Hej!

Har precis köpt hus och ska montera upp en parabol på fasaden (trä). Tänkte bara kolla om det är nått särskilt man behöver tänka på vid själva monteringen, eller ett det bara att borra upp lämpligt antal hål, i med plugg och sedan glatt skruva upp den?
 
Hej magdalena81

se bara till att parabolen sitter STADIGT.
Den är väldigt känslig för ändringar i inriktningen, och har stort vindfång.

När det blåser/stormar/ösregnar är det annars lätt att parabolens inriktning ändras
och signalen tappas.
Alltså måste också underlaget vara stabilt.

//KoW
 
Hej!

Jo det där har jag koll på, har haft parabolen monterad här på balkongen till lägenheten innan. Kan vara ett jäkla meck det där så tack för tipset.

Tänkte mer om det är nått särskilt jag ska tänka på i och med att jag är i fasaden och borrar.
 
Försök att sätta den där reglar möts - slå på panelen så hör du vart det är stummt och borde bli ett bra ställe att skruva på.
 
Tänkte jag skulle komma med en följdfråga. Har monterat parabolen nu (dock inte riktat in den, det blir morgondagens roliga (?) projekt ;)) Den sitter stabilt och fint men det jag funderar på är följande:

Har dragit mina kablar som ska kopplas till antennen via en av krypvindarna och ut genom en ventil och monterat parabolen strax intill. När jag var färdig med monteringen gick jag in på krypvinden och kollade och noterade då att skruvarna var såpass långa att de hade kommit ut på baksidan ett par m.m eller så. Behöver man göra något åt detta (tänker med tanke på regn å snö och så) och vad gör man i så fall?
 
Det är inte problem med att skruvarna sticker ut, det är vanligt men jag vill verkligen att du ska vara säker på att du inte har monterat parabolen i panelen utan verkligen monterat den i reglarna. Parabolen fungerar som ett segel och kommer med sin gungande rörelse (den sitter längst ut på ett rör som blir till en pendel) dra ut varenda spik du har i panelen, även om själva parabolen är skruvad i panelen så kommer den ned efter ett par vinterstormar.

Jag har varit med om att parabol och panel har slitits bort mitt i natten p.g.a. förra ägarens lite mindre bra fastsättning, sedan kan även rörelsen som sker dagligen p.g.a. vinden ovan taknock även skruva ut t.ex. franskskruv ganska lätt så det kan vara värt att kontrollera ett par gånger om året
 
Ok, då har jag mao problem eftersom jag missade regeln klantig som jag var. Då blir det två nya frågor, vad jag kan se finns det bara e regel som jag kan komma åt, och det innebär med största sannolikhet att jag inte kan få in alla skruvarna där. är det bättre med så många som möjligt i regeln då och någon i paneln? Fästet om jag har är en fykantig bas med hål runt om kanten att sätta skruvarna i och sedan en kraftig L-formad stång där jag fäster parabolen i den nedre korta delen.

Och sedan, vad tätar jag de hål som blivit nu med då jag måste flytta fästet något för att komma åt regeln?
 
Redigerat:
Eftersom du såg var skruvarna kom ut i vinden kan du ju fästa en regel där på insidan och låta skruvarna gå i den så fördelar du lasten och parabolen kan sitta kvar i samma hål, bara att skruva ur de lite först och sen skruva in i regeln.
 
Ok, så mao behöver jag bara en eller ett par reglar å längre skruv eftersom de jag har nu inte går in fullt så långt? Behöver jag fästa dessa ytterligare eller räcker det med skruvarna från parabolen?
 
Om du kan fästa regeln i något så är det ju bättre men inte tvunget. Och du ... det är inte en raket du bygger, lite hål här och där gör inget, du kan inte misslyckas - lycka till
 
Det smartaste är att fästa en extra regel bakom panelen där fästet ska sitta. Den extra regeln spikas eller skruvas med beslag mot befintliga reglar som finns bredvid. På krypvinden ser du de andra reglarna tydligt, så det är lätt att fixa till. En sådan regel, kortling, gör att det bli mkt stabilt.
 
Haha, ja precis det där sa min kollega till mig också, dvs att inte stressa upp mig så mycket. Men ni vet, inte gjort detta innan åsså upptäcker man att det blir fel osv.

Har i alla fall fått till en lösning nu. Sätter, precis som du skriver Classe, nya reglar å fäster dem med beslag i de befintliga. Stort tack för hjälpen allihop!
 
Sådär! Nu har jag fått den på plats och jäklar var den sitter! ;) Stort tack som sagt, hade ju varit riktigt tråkigt att råka ut för det som du beskrev Tallmilan.
 
En sak att tänka på när man monterar en parabol.
Kabeln som går in genom väggen skall ha en droppnäsa, för att förhindra att vatten rinner in via kabeln.
Om man kommer uppifrån med kabeln mot genomföringen i väggen ska man fortsätta en bit ned c.a 5 cm. Sedan gör man ett "U" så att man kommer in nedifrån, detta gäller även om man drar kabeln under takfot. Inte så dumt och täta hålet med silikon eller liknande, står på förpackningen om det passar :)

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.