Om man har ett gammalt förråd på tomten, uppenbart byggt LÅNGT innan fenomenet friggebod (förmodligen från tidigt 1900-tal) men som inte finns på ritningarna hos byggnadsnämnden (förmodligen för att dessa är från ett senare tillbygge av huvudbyggnaden och där har man bara ritat dit det som är intressant för tillbyggnaden), får man bygga ytterligare 15 kvadratmeter enligt friggebodsbestämmelserna, eller måste man räkna bort ytan av det gamla förrådet?
 
Om det blir tjafs så är det bara att peka på boden ock säga - den där ? det är ett svartbygge och innefattas inte av friggebods regeln, den är preskiberad

:)
 
Tack! Jag tycker att apas länk definitivt stöder att äldre bodar inte räknas med och sparar länken. Och behåller tallmilans råd i reserv ifall det skulle behövas :)...
 
I lagrummet om friggebodar (PBL 8 kap, 4§) talar man om "andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov". Lagtexten ger därför tillsynsmyndigheten ingen möjlighet att ingripa mot den nya friggeboden om fastigheten har komplementbyggnader som uppförts UTAN stöd av samma lagrum.

MEN! Om vi antar att det äldre uthuset skulle totalförstöras av brand kommer allt i ett annat läge. Om det den dagen på tomten redan står en byggnad "uppförd med detta undantag" måste man begära bygglov för att återuppföra uthuset ÄVEN om det återuppförda huset annars skulle platsat som friggebod. Inte heller detta borde vara något praktiskt problem i ert fall.
 
Då får jag skydda den gamla boden ordentligt mot brand, då :)!
Tack for all information!
 
Så himla farligt är det väl inte att ansöka om bygglov! Skulle olyckan vara framme tar försäkringen till och med bygglovsavgiften. :)
 
  • Gilla
Nordana
  • Laddar…
Nej det är sant. Just det gamla förrådet finns det dock andra anledningar att vara rädd om, det står precis vid vägen, så det lär jag inte få bygga på samma ställe...
 
Roligt att du är försiktig med dina gamla hus! Just uthusen skapar mer karaktär än man vanligen tänker på. Att bodar och lador hamnar alldeles i trädgårdens utkant är mer regel än undantag. Det är tragiskt när tillochmed erfarna planarkitekter ritar in gatunär och punktprickad mark utan respekt för historia.

Nu vet jag inte något om just ert exempel. Men om flera grannars uthus ligger på samma sätt som ert skulle placeringen kunna tyda på att ni bor i en gammal bondby, där man långt fram i tiden av ohämmad vana har hävdat byvägens läge när man byggt nya uthus. Om så är fallet borde någon kraftfullt protestera om mönstret bryts mot dagens planbestämmelser.

Men detta är egentligen en helt annan tråd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.