Hej.
Jag är intresserad av att sätta in pvc fönster, men de vi titta på har verkligen sett plastiga ut. Man ser direkt att det är plast, och det gillar varken jag eller min fru.
Särskilt på insidan blir det synligt att det är plast.

Vi har satt in Velux takfönster och vi valde då varianten med Everfinish ytskikt. Det är ngt slags plastbeläggning som är underhållsfri. Denna beläggning ser inte alls plastig ut utan ganska lik målat trä.

Jag undrar helt enkelt om det finns PVC-fönster som har yta s(på insidan) om liknar vit-målat trä? Ungefär som Velux Everfinish.

Så här står det på velux hemsida:

blank.gifVELUX EVERfinish fönster

Luftfuktigheten kan bli mycket hög i kök och badrum. Till dessa typer av rum erbjuder vi VELUX EVERfinish (t.ex. VELUX takfönster GGU). EVERfinish består av en kärna av laminerat trä behandlat med polyuretan. VELUX EVERfinish är motståndskraftigt mot fukt och kondens, och är mycket enkel att underhålla. EVERfinish har dessutom en speciell dräneringslist som samlar kondensvatten som rinner ner från rutan och leder ut det.
 
Ingen som har något tips? Dvs PVC fönster med yta såsom velux Everfinish.
 
Bumpar denna tråd.

Som jag skrivit ovan så vill jag jag ha en tålig insida på fönstret i badrummet.

Den plastbeläggning som Velux har på sina Everfinnish fönster är snygg, men tyvärr har velux inte vanliga fönster.

Ingen som har tips på snygga PVC fönster som inte ser så förbaskat plastiga ut och där karmfogarna är snyggt gjorda?

Alternativet är förstås aluminium fönster med vitmålad aluminium på insidan.
Jag har tittat på Meeth i en affär i Löddeköpinge, men de såg lika illa ut som PVC fönster. Urusel finish på karmfogar mmm.

Tacksam för tips.
 
Velfac heter "vanliga" fönster från VKR gruppen. Velux är deras takfönster. Everfinsish finns inte på Velfac.
Velfac är fina fönster riktigt fina, men eftersom du söker PVC så förmodag jag att du inte vill betala alltför mycket....Velfac är "top of the line" fönster. Arkitetkternas favorit.
 
Men Velfac har väl trä på insidan (karmen), och aluminium på utsidan?
Jag vill inte ha trä på insidan då det kommer att stänka vatten på det.
Istället vill jag ha plast eller aluminium på insidan.

Priset på fönstret är inte något större problem då det bara är 1 fönster det handlar om.
 
Finns plastfolie som monteras på innan ihopsättning av pvc fönster. Priset brukar öka med 20-30 %
 
OK. Jag skall kolla upp PVC fönster som är foliebelagda.
Täcker folien även skarvarna?
 
Tyvärr inte. De är ihopsatta med värme, oftast blir det svårt att få det snyggt i skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.