Tjo.
Ska upp med en reklamskylt på firman.

Vet att man ska ansöka om tillstånd ang detta, och speciellt då den ska stå på komunal mark.
Hur hårda brukar reglerna kring detta vara?
Avgifter?

Vågar man chansa o skita i det tror ni?
Skylten sitter vid vägen men det finns inga grannar som kan se eller skymmas av den.

Kommer vara en trekantig markmonterad, dvs en som man ser från 3 håll.

MVH/
 
Hemmakatten
Det måste ha bygglov för att sätta upp reklamskylt. Dessutom kommer kommunen att titta på trafiksäkerhetsaspekten, och om vägen inte är kommunal skicka ansökan om bygglov på remiss till Vägverket. Vet dessutom flera kommuner som tar ut hyra för uppltelse av mark för skyltar. Jag skulle inte riskera att få riva hela skylten och få dryga straffavgifter.
 
Får mn verkligen böter direkt?

Jag bygger den såklart så ja kan flytta den om det behövs..

Men hur stor är risken att nån som har med det att göra kommer tänka på det?
Visst om nån blir sur o rapporterar, men ag tror inte det är något problem..

MVH/
 
Vägverket brukar ha "razzior" när man tar bort/anmäler icke tillåtna skyltar.

Jag har satt upp till mitt företag och den jag frågade på kommunen sa att jag "aldrig hade frågat" så egentligen så var det inte tillåtet, men sedan har vi i byn satt upp gatunamn på mina stolpar så det kanske blev mera tillåtet då.

Protte
 
Kapten_Haddock skrev:
Tjo.
Vet att man ska ansöka om tillstånd ang detta, och speciellt då den ska stå på komunal mark.
[...]
Vågar man chansa o skita i det tror ni?
Jag skulle aldrig lägga ut pengar och energi på en skylt på annans mark utan tillstånd. Men har du tur så går det.
 
Jag gör såklart skylten flyttbar och placeringen är sådan att den känns naturlig och inte störig på något vis.

Ska fundera, nån som vet vad man får för ris om man fuskar o blir upptäckt?
 
Säkraste sättet som är ganska utbrett är att sätta skylten på en skrotbil eller på en släpvagn, då är det inte en fast skylt längre.........sedan bör man ha markägarens tillstånd att parkera fordonet.

Protte
 
Hemmakatten
Straffavgiften torde bli minst 4 ggr bygglovsavgiften + att du river skylten plus säkert böter av nåt slag. Möjligtvis kan kommunen polisanmäla dig för intrång på annans mark eller liknande.

Håller med jarlh att det inte är värt risken att sätta upp en skylt utan lov.
 
vad kan bygglovsavgiften hamna på då, och ev arrende?

MVH/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.