Har läst tämligen mycket om problemen med att isolera gamla kallvindar o golv på gamla timmerhus osv. Att det kan vara problematiskt att isolera bort värmeläckaget vilket kyler ner vind eller grund som där sedan varmare o fuktigare uteluft kondensererar och skapar problem med ex mögel osv.
Ska just till att hjälpa en kompis med isolering av torpargrunden. Vi isolerade köksdelen tidigare. Vatten har dragits in till en nynstallerad diskbänk.
I flera av trådarna talas om att det kan vara riskabelt med stora förändringar i gamla trähus. Man stoppar in dusch osv och isolerar vilket isolerar bort värmeläckaget som jag skrev ovan.
Men jag har en undran som jag eg inte sett några diskussioner kring

Om vi tänker oss oisolerat gammalt kråkslott som i princip inte använts. Då tänker jag att vindar o torpargrunder inte haft någon "tillgång till" värmeläckage från värmekällor i huset.
Om vindar o grunder har varit så kalla de kan, så kan man väl inte behöva vara rädd för att isolera bort någon värme? Tänker jag fel?
Däremot inser jag att konvektion o diffusion av fuktig varm luft från människor o duschar osv kan skapa problem. Men om man inte monterar in dusch...visserligen fukten och värmen från ett par människor blir nytt om huset börjar användas på vintern.
Frågan är alltså: Vad kan det vara för problem med att isolera ett gammalt hus? Vindar o grunder har ju alltid varit iskalla. Och isoleringen gör ju oftast att ev varm o fuktig luft har åtminstone lite svårare att komma ner/upp i grundar/vindar
/Peter
 
Nej, det är inte ett stort problem att de inte är varma, om man bortser från tillförd fukt från bostaden. Men då handlar till stor del om vilka materialval som görs. För ni använder väl inte kutterspån, torv, lin etc.?

Men självklart så finns det även en gräns för vad också dessa material klarar av.
 
Redigerat:
Hehe
Trodde det var dessa material som de flesta anser rätt när det gäller gamla timmerhus osv. Jo vinden är förberedd för sprutning av ekofiber. Nu handlar det om golven. Köksgolvet togs bort (och lades tillbaka) isolerades med ekofiber uppifrån. Resten av golven vore skönt att slipppa riva upp. Så nu är vi inne på plattor av lin
/P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.