Vi har sökt bygglov för en altan och uterum på vår gavel.
Har även sökt bygglov för förrådet vi tänker ha under uterummet. Då vi bor i ett sutteränghus så får vi ändå 20m2 stor yta under uterummet som vi då tänkte ha som förråd.

Har pratat med grannen som bor bakom huset och som motsätter sig detta då hon tycker det tar för mycket av hennes utsikt. Hon bor mycket lägre än vårt hus som pga nivåskillnaden.

Kan hon påverka så att det blir avslag på bygglovet trots att det är minst 4,5 meter till hennes tomtgräns.

Det var en altan redan där vi nu vill bygga uterummet.
 
Om er utbyggnad håller sig inom ramen för detaljplanen är hennes möjligheter snudd på obefintliga. Om de till viss del överskrider reglerna i detaljplanen är hennes utsikter fortfarande mycket små.

Hon kan gnälla men har hon inga beaktansvärda skäl så får du nog snarare ställa dig in på en gnällig och missnöjd granne...
 
timmelstad skrev:
Om er utbyggnad håller sig inom ramen för detaljplanen är hennes möjligheter snudd på obefintliga. Om de till viss del överskrider reglerna i detaljplanen är hennes utsikter fortfarande mycket små.

Hon kan gnälla men har hon inga beaktansvärda skäl så får du nog snarare ställa dig in på en gnällig och missnöjd granne...
Tack för svaret. Det är detta jag misstänker också och handläggaren på kommunen skall komma ut och kika nästa vecka.
Jag var ute och kollade hur solen stod idag kl 12 och 13 och jag tror att den fortfarande kan komma åt hennes hus redan vid denna tidpunkten, men annars får hon den strax efter.
Hon började prata om att hennes hus skulle bli råare och kallare och tog upp saker som den förra ägaren till vårt hus gjort och fått godkänt, samt att vi skulle få mer insyn till hennes hus, trots att det redan var en altan där i samma nivå.

Det var nog en del synpunkter bara föra att ha mer än en synpunkt. Den att solen kommer lite senare på dagen.
 
Vi har fått erfara att man inte kan räkna med utsikt över annans tomt.
Inte ens tillfrågade som närmsta grannar inför ett stort tvåvåningshus 5m från tomtgräns, det täcker både morgonsol, utsikt och får rejäl insyn i vårt hus. I våras när vi kom ut till ön(sommarställe) så stod kåken bara där. Dessutom en sån där modern fyrkantig kloss med platt tak. På en skärgårdsö? passar inte in i miljön direkt...
Men det är bara att acceptera, så är reglerna och vi har grannar som skiter i andra så vi blev inte ens förvarnade.
Så i ditt fall är det bara att lämna in ansökan, håller ni er till detaljplan så kommer hon inte ens tillfrågas.
 
Hubbe2 skrev:
Vi har fått erfara att man inte kan räkna med utsikt över annans tomt.
Inte ens tillfrågade som närmsta grannar inför ett stort tvåvåningshus 5m från tomtgräns, det täcker både morgonsol, utsikt och får rejäl insyn i vårt hus. I våras när vi kom ut till ön(sommarställe) så stod kåken bara där. Dessutom en sån där modern fyrkantig kloss med platt tak. På en skärgårdsö? passar inte in i miljön direkt...
Men det är bara att acceptera, så är reglerna och vi har grannar som skiter i andra så vi blev inte ens förvarnade.
Så i ditt fall är det bara att lämna in ansökan, håller ni er till detaljplan så kommer hon inte ens tillfrågas.
Vi har lämnat in ansökan och hon har redan tillfrågats också och kommer att skriva om sin motvilja.

Självklart är det tråkigt när inte alla kan vara nöjda, men vi har nu lagt massa pengar på dränering och sånt för att göra det innan vår stora dröm med altan och uterum i söderläge. Ibland känns det som man måste se till sig själv först.
 
Nu kan ni bara sitta på er altan och vänta att någon bygger högre så ni får lite skugga;)

Protte
 
prototypen skrev:
Nu kan ni bara sitta på er altan och vänta att någon bygger högre så ni får lite skugga;)

Protte
Ja det kanske t.o.m. blir granntanten som bygger till. Man skall inte underskatta denna kategori av grannes förmåga till motåtgärder ( "hämnd"). Jag vet....
 
Bagarn skrev:
Ja det kanske t.o.m. blir granntanten som bygger till. Man skall inte underskatta denna kategori av grannes förmåga till motåtgärder ( "hämnd"). Jag vet....
Hon verkade lite sur över att de inte hade fått vinkla huset lite eller ändra nåt, men det ska ju inte jag behöva lida för. För vår skull får hon gärna bygga t.ex ett uterum åt vårt håll som då skulle komma direkt mot vår tomtgräns med bara en häck emellan. Det är inget vi skulle gå och störa oss på, men det är väl att hon blir av med lite sol och utsikt från ett fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.