Kan frigoliten (EPS plasten) ta skada av för hög temperatur, när den är solbelyst, om man väljer en mörkare grå eller nästan svart färg på STO putsen?
 
Redigerat:
EPS tål 80 grader, så det är väll frågan om det kan bli så varmt?
Om det är vanlig vit EPS du använder är det troligen inget problem.
Men om du använder den nya grå EPS:en skulle jag vara mer tveksam.
Den innehåller grafit och binder mer värme och blir därför varmare.
 
Fick uppgifter om att EPS (den grå Neopor sorten) tål 110 grader. Detta borde räcka för att tom ha svart fasad mot söder en vindstilla dag,.
 
Den som givit dig uppgiften om 110 grader vet inte vad han pratar om. Den tål INTE 110 grader.
Jag har sett den smälta vid mycket lägre temperatur.
Möjligen klarar den 110 grader under mycket kort tid, men det är ju inte det som gäller för dig.
 
Uppgift är tagen från produktbladet och skall om man håller sig under den gränsen borga för livstidsgaranti!
Kan det finnas olika blandningar som alla heter EPS och som har olika egenskaper?
 
Det finns olika varianter, men de bygger alla på samma teknik och tål samma temperaturer. Vilken tillverkare har du fått det databladet i från?
 
Jag har fått uppgiften från ISORAST manualen.
 
Jag känner inte till det bolaget. Men om man ser på deras hemsida så ser produkterna ut som många andra liknande symstem som byggs i EPS. Så enligt min bedöming har de nog missupfatta vilken temperatur materialet klarar. 110 grander är materialets smältpunkt, då det övergår till att bli flytande.
Men med tanke på att materialet består av 98% luft och bara 2 procent material börjar det att dra ihop sig vid en lägre temperatur. Jag har själv sett detaljer som utsatts för 95 grader under 2 dagar och de blev 90 % mindre. Men jag tror inte att du ska oroa dig för mycket. Det har byggts sådana hus i väldigt många år i både Europa och USA och jag har aldrig hört talas om att EPS har blivit förstörd under putsen.
Temperaturen blir nog inte så hög under putsen. Det finns ju många fördelar med att bygga med EPS, så jag tror det är ett klokt val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.