Hej.

Har precis köpt en sjötomt och har lite avloppsfunderingar. Kommunalt vatten och avlopp är på gång. Problemet är att hela tomten sluttar brant ner mot vattnet från vägen (där jag misstänker att anslutningspunkten kommer). Vi kommer bygga en sjöstuga nere vid vattnet där vi gärna installerar WC. Jag uppskattar att sjöstugan kommer hamna ungefär 10m under (och ca 150m ifrån) nivån för anslutningspunkten. Går det att lösa?

Tack på förhand!
 
Du får ha en pump som pumpar upp det till anslutningspunkten. Vete dock inte om det räcker med ett lättryckssystem.
 
Hemmakatten
Vi har en bastu/gästuga nere vid sjön med WC, dusch, pentry. Avloppet pumpas upp (höjdskillnad 17 meter) till ordinarie avlopp. Vi fick dock inte ha en skärande pump (en sådan sim skär sönder toapapper mm) utan var tvungna att installera en tre-kammarbrunn med pumpgrop i (vi har enskilt avlopp). Kostar en del eftersom man bör ha nivålarm mm, men för oss värd mycket.
 
Tack för alla svar. Det verkar ju onekligen som att det är möjligt. Såg t.o.m att kommunen (Norrtälje) verkar bekosta LTA-systemet.
 
En LTA/LPS pump kommer fungera fint.

Kommunen bekostar ingenting, finns tomten i ett kommunalt verksamhetsområde har man ju betalat en anslutningsavgift(som är rätt hög i Norrtälje) och i en samfällighet delas kostnaden mellan alla medlemmar. Men anslutningsavgiften kanske redan är betald av den som sålt tomten till dig?

Får man fråga vart i Norrtälje det gäller? Jobbar med sånt här i just Norrtälje :)
 
Man kanske inte ens får bygglov för att bygga en sjöstuga med wc vid vattnet?
 
@phreud: Det där gäller då kommunen går in och bildar ett sk. "VA-verksamhetsområde". Det finns i dagsläget inget kommunalt vatten eller avlopp i Baltora kan jag säga helt säkert. Det kan finnas gemensamhetsanläggningar i Baltora där du kanske kan ansluta dig, har tyvär i dagsläget inte själv koll på vad för VA-lösningar Baltora har idag.

Dock så pågår det ju som du säkert vet en ganska omfattande utbyggnad av det kommunala VA-nätet över hela rådmansölandet idag till vilket Baltora säkerligen har möjlighet att ansluta sig till och som boende där förmodligen redan fått info om från kommunen. Om intresse finns, så kan det lösas på 2 sätt; Vill 100% av dom boende ordna en kommunal VA-anslutning så kan kommunen ordna ett sk. "verksamhetsområde" - då betalar boende inom området en anslutningsavgift och kommunen står för att ordna allting. Är det inte 100% uppslutning, så görs det oftast i en samfällighets regi som ni boende sköter om. Denna lösning är i dagsläget vanligast, och kan för var fastighetsägare bli billigare. Det beror mycket på vad den egna grävningen på sin egen tomt kostar samt vad den total kostnaden för ledningsdragning inom samfälligheten landar på.
Generellt så landar vad jag sett en kommunal anslutning i Norrtälje kommun idag på mellan 250´-300.000:-

Närmsta området idag där det finns kommunalt VA i drift är Spillersboda samt Södersvik. I korsningen Spillersboda/Baltora finns idag en ny pumpstation för kommande anslutningar, dock ej i drift ännu.

Hör av dig om du har frågor, har bra koll på detta i kommunen :)
 
Tack Empo för uttömmande information :)

Jag kanske återkommer med fler frågor. Har precis blivit kallad till informationsmöte angående kommunalt VA. Ska bli spännande att se vad de säger.
 
Vi har precis uträtt det hela i vårt område på Håtö i Norrtälje. Där fick vi ett ca pris på 175 tkr/tomt (490 tomter) att dra kommunalt vatten/avlopp.

Nu kommer det bli lite billigare eftersom kommunen erbjudit sig att bekosta en del av den gemensamma ledningen. Så kanske 15 tkr lägre.....

Kostnaden beror nog mycket på lutning, berg osv. Men det går segt när det är så många tomtägare....
 
@Noseone: Får man fråga vad kommunen erbjudit sig att bekosta? Är det en del av hela ert blivande V/A nät eller upprättande av anslutningspunkt eller liknande?

Håtö är riktigt stort! Var så sent som i Torsdags ute där och snurrande runt för att sätta upp lite lappar. Har aldrig tidigare "djupdykt" in i området, trots att jag nästan varit granne tidigare boendes i Spillersboda.

Hur kommer ni göra i Håtö, blir det en enda stor VA samfällighet eller kommer ni dela upp det tomtområdesvis? Förstår att det är tungrott med så många inblandade... kommunen är ju inte alltid så glasklara i informationen heller. 175tkr/tomt är en hygglig kostnad, men man bör också ha i åtanken att det kan dra iväg en del beroende på markförhållandena. Speciellt om sprängning blir nödvändig, bergknallar finns det ju gott om i dessa områden. Jag var och driftsatte en LPS-pump i Spillersboda, nedre boängen idag och "hörde" att dom tydligen åkt på att spränga ganska mycket vid läggandet av nätet för övre boängen (samfällt VA-nät). Sådant kan ju tyvär lätt få kostnaden att sticka iväg en del. Men jag tror ändå att en samfälld lösning är rätt väg att gå om man vill ha möjlighet att få ner totalkostnaden.
 
Kommunen har erbjudit sig att lägga en anslutningspunkt en bit in i området. Den som finns idag är ju uppe vid E18.

Iom denna anslutningspunkt så tror jag det kommer bli minst 2 föreningar, en för de runt Håtöviken å en för de längre in mot spillersboda.

De runt Håtöviken är mer angelägna för de har sämre vatten. Där vi bor är det jättebra vatten, iaf nu...

Sen det där med kostnaden, det är ganska kul att firman som utredde det hela och de största förespråkarna för projektet motiverar det hela med att det "höjer ju värdet på fastigheten" HAHA

Om man skall sälja ja, annars är det ju bara dåligt. Ev. återkommande fastihetsskatt osv.
 
Det är på "G" alldeles snart med anslutningspunkten för Brevik/Båtsvikens område. Dom har kommit ganska långt i sin VA-utbyggnad och jag tror också att pumpar har börjat installeras. Det kommer lösas med en tank som placeras där tills anslutningspunkt är färdig och driftsatt. Anslutningspunkt blir då en mindre pumpstation som kommer pumpa upp till kapellskärsledningen och vidare via dom nybyggda överbyggda pumpstationerna - som du säkert sett. Det har ju tyvär redan börjat klottras på dom :( Men hitintills är ingenting driftsatt på avloppsledningen ut mot Kapellskär, dricksvatten är dock igång och matar terminalbyggnaden i hamnen.
Även om man idag har bra vatten får man väl se det som en "bekvämlighet" att man i framtiden kan klaga/gnälla om man inte är nöjd med sitt vatten när man har en kommunal anslutning, samt att man får ett ordentligt avlopp. Men jag förstår helt klart att det är jobbigt att lägga ut dessa pengar.... :-/

Tror mig veta vilket företag som har gjort förstudie hos er, dom är duktiga och har ju levererat en del här i kommunen. Men då är dom ju också säljare samtidigt, som såklart föreslår den lösning dom själva säljer. Det är ju kanske lite "fel" egentligen.

Detta med värdeökning är jag också lite skeptiskt mot. Såklart att värdet ökar, men ja tror det är att vara på lite "tunn is" när man påstår en generell summa som det ska genererar i värdeökning. Jag tror detta skiljer sig vääääldigt mycket från område till område. Jag hörde VA-chefen i kommunen till ett område (Öbor) säga att värdeökning man kan räkna med är 3 x investeringskostnaden. Det tycker jag är lite vanskligt att gå ut och påstå.
Tror bestämt att graden av värdeökning är väldigt styrt av var någonstans det handlar om, vissa områden kanske inte kan räkna med så stor ökning alls som man kanske kan på andra ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.