Jag har idag en Perifal Solo plus 40kw kopplad till 1 tank på 2500 liter. Jag har tänkt koppla in 70-80 vacuumrör till denna tank som saknar solslinga. Jag förstår att jag måste använda en värmeväxlare, men hur ska den kopplas in?
Kan jag använda de 3 termometrarnas dykrör(ta bort dessa) för att ansluta vvx på 3 olika nivåer. Vi är en familj på 5 personer. Blir det tillräckligt med varmvatten med 70-80 rör(har ej plats för fler)? Hur styr man värmen till olika nivåer?
 
Vi är fyra och har 72 rör. Det ger tillräckligt fem månader per år. Resten får man hjälpa till mer eller mindre, med ved.

När värmeväxlare sätts in brukar det väl kompletteras med fler uttag på tanken? Jag har solslinga från början, så jag vet inte.
 
Ja du bör koppla så vvx går mot olika nivåer på tanken men frågan är om dykrörs anslutningarna har för storlek, det kanske blir för spett vilket gör att vattnet kommer att ha för högt flöde in i tanken o virvla runt så skiktningen blir sämre..

Ring till  http://www.solenergiteknik.se/ o hör vad dom tror..
Dom har även inkopplings alternativ/ritningar där..
 
Bengt j skrev:
Jag har idag en Perifal Solo plus 40kw kopplad till 1 tank på 2500 liter. Jag har tänkt koppla in 70-80 vacuumrör till denna tank som saknar solslinga. Jag förstår att jag måste använda en värmeväxlare, men hur ska den kopplas in?
Kan jag använda de 3 termometrarnas dykrör(ta bort dessa) för att ansluta vvx på 3 olika nivåer. Vi är en familj på 5 personer. Blir det tillräckligt med varmvatten med 70-80 rör(har ej plats för fler)? Hur styr man värmen till olika nivåer?
Jag har en vanlig solfångare 10m2 som laddar en 3m3 tank med hjälv av en yttre värmeväxlare och en termiskventil som väljer vilken höjd vattnet går in på. Vatten över 60 grader går in i toppen, i samma rör som vedpannan laddar tanken. Det andra röret, under 60 grader, går in i en 1" anslutning på mitten av pannan.

Största problemet är att strypa ner flödet tillräkligt mycket. Jag har köpt en klenare pump som inte ska cirkulera så hårt. Förhoppningsvis slipper jag strypa så hårt då.

Förövrigt fungerar det perfekt. Har kört anläggningen i 5 år utan problem, utöver det jag nämnde.
 
Till Mats757:
Det var en intressant lösning du gjort med anslutningen i samma rör som vedpannan.
De dykrörsmuffar som jag tänkte ta bort har en ytterdiameter på gängan som är 21mm. Det kanske blir för klent att ansluta med en muff för 15mm:s kopparrör(18mm:s muff är nog för stor) mellan vvx och tank.
Vad bör man ha för dimension på kopparröret till 70rör på solfångarsidan resp. tanksidan? Manluckan på min tank kan jag öppna. Kan man eftermontera en eller två solslingor när manluckan(diameter 45cm) är borttagen? Då behöver man ju ingen extern vvx samt 1 pump mindre att köpa in.
Hur gör nya anslutningar på en tank med sprutad PUR utan att huset brinner upp?

 
Till de 72 vakuumrör jag har har jag 15 mm rör. Enligt uppgift från importören skulle det gå bra med 15 mm med ytterligare en panel (24 rör till), men om man ville ha ännu fler, behövdes det 22 mm rör.
 
Hoppar in i tråden med en egen fråga

apersson850 skrev:
Till de 72 vakuumrör jag har har jag 15 mm rör. Enligt uppgift från importören skulle det gå bra med 15 mm med ytterligare en panel (24 rör till), men om man ville ha ännu fler, behövdes det 22 mm rör.
Jag kommer att ha 30rör i min anläggning, funderade på 15mm rör men om det skall räcka till så många rör borde det ju bara vara fördelar om jag istället väljer 12mm pga mindre värmeförluster. Eller? Jag laddar endast en 300L vvb så skulle de bli tal på fler rör så blir det max 50st tot och det borde ju gå med 12mm det med...
 
Kan tänkas. Rörläggaren var lite, vad ska jag säga, kanske inte bekymrad, men tog i alla fall hänsyn till flödeshastigheten med mina 15 mm rör. Han var noga med krökars utformning, osv., med tanke på kombinationen av tryck, flöde och många "gångtimmar", jämfört med en vanlig vattenledning, där det bara rinner när man öppnar kranen. Jag har heldragna rör genom hela huset, för att i möjligaste mån undvika invändigt slitage vid skarvar och liknande.
 
Jag har mailat lite till Stig på sfinx-solar (mycket snabba på att svara på mail där)

Fick förslag på inkoppling för stor tank (typ 1800L) enl. bild.
Det är inte så dumt förslag, är vattnet kallare än 55°C så går vattnet tillbaka till vvx//solfångarna. ungefär som en vedpanna med laddomat.
Nackdelen är väl att man inte kan ladda in lägre temp i tanken på en lägre nivå.

Men hur ofta kommer det 45°C från vaccumfångare? Räcker det till att värma huset?
Förlorar man mycket i verkningsgrad på att skicka tillbaka 45°C i fångarna för att värmas till 55°C.

Speciellt om man har billig vedvärme som huvudvärme är det kanske att skjuta mygg med kanon att jaga dessa sista kWh ur fångarna med dubbla slingor, ladda på olika höjd eller stratifieringsrör. Denna inkoppling blir mycket billigare än dubbla slingor (har fått pris på 2500 kr inkl moms för vvx)
Vad skiktningen beträffar så blir den lite "förstörd" dvs toppen kommer ev att blandas ned till 55-60°, men det räcker ändå till varmvatten, så det kanske inte gör något

Vad tror ni ?
 
Felet med lösningen är att under den del av året, ungefär halva, då solfångarna inte klarar jobbet ensamma, då har man dem bara för att minska vedförbrukningen. Ska man då tvunget upp till minst 55°C för att få ut något blir det naturligtvis sämre. Även om veden är förhållandevis billig ska den ju i alla fall hanteras.
 
Jo men man kan ju få in dessa kwh vid lågsäsong genom att låta vätskan snurra till man får 55 °C eftersom vacumsolfångare har hyfsad vekningsgrad även vid högre temp. Eller som Stig sa:
det är väl bättre att värma 100L 40°C än 400L 10°C

Så lyser solen tillräcklig läng på senvintern så får man ju in värme i tanken och sparar ved, eller är jag helt ute och cyklar??? :-?

Det här med att ladda på olika nivåer kommer väl ifrån den platta solfångarna, som har mycket sämre verkningsgrad vi höga temperaturer.
 
Hocke skrev:
Det här med att ladda på olika nivåer kommer väl ifrån den platta solfångarna, som har mycket sämre verkningsgrad vi höga temperaturer.
Nja, det kommer nog från de som tyckte att det tog LÅNG tid att få ut "VV-värme" ur sin tank med "bara" en solslinga placerad lågt i tanken. Därför började några att experimentera med olika lösningar på att få ut VV lite snabbare ur acktankarna och då framförallt de lite större acktankarna. Det är främsta vår och höst som den övre solslingan (om man har två i tanken) jobbar. Eller, som för mig, ca. 10% av total driftstid på solfångaren så laddas det via den övre solslingan (har drifttidsräknare på min solstyrning, som redovisar "totalpumptid" och "växelventiltid"). Nu laddas det dock inte alltid i den övre slingan, bara enligt följande förutsättningar: när det solvärmda vattnet är varmare än aktuell temp i övre delen på tanken men under ett inställbart övre värde. Annars sker laddningen via den undre slingan.

Om du kompletterar din skiss med ytterligare en termisk ventil så kan du också ladda tanken på två olika nivåer, under förutsättning att din tank har anslutningsmöjligheter för det. Och med två termiska ventiler så kan du ju sedan prova om det blir bättre, sämre eller lika med att ladda på olika nivåer.
 
Ska man spara ved är det bättre att värma 400 liter vatten 10° än att inte värma 100 liter vatten 40°, bara för att du inte orkar få upp temperaturen.
Men om du lyckas utföra alternativen till punkt och pricka är de helt likvärdiga i vedbesparingsavseende.
 
Det är det som är min fundering.
När vaccumsolfångare väl börjar producera värme på våren, vilket temp är det då ut från dom.

Och om solen endast orkar lyfta tempen 10°C låt säga från 35°C till 45°, om man då låter 45°C gå tillbaka upp i fångaren och lyfter ytterligare 10°C till 55°C så går det ju in i tanken. (Ev. skulle det gå att varvtalsstyra "solpumpen" så att det alltid går ut min 55°C ur fångarna men det kräver nog en mer avancerad styrning).

Jag trodde att detta var finessen med vaccumfångare, att man kan välja vilken temp man vill jobba med eftersom verkningsgraden är bra även vid höga temperaturer + att fångarna i sig inte läcker värme. dvs så fort solen tittar fram blir rören 100°C om ingen värme tas ut, sen är det bara beroende på flödet/intempen från krets, hur varmt man får ut.

Please enlighten me :)
 
Installationen består ju inte bara av vakuumrören. Du har värmeväxlarboxen och ett antal meter rör också. Där försvinner det mer ju varmare det är. Alltså sjunker verkningsgraden alltid om du försöker värma 10°C högre upp i registret, så att säga. Eftersom det är just på vintern som detta är kritiskt är jag lite tveksam till tankegången.
Men visst får man en del även vid högre temperatur. Jag ser det ju bara om jag eldar med ved samtidigt som solen skiner. Annars får jag inte så hett i bottnen på tanken, där jag värmeväxlar mot solen, så vanligtvis är det inte mer än högst 30°C varmt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.