Hej

Jag håller på och bygger ett 1,5 plans lösvirkeshus i lättbetong på Gotland. I området där vi bygger är vi tvungna att ansluta *fastigheten* till fjärrvärmenätet (men vi är inte tvungna att ansluta värmepumpen/växlare till fjärrvärmenätet), vilket vi gjort samt betalat anslutningsavgiften om ca 25 000 kr (vi har alltså 2 st fjärrvärmerör som kommer in i groventrén, dessa är "slingade" så värmen går väl bara förbi oss helt enkelt).

Från början hade jag bestämt mig för en Nibe Fighter 360 som skulle spetsas med fjärrvärmen via en FJM200. Men så fick jag reda på att det har kommit en ny frånluftsvärmepump från Nibe som är mycket effektivare, så pass effektiv att den uppfyller BBR 16 kraven (vi hade iofs Byggsamråd i November 2009 så vi klarar oss med energikravet 110 KW/m2).

Nackdelen med F750 är alltså (tycker jag) att den inte går att "spetsa" med fjärrvärme (det kanske inte finns behov av att spetsa en F750) samt att den kostar mig ca 15 000 kr mer än 370/FJM200 i inköpskostnad.
Fördelen är att den är (som jag förstår) väldigt effektiv.

Fördelen med Fighter 370 är att jag kan spetsa den med fjärrvärmen (om det blir en kall vinter t.ex.) som kostar ca 80 öre KW.
Nackdelen är väl (förmodar jag) att den inte har så väldans modern "mekanik" (den har ju varit med många år i skepnaden av 360)?

Vi har gjort en energibalansberäkning med 360 alternativet och då kommit fram till 68 kWh/m2.

Jag har pratat med Nibe Support ett par gånger och mer eller mindre fått Goddag-yxskaft-rekommendationer om vilken pump jag skall välja. Min rörmokare har även försökt prata med sin NIBE-kontakt men det är tydligt väldigt svårt att rekommendera en pump, det är för många in-parametrar. Visst skulle jag kunna tänka mig att välja ett annat märke, men då behöver jag även byta rörmokare och det känns inte aktuellt i mitt fall. Jag litar på rörmokarn och är nöjd med hans/deras övriga arbeten. Dessutom tror jag att NIBE gör hyfsat bra pumpar.

Så min fråga är: är det någon som kan hjälpa mig med tips på hur jag kan gå vidare och lösa frågan vilken pump jag skall köpa?

Det enda jag kan komma på är att göra en ny energibalansberäkning med F750 istället och då helt enkelt jämföra vad årskostnaden skiljer mellan de 2 pumparna.

/Thomas
 
Du vet väl att F370 bara ger ca 2 kW som värmepump?
Hur stort är huset?

/Hasse

EDIT:

Nu ser jag att det står 204 m2 i energibalansberäkningen. Jag skulle välja F750.
Comfortzone gör också pumpar som kan vara lämpliga.
 
Redigerat:
Boytan kommer att vara ca 158 kvadrat (plus/minus någon kvadrat, vi får se vad det blir).

Om jag förstod NIBE korrekt så skulle 370 kunna ge värme ned till ca 2-3 plusgrader, därefter blev den tvungen att hämta värme från fjärrvärme (eller elpatron om man inte har fjärrvärme).

/Thomas
 
Eftersom fjärrvärme finns framdraget skulle jag köra på F370+FJM200. Varmvattenkapaciteten blir obegränsad och det är miljömässigt bra och ekonomiskt att spetsa med fjärrvärme. Besparingen blir ändå förhållandevis stor trots den mindre kompressorn. F750 är intressant men alldeles ny på marknaden. Kanske kommer den så småningom att kunna dockas med FJM.
 
För de 15 tusen som "blir över" skulle jag för övrigt fundera på en luftluftvärmepump i huset som kan ge ett tillskott av värme men också ordentligt med kyla när det blir stekhett på sommaren.

När huset nu byggs är det också bra om avluftkanalen byggs för att någon gång i framtiden klara en frånluftsvärmepump med -15C eller -20C avluft, dvs diffusionstät utanpå 50mm kanalisolering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marc Abramsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.