Hej igen,

I mitt nyrenoverade badrum kommer jag att ha elektrisk golvvärme, och därför behöver jag inte det vattenburna elementet som finns där nu.

Elementet är kopplat på en enkel slinga i serie och jag skulle vilja:
- Koppla bort elementet
- Koppla ihop de lösa rören för att cirkulationen ska funka

Fråga:
När de lösa rören kopplas ihop kommer jag att ha problem att ha denna koppling synlig. Skulle vilja ha det under golvet eller eventuellt i sidovinden(om rören räcker). Är det tillåtet med dolda kopplingar, eller hur ska man resonera om detta. Idéer någon?

Mvh
/Daniel
 
Vet inte säkert men tror det är tillåtet att ha dolda kopplingar på värmesystemet, vi har det i alla fall lr snarare är rör pluggade under golvet just för att slippa stumpar som kommer upp ur ett golv med golvvärme.
 
Det är tillåtet med dolda kopplingar på radiatorslingor men det är en annan sak än att rekomendera det. Vad är det för rörtyp du har idag? Lite beroende på hur slingan är dragen så kan man ju ev ta bort rätt ordenligt med rör och ersätta med pex godkänd för radiatorsystem en bit och genom det få kopplingar på ställen man kan inspektera. Om det inte är möjligt går det ju givetvis att placera de så att om man måste bryta upp golv så gör man det utanför badrummet där det normalt sett är billigare att göra detta
 
Varför inte helt sonika ta bort rören? Cirkulationen kan du ju ordna via de andra elementen på slingan. Eller matar de här rören ytterligare radiatorer längre bort?
 
Hej,

Det är kopparrör med ytterhölje av plast (heter presol kanske), och rören går vidare till andra radiatorer under golvet. Därför måste jag koppla ihop dom.
Det är möjligt att jag kan dra ut dom i sidovinden (som det går att krypa in i), och sedan skarva ihop med ytterligare kanske 30- 40 cm rör. Det är nog den bästa idén tror jag.

Sista frågan då: röret som jag skarvar med, ska det vara av samma typ eller hellre pex?

/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.