedroom på runt 4kvm. Resten av rummen har garderober.

Trapp innanför dörren har varit ett krav för oss att slippa, det är som sagt trist klampa runt i en massa lort varje gång man går upp och ner särskilt vintertid.

Det gör dock istället att det ev. blir mindre bra med ett förråd under trappan. Vi har vänt på trappan så att säga vid entren. Kanske förstör det lite av öppenheten när man kommer in att bygga in den med förråd?
Hur har ni andra resonerat kring detta som har trappan på liknande sätt, bättre att skippa förråd under?
 
Vi har lagt vå trapp inne i huset, rakt fram från entren med stängda rum runtom så det passar jättebra för oss med ett förråd där. Blir ine lika bra om man har trappen där ni har den blizzet, då hade jag absolut tvekat på den lösning jag nämnde. Kan kännas trångt i hallen då :(
 
Ju mer plats man har desto mer saker spar man också på...Vi bygger nytt nu och flyttar från ett 60-tals hus med massor av förvaringsmöjligheter bla. tre klädkammare. Nya huset har , så som många andra nybyggda hus, nästan inga bra förvaringsmöjligheter. Vi har löst det med att bygga ett stort garage ( varmisolerat ) där vi kommer att förvara extrakläder etc. Men jag håller med alla om att nya hus prioriterar de sociala ytorna och förvaringen hamnar nästan helt i skymundan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.